آفتاب

از اردوکشی خیابانی پول درمی‌آورند!

از اردوکشی خیابانی پول درمی‌آورند!

چگونه ممکن است که یک کشور از دل کشمکش‌های اعتراضی و اردوکشی‌های خیابانی خود یک جذابیت درآمدزای گردشگری بسازد؟ این اتفاقی است که این روزها در پایتخت یکی از کشورهای انقلاب‌زده در حال وقوع است.

به گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از کی‌یف، یک تصور بدیهی این است که پیشرفت اقتصادی، صنعتی و توریستی کشور، در گرو ثبات و امنیت عمومی مستدام در جامعه و قوانین سیاست‌های عمومی‌اش است. طبیعتا کشوری که در معرض جنگ، شورش و تنش‌های سیاسی شدید قرار دارد، نمی‌تواند انتظار داشته باشد که در این حوزه‌ها به وضعیت مطلوب رو به رشدی دست یابد. حال تصور کنید دست‌کم در حوزه‌ی گردشگری، شرایط به‌گونه‌ای در حرکت است که گاهی کشورها از شواهد التهاب‌هایشان یک جاذبه‌ی درآمدزا به‌وجود می‌آورند.

اوکراین، یکی از کشورهایی است که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در حدود 25 سال پیش و پس از آن تجربه‌ی یک انقلاب رنگی و نیز انقلاب دیگری با سرنگونی رییس‌جمهور منتخب در چند ماه گذشته، در این زمینه، با فراز و نشیب‌های چندی مواجه بوده است. زمانی زیر سیطره‌ی قوانین روسیه بودن مانع تعاملات آزاد این کشور با دنیا بوده و بعد هم دو انقلاب با فاصله‌ی کم، موقعیت این کشور را از نظر ثبات و امنیت در منظر جهانی با تهدید مواجه کرد. هرچند انقلاب اخیر، حرکتی بوده در جهت پیوستن به حوزه‌ی یورو.

به هر حال، چند ماه پیش که معترضان انقلاب جدیدی را در اوکراین به راه انداختند، در نهایت به عزل ویکتور یانوکوویچ و ترک مقام ریاست جمهوری از جانب او انجامید. از آن زمان تاکنون پایتخت این کشور، بویژه خیابان خرشاتیک و میدان استقلال آن، همچنان در تسخیر شبه‌نظامیان انقلابی قرار دارد. شرایطی که با روی کار آمدن پترو پوروشنکو، رییس‌جمهوری جدید اوکراین، همچنان برقرار است. البته ناآرامی‌ها در شرق اوکراین با توجه به وجود تمایلات به سمت روسیه، همچنان جریان دارد اما آن‌چه در کی‌یف مشاهده می‌شود، زندگی عادی است که در کنار سنگرها و مواضع به‌جا مانده از انقلاب در جریان است.

خیابان خرشاتیک و میدان استقلال، مانند خیابان استقلال و میدان تکسیم استانبول، مهمترین محل پیاده‌روی گردشگری این شهر بوده با کافه‌ها و فروشگاه‌های متنوع و متعدد. اما همین مکان شیک و گردشگرپذیر، چند ماه پیش می‌شود محل کشته و زخمی شدن برخی از معترضان. با این حال، حالا که هفته‌ها از آن التهاب‌های مرگ‌آفرین گذشته، این منطقه به یکی از جذابیت‌های جذب توریست اوکراین تبدیل شده است.

خیابان خرشاتیک در کی‌یف

التهاب‌های مورد اشاره، علاوه بر کاهش میزان گردشگر در مهمترین شهر اروپای شرقی و پایتخت فرهنگی اسلاو، به کاهش ارزش ارز این کشور به میزان حدود 40 درصد نیز منجر شده است. این کاهش البته خود برای گردشگران خارجی، یکی از امتیازهای مثبت این روزها برای سفر به این کشور شده است. اوکراینی ها علاوه بر تبدیل شرایط انقلابی‌شان به یک جذابیت توریستی - اتفاقی که برای مکان‌های وقوع رویدادهای تاریخی و بعضا دهشتناک، پس از سال‌ها واقع می‌شود - به برخی اقدام‌های دیگر هم دست زده‌اند؛ ازجمله اقدام هواپیمایی اوکراین با قابلیت‌ ترانزیتی به 70 نقطه‌ی جهان، در زمینه‌ی ایجاد خط‌ پروازهای مستقیم به نقاط جدیدی، ازجمله تهران.

به هر حال، این روزها و شب‌ها، خیابان خرشاتیک و میدان استقلال کی‌یف، محل مراجعه‌ی گردشگرانی است که با کمترین مانعی می‌توانند از چادرها و سنگرهای شبه‌نظامیان و انقلابیون در کنار آثار به‌جامانده از خشونت‌های چند ماه پیش، عکس یادگاری بگیرند. اوکراینی‌ها هم برای تقویت جاذبه‌های گردشگری محل، علاوه بر ایجاد جایگاه برگزاری کنسرت موسیقی و حضور گروه‌های موسیقی خیابانی، با برپا نگاه داشتن کافه‌ها و رستوران‌ها تا حدود ساعت 4 بامداد، در تقویت جنبه‌های توریستی آن اقدام کرده‌اند. از دیگر نکته‌های جالب در این خیابان، تکریم محل‌های کشته شدن انقلابیون با نثار گل و قراردادن شمع و وسایل شخصی آن‌هاست، در کنار دستفروشانی که باز پرچم اوکراین و نیز صنایع دستی کوچک یادگاری و تصاویر کی‌یف را به فروش می‌رسانند.

جذابیت انقلابی این منطقه برای مردم کی‌یف نیز کم نبوده، چراکه علاوه بر حضور پرشمار پایتخت‌نشینان و اهالی دیگر شهرهای اوکراین، این محل روزانه پذیرای عروس و دامادهایی است که در روز برگزاری مراسم ازدواجشان، در مسیر کلیسا، بعضا با لیموزین‌هایی به این منطقه مراجعه می‌کنند و با لاستیک‌ها و سنگفرش‌های کنده شده‌ای که روزی موضع محافظتی معترضان انقلابی را تشکیل می‌دادند، عکس یادگاری می‌گیرند.

لاستیک‌های اسقاطی و کلاه‌های ایمنی کار، این روزها سمبل انقلاب اوکراین شده‌اند که در نقاط مختلف کی‌یف مشاهده می‌شوند.

انتهای پیام

اجرای موسیقی
میدان استقلال
آثار خشونت پلیس
فعالیت هنری
عکس یادگاری
عکس یادگاری
انقلابیون
فروش یادگاری
عکس یادگاری
پیتزافروشی سنگر
میدان استقلال
فروش یادگاری
میدان استقلال
خیابان خرشاتیک

کد N329816

وبگردی