آفتاب

پیش بینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره مذاکرات با آمریکا

پیش بینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره مذاکرات با آمریکا

تهران-ایرنا- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فاصله بین زیاده خواهی طرف آمریکایی و منافع ملی ما بسیار زیاد است، پیش بینی کرد: بعید است دو طرف در جریان مذاکرات به نقطه نظرات مشترکی برسند.

«سید حسین نقوی حسینی» امروز (سه شنبه) در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره مذاکرات دوجانبه هیات های جمهوری مذاکره کنندگان کشورمان با طرف آمریکایی افزود: هدف از نشست کارشناسی بین ایران، آمریکا ومعاون خانم اشتون که در ژنو در حال برگزاری بوده، این است که طرفین نقطه نظرات خود را پیرامون موارد اختلافی بیان کرده و به نقاط مشترک پیرامون همه مسائل هسته ای دست یابند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فاصله زیاد بین زیاده خواهی های آمریکایی ها با منافع ملی کشور ما بعید است به نقطه نظر مشترکی برسیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا این بعید بودن مربوطه به بازه زمانی کوتاه است یا از نظر شما در دوره طولانی مدت نیز امکان دستیابی به توافق بعید است؟ گفت:موضوعات ثابت و کاملا شفاف است و به کوتاه مدت وبلند مدت بستگی ندارد؛ از نظر ما هیچ مساله ای خارج از بحث هسته ای نباید در مذاکرات مطرح شود اما آمریکایی ها معتقدند باید صورت گیرد؛ پس این بستگی به زمان دارد .

نقوی حسینی گفت: آنها قصد دارند تمام مسائل از حزب الله تا مساله همجنس گرایان را مطرح کنند که من چشم انداز مثبتی نمی بینم و از روند مذاکرات نیز چنین استنباطی ندارم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: گفت و گوها ما را به اختلافات بیشتری می رساند و در واقع در این میادین است که آمریکایی ها زیاده خواهی های خود را مطرح می کنند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در آغاز مذاکرات بر روی یک سری موضوعات کلی اولیه توافق شد و هدف ایران هم پاسخ به شبهات افکار عمومی جهانی بود و هم اینکه نشان دهد اهل مذاکره است و برنامه پنهانی ندارد که به آن شکل مورداستقبال قرار گرفت ولی الان بحث تدوین توافق نهایی است که در آن حقوق ملت مطرح می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی ایران در این چند ماه توانسته افکار عمومی را متقاعد کند که این طرف مقابل است که زیاده خواهی می کند؟ گفت: تا حدودی به این هدف رسیدیم و امروز افکار عمومی جهان و منطقه به این نتیجه رسیده اند که ایران اهل گفت و گو و مذاکره بوده و کاملا آماده شفاف سازی و اعتماد سازی است و این طرف مقابل است که هدف دیگری دارد.

سیام(4)**2021**
کد N329704

وبگردی