آفتاب
روحانی در فرودگاه مهرآباد:

تشریح دستاوردهای سفر به ترکیه/ اشتراکات دو کشور در مسائل منطقه ای و جهانی

تشریح دستاوردهای سفر به ترکیه/ اشتراکات دو کشور در مسائل منطقه ای و جهانی

رئیس جمهور پس از بازگشت از سفر ترکیه ضمن تشریح دستاوردهای این سفر گفت: دو کشور در مسائل منطقه ای اشتراکات بسیار زیادی دارند. بحث های مفصلی میان دو کشور انجام شد و هر دو کشور اهداف مشترک بسیاری در منطقه دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از سفر دو روزه به ترکیه در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران گفت: کشور ترکیه به عنوان یک کشور همسایه، مسلمان و قدرتمند که روابط خوبی در طول دهه های گذشته در پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در این سفر هم از لحاظ روابط دوجانبه و هم از نظر سایر مسائل منطقه با ترکیه اشتراک مساعی داریم.

وی با بیان اینکه این سفر پس از 18 سال در یک دیدار رسمی صورت گرفت گفت: این موضوع بسیار حائز اهمیت بود که الحمدالله این کار محقق شد و ثانیا در سفر اردوغان به تهران تصمیم گرفته شد که بتوانیم شورای عالی همکاری استراتژیک بین دو کشور داشته باشیم که ترکیبی از دو دولت در این اجلاس جهت بررسی مسائل حضور داشته باشند.

رئیس جمهور افزود: تشکیل این جلسه برای اولین بار در تاریخ دو کشور صورت گرفت که در آن اعضای هر دو دولت حضور داشتند و در خصوص مسائل دوجانبه اراده دو کشور  به توسعه رساندن سطح فعلی روابط به دو برابر است.

رئیس جمهور با اشاره به جلسه شورای عالی همکاری های استراتژیک میان دو کشور ایران و ترکیه گفت: در این جلسه تاکید شد که روابط باید به سطح دو برابر افزایش یابد و این مورد قبول دو کشور بود اما در مورد چگونگی آن بحث شد که چگونه این روابط افزایش یابد.

وی حل و فصل شدن روابط بانکی را یکی از راههای گسترش سطح روابط میان دو کشور ایران و ترکیه دانست و گفت: هم در جلسه شورای عالی همکاری استراتژیک و هم در جلسه دو رئیس جمهور و وزرای دو کشور در مورد این موضوع بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

روحانی بالا بردن سهم فروش انرژی ایران به ترکیه را از دیگر عوامل دانست که موجب گسترش ارتباط دو کشور خواهد شد ادامه داد: در مورد فرمول افزایش نفت، گاز، برق ایران و همچنین زمان افزایش آن به ترکیه بحث شد.

وی ادامه داد: همچنین در مورد فرمول افزایش صادرات و گاز ، زمان و قیمت آن در جلسه شورای عالی و هم جلسه میان دو وزیر بحث شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: امیدواریم در هفته هایی آینده به جمع بندی تصمیمات گرفته شده به تصمیم نهایی در این زمینه برسیم.

وی گفت: امروز برای اولین بار با حضور دو رئیس جمهور در اتاق بازرگانی مباحث خوبی مطرح شد و یک جلسه ای بی نظیر در تاریخ دو کشور بود. که در مورد چگونگی فعالیت تجار و همکاری های بخش خصوصی ایران و ترکیه در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

روحانی افزود: امیدواریم بخش خصوصی ما فعال تر شود و هم تصمیم دولت  و هم تقاضای بازار این است که اقتصاد بر دو بخش خصوصی باشد و دولت عمدتا تسهیلات لازم را آماده کند البته در بخش ویژه، دولت سرمایه گذاری می کند اما بخش خصوصی فضای بازی را در جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت.

رئیس جمهور بابیان اینکه ترکیه در زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی کشوری موفق است گفت: در جلسه میز شام با رئیس جمهور ترکیه  وی می گفت که رشد اقتصادی ما کلا بار آن بر دوش بخش خصوصی است و تمام مخارج دولت از طریق مالیات تامین می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما نیز باید در بخش خصوصی قدم های بیشتری برداریم، گفت: با ابلاغ اصل 44 کار خوبی شروع شد اما این کار باید ادامه پیدا کند.

وی همچنین با بیان اینکه موضوع حمل و نقل نیز در این سفر دو روزه مطرح شد گفت: در این زمینه تصمیمات خوبی اتخاذ شد و امیدوارم مشکلات پیش پای حمل و نقل را برطرف کنیم که در این سفر نیز در مورد اتصال ریل میان دو کشور از طریق مرز بازرگان مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس جمهور مسائل گردشگری را یکی دیگر از موضوعاتی نام برد که در دیدارهای دوجانبه میان دو کشور ایران و ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و گفت: در زمینه گردشگری، علم و فناوری نیز بحث هایی میان دو کشور صورت گرفت و 10 سندی که بین دو کشور به امضا رسید هم اقتصادی بود و هم فرهنگی و وقتی من ترکیب این اسناد را دیدم خوشحالم شدم که اسناد فرهنگی و اقتصادی امضا شده است.

روحانی همچنین مسائل منطقه همچون عراق، سوریه و شمال آفریقا را از دیگر مباحث مطرح شده میان دو کشور عنوان کرد  و گفت: در شورای عالی استراتژیک دو وزیر خارجه در این خصوص بحث کردند و همچنین من و نخست وزیر هم در این خصوص صحبت کردیم.

رئیس جمهور گفت: در این زمینه بحث های مفصلی میان دو کشور انجام شد و هر دو کشور اهداف مشترک بسیاری در منطقه دارند که البته اختلاف نظرهایی وجود دارد که قرار شد بر  روی نقاط مشترک بیشتر کار کنیم و البته باید مسائل اختلافی را هم برطرف کنیم.

وی همچنین با اشاره به گفتگوهای صورت گرفته در خصوص مسائل جهانی گفت: دو کشور بر حق داشتن همه کشورها از انرژی صلح آمیز هسته ای و عاری شدن منطقه از سلاح هسته ای و مبارزه با تروریسم و خشونت گرایی مورد تاکید دو کشور بود.

کد N329621

وبگردی