آفتاب

رئیس جمهور ترکیه :ایرانوو ترکیه روابط اقتصادی‌شان را توسعه می‌دهند

رئیس جمهور ترکیه :ایرانوو ترکیه روابط اقتصادی‌شان را توسعه می‌دهند

عبداله گل رئیس جمهور ترکیه صبح امروز به وقت آنکارا در نشست کسب و کار ایران و ترکیه که در اتحادیه‌ی اتاقها و بورس‌های ترکیه با حضور حجت‌الاسلام و المسلین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان برگزار شده بود اظهار داشت: حجت اصلی کشورها، فعالان اقتصادی آن کشورها هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالله گل در این نشست که تعدادی از فعالان و تجار اقتصادی ایران و ترک حضور داشتند گفت: دو کشور ایران و ترکیه تصمیم گرفتند که روابط اقتصادی‌شان را توسعه دهند.

وی با اشاره به تمدن مشترکی که بین ایران و ترکیه وجود دارد در بخشی از سخنان خود گفت:‌در حال حاضر درآمد سالانه ترکیه 850 میلیارد دلار است و به عنوان ششمین اقتصاد اروپا و هفدهمین اقتصاد دنیا شناخته می‌شود.

وی با بیان این که ما در ترکیه بخش خصوصی را برای حضور در عرصه‌های اقتصادی تشویق کردیم و زمینه لازم را فراهم کردیم گفت: نصف صادرات ترکیه به کشورهای اروپایی است.

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما در عرصه‌ی اقتصادی از رقابت نمی‌ترسیم و این رقابت صنعت ترکیه را قوی‌تر کرده است.

وی با بیان این‌که صنعت‌گران ترکیه تولیدات خود را به کشورهای مختلف اروپایی از جمله آلمان و انگلیس و فرانسه می‌فروشند، تصریح کرد: ما سعی کردیم که اعتماد لازم را برای سرمایه‌گذاری سرمایه گذاران فراهم کنیم به نحوی که ظرف 10 سال گذشته 150 میلیارد دلار سرمایه جذب کردیم و این رقم در سال گذشته به 12 میلیارد دلار رسید.

وی با بیان این‌که ما از حضور سرمایه‌گذاران در ترکیه حراسی نداریم و سعی کردیم که دروازه‌های کشور خود را در این ارتباط باز کنیم گفت: طی 10 سال گذشته ترکیه سالانه 5.5 درصد رشد داشته است.

اردوغان با بیان این که ترکیه با همسایگان خود ارتباط دارد و تجارت با ایران برای ما بسیار مهم است، تصریح کرد: هدف ما در حال حاضر این است که سطح روابط دو کشور را به 30 میلیارد دلار برسانیم در حالی که معتقدیم ظرفیت دو کشور بیش از این مقدار است.

وی با بیان این که ما باید راه را برای فعالیت و همکاری بازرگانان وتجار ایرانی و ترکیه باز کنیم گفت: وظیفه‌ی حکومت‌ها در این ارتباط تهیه زیر ساخت‌های لازم برای تحقق قراردادها از نظر حقوقی است و از طرف دیگر با تلاشی صورت بگیرد که قراردادهایی که منعقد می‌شود اجرایی شود.

وی با بیان اینکه ما بعضا در اجرای قراردادها با مشکلاتی روبرو هستیم و باید برطرف شود گفت: ما برای توسعه روابط باید اراده سیاسی مان را نشان دهیم که امروز در طی این جلسه و این سفر بار دیگر براین موضوع تاکید شد و من امیدوارم که این دیدار شتاب بیشتری به توسعه روابط دو کشور بدهد.

در این مراسم غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: ایران و ترکیه باید به سمتی حرکت کنند که اقتصاد منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهند.

وی با بیان این که چشم انداز اقتصاد ایران در آینده مثبت است، افزود: دولت روحانی در برنامه‌های خود به سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران توجه دارد.

وی گفت: ما در ایران یک دروازه ورودی برای بازرگانان ترکیه به کشورهای آسیای مرکزی هستیم و ترکیه نیز یک دروازه‌ی ورودی برای اقتصاد ایران به سمت اروپاست.

در این مراسم همچنین رئیس اتحادیه اتاقهای بازرگانی ترکیه اظهارداشت: باید با کمک بخش خصوصی سطح مبادلات دو کشور را به 30 میلیارد دلار برسانیم.

وی با تاکید بر این که باید موانعی که در راستای فعالیت تجار دو کشور وجوددارد برطرف کنیم گفت: در حال حاضر در سال گذشته 35 میلیون توریست به ترکیه آمدند که ازاین تعداد یک میلیون و 200 هزار آنها ایرانی بودند.

وی با بیان این‌که اقتصاد ایران و ترکیه می‌تواند مکمل یکدیگر باشد، گفت: اگر نواقصی وجود دارد باید برطرف کنیم.

وی همچنین برگزاری اولین جلسه شورای راهبردی روابط ایران و ترکیه را قدم مهمی در راستای افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور عنوان کرد.

انتهای پیام

کد N329197

وبگردی