آفتاب

رییس دانشگاه علامه: دولت روحانی الگوی جدیدی از سیاست خارجی ارائه کرد

رییس دانشگاه علامه: دولت روحانی الگوی جدیدی از سیاست خارجی ارائه کرد

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت روحانی الگوی جدیدی از سیاست خارجی را ارایه کرده که نشان می دهد برای تعامل سازنده با دنیا نیازمند به باج دادن به قدرت های بزرگ دنیا نیستیم .

حسین سلیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نوع کنش دولت روحانی در سیاست خارجی موجب شد که مجموعه نظام بین الملل دیگر به ایران به عنوان یک بازیگر مخل و برهم زننده سیستم بین المللی نگاه نکند، بلکه او را به عنوان بازیگری ببیند که می تواند رابطه هم افزایی با سیستم بین الملل داشته باشد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نوع کنش دولت روحانی ثابت کرده که دنیا دنیای ابرقدرت ها نیست. به همین دلیل است که به رغم تلاش قدرت های بزرگ ، بسیاری از راه ها به سوی ایران باز می شود.

سلیمی در پاسخ به سوالی درباره گفت و گو های ایران و آمریکا در آستانه نشست وین 5 گفت: ما نباید به این مساله به شکل روابط دو به دو نگاه کنیم و باید نگاه خود به روابط خارجی را دگرگون کنیم.

وی ادامه داد: ما امروز در جهانی زندگی می کنیم که مانند یک سیستم بهم پیوسته است. سیاست خارجی ما در دنیای امروز با چند کشور مواجه نیست. ما با یک سیستم بین المللی مواجه هستیم که این سیستم فقط شامل قدرت های بزرگ دنیا نیست.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در سیستم بین المللی امروز ما تنها با دولت های آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا روبه رو نیستیم دانست بلکه ما با سیستمی مواجه هستیم که به گفته برخی نظریه پردازان مانند یک کیک چند لایه می ماند. یک لایه از این کیک مربوط به روابط بین کشور ها است و باید بدانیم که لایه های دیگری نیز در آن کیک وجود دارد.

وی تصریح کرد: در این سیستم بهم پیوسته بین المللی ممکن است دولت ها بازیگران اصلی نباشند و شاید رسانه، شرکت های بزرگ یا ساختار بهم پیوسته در عرصه جهانی بازیگران اصلی باشند. ما باید این کیک چند لایه را باید به عنوان یک مجموعه سیستم بین المللی تلقی کنیم.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: اتفاقی که در دولت دکتر روحانی رخ داد این بود که ضمن حفظ اصول و ارزش های انقلاب اسلامی، گفتار جاری در سیاست خارجی دولت و نوع کنش و رفتار ها به شکلی است که مجموعه نظام بین الملل به ایران به عنوان یک بازیگر مخل یا برهم زننده سیستم بین المللی نگاه نمی کند بلکه به عنوان بازیگری که می تواند رابطه هم افزایی با سیستم بین المللی داشته باشد نگاه می کند.

سلیمی خاطرنشان کرد: نوع کنشی که در دولت روحانی اتفاق افتاده، این است که دنیا دیگر دنیای ابر قدرت ها نیست بلکه دنیایی است که اگر کشور ها با زبان منطق، عقلانیت و اعتدال وارد آن شوند می توانند حتی با وجود مخالفت قدرت های بزرگ و سخنان زور مدارانه آنها تعامل سازنده خود را با سیستم بین المللی برقرار سازند.

وی تاکید کرد: مساله مهم این است که ساختار گفتاری و کنش ما به گونه ای باشد که مجموعه نظام بین المللی ما را به عنوان یک بازیگر سازنده و اهل تعامل سازنده بپذیرد. در چنین شرایطی حتی قدرت های بزرگ نمی توانند مقابل تعامل سازنده جمهوری اسلامی قرار بگیرند.

سلیمی گفت: به همین دلیل امروز حتی در شرایط فعلی، تمام قدرت های بزرگ تمام تلاش خود را می کنند که همچنان راه ها را بر ما بسته نگه دارند اما بسیاری از راه ها باز می شود.

وی تاکید کرد: آنها سعی می کنند تحریم های نفتی را علیه ما تشدید کنند اما صادرات نفت ایران به نسبت 8 ماه پیش دو برابر شده است. ایران به بسیاری از چیز ها دست می یابد و دلیل آن این است که دنیای ما دیگر دنیای ابرقدرت ها نیست.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: الگوی جدیدی از سیاست خارجی در دولت روحانی ارایه می شود که نشان می دهد ما برای تعامل سازنده با دنیا نیازمند به باج دادن به قدرت های بزرگ دنیا نیستیم و به همین دلیل است که صهیونیست ها و بسیاری از کسانی که حیاتشان با جنجال و بحران است بسیار برآشفته شده اند.

سلیمی گفت: مدل جدیدی از کنش توسط دولت ایران در عرصه جهانی ارایه می شود که نشان می دهد باید با ساختار بهم پیوسته سیستم بین المللی کنش و واکنش داشت و به قدرت های بزرگ هم باج نداد.

وی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل تیم ایران علاوه بر گروه های شش گانه و دولت های 1+5 با یکایک دولت ها نیز نشست هایی جداگانه برگزار می کند، گفت: منظور من این نیست که مذاکرات دو به دو با دولت های بزرگ دیگر تاثیر گذار نیستند منظورم این است که دنیای فقط برای آنها نیست.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی اظهارداشت: اگر دنیا ، دنیای سابق بود و ابر قدرت ها حرف نهایی را می زدند نیازی به مذاکره با ایران نداشتند و اگر نیاز به مذاکره با ایران دارند و افتخار کردند که ما را به پای میز مذاکره رساندند دلیل آن این است که ما به عنوان یک قدرت منطقه ای به جایگاهی در عرصه جهانی رسیده ایم که فارغ از خواست دولت های بزرگ تاثیر خود را می گذاریم .

وی خاطرنشان کرد: ˈ تعامل سازندهˈ در چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است اگر این تعامل سازنده را به عنوان یک مدل رفتاری جدید جا بیندازیم که بخشی ممکن است از مسیر این گفت وگو های دو به دو بگذرد نشان دهنده این است که دنیای ما تغییر کرده و ابزار های جدیدی را در سیاست خارجی به وجود آورده ایم که با این ابزار ها جدید سیاست خارجی نه باج داده ایم و نه در قطب بندی ها قرار گرفته ایم و می توانیم استفاده حداکثری خود را از امکانات نظام بین المللی کنیم و اگر موفق شویم یک مدل عقلایی جدید در پیشبرد سیاست خارجی به ما خواهد داد.

فراهنگ ** 9118**7261**
کد N329147

وبگردی