آفتاب

روحانی: استقبال از سرمایه‌گذاران شعار دولت تدبیر و امید است

روحانی: استقبال از سرمایه‌گذاران شعار دولت تدبیر و امید است

رییس جمهور کشورمان ظهر امروز به وقت آنکارا در مراسم انجمن کسب وکار ایران و ترکیه که در اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های ترکیه و با حضور عبدالله گل رییس جمهور ترکیه و تعدادی از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شده بود، گفت: ریسک‌های مختلف سیاسی و اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در ایران به صورت روزافزون در حال کاهش است و فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای ایران است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به آنکارا، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در این مراسم که تعدادی دیگر از مقامات ایرانی و ترکیه نیز حضور داشتند، گفت: امیدوارم که این جلسه و سفر نقطه عطفی در بهبود هرچه بیشتر روابط اقتصادی دو کشور باشد.

روحانی با بیان این‌که دو ملت ایران و ترکیه با تمدن‌های کهن و مشابه در طول قرن‌ها بین‌شان دوستی، صلح، محبت و برادری حاکم بوده است، گفت: دو کشور دارای دموکراسی آزاد هستند و حکومت‌های آنها مبتنی بر صندوق آراست.

وی با بیان این‌که دو کشور و ملت با دنیایی از مشترکات در اخلاق و رفتار در کنار یکدیگر قرار دارند، تصریح کرد: دولت‌های دو کشور به طور قاطعانه مصمم هستند که روابط‌شان را توسعه بدهند و ما هیچ‌گونه تضاد منافعی با توسعه دو کشور نداریم. ترکیه امن، با ثبات، توسعه یافته و سرفراز باعث سرفرازی ملت ایران نیز است.

رییس جمهور با بیان این‌که سرمایه‌های بسیار بزرگی بین دو کشور وجود دارد و اکنون زمانی است که باید از این سرمایه‌ها برای توسعه روابط استفاده کنیم، گفت: ریشه فرهنگی دو کشور دارای آبشخور مشترکی است و این سرمایه بزرگی برای توسعه روابط دو کشور خواهد بود.

روحانی با بیان این‌که تجار، کارآفرینان و صاحبان صنایع دو کشور ستون‌های اصلی روابط ایران و ترکیه خواهند بود، تصریح کرد: ارتباطات نزدیک، فهم مشترک نسبت به پروژه هایی که به نفع دو کشور است، می‌تواند توسعه و همکاری اقتصادی دو کشور را تضمین کند.

رییس جمهور با بیان این‌که دو دولت ایران و ترکیه تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که اگر موانعی برای فعالیت تجار و فعالان اقصتادی دو کشور وجود دارد، آن را برطرف کنند، گفت: ما شکی نداریم که از پتانسیل‌های فراوانی برخورداریم و ما باید پیوندهای اقتصادی‌مان را مستحکم‌تر کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که حجم روابط کنونی دو کشور مورد قبول نیست و باید حداقل به دو برابر فعلی افزایش پیدا کند، افزود: ما دولت‌ها باید موانع را براداریم و کار اجرایی برعهده اتاق‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاران دو کشور است.

روحانی با بیان این‌که یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید، استقبال از سرمایه و سرمایه‌گذاران ایرانی و غیرایرانی به ویژه ترک‌هاست، گفت: در واقع این دولت در تسهیل شدن شرایط برای حضور بخش خصوصی تاکید دارد و بر آن پا می‌فشارد.

رییس جمهور ادامه داد: امروز 10 ماه از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد و تاکنون تسهیلات فراوانی برای فعالان بخش اقتصادی به خصوص در عرصه اقتصادی آماده شده است.

وی ادامه داد: این دولت مصمم است که تحریم‌های غیرعادلانه‌ای که علیه ایران توسط کشورهای غربی وضع شده، با منطق، مذاکره،‌استدلال و کنار میز مذاکره آنها را به حل و فصل نهایی برسانند و رفع کنند و در این راستا قدم اول با توافق‌نامه ژنو برداشته شده است و برای دنیا اثبات شد که ایران صرفا در پی دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است و این حق کشورهای مختلف است که بتواند از این فناوری صلح‌آمیز استفاده کند.

روحانی گفت: ما تمام تلاش خود را در این راستا به کار می‌بریم که در آینده‌ای نزدیک به توافق نهایی با گروه 1+5 دست پیدا کنیم.

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما حمایت مردم و دولت ترکیه را در مسیر راهی که طی سال‌های گذشته طی کرده‌ایم و مسیری که امروز طی می‌کنیم، هرگز فراموش نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در راستای فعالیت‌های منطقه‌ای و گسترش ارتباطات در این زمینه معتقدیم که ایران پلی است برای اتصال ترکیه به شرق دور و ترکیه هم پلی است برای اتصال به ایران با اروپا و غرب است و باید با استفاده از این دو پل این ارتباطات را ایجاد کرد.

روحانی ادامه داد: نیروی انسانی فعال و فرهیخته در هر دو کشور وجود دارد و ما می‌توانیم با استفاده از توانمندی‌هایی که از دو کشور وجود دارد، اقتصاد دو کشور را نه به عنوان دو اقتصاد رقیب در کنار هم بلکه به عنوان دو اقتصاد مکمل در کنار هم قرار دهیم.

رییس جمهور با تاکید بر باز کردن فضای بیشتر برای فعالیت تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور و همچنین اجرای قانون بهبود محیط کسب و کار در ایران گفت: طبق گزارش‌های جهانی ریسک‌های مختلف سیاسی و اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در ایران به صورت روزافزون در حال کاهش است و این فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

وی در ادامه از سرمایه‌گذاران و تجار ترک خواست که در عرصه‌های مختلف اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری و در این عرصه‌ها مشارکت کنند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم، عبدالله گل رییس جمهور ترکیه و روسای اتاق بازرگانی دو کشور ایران و ترکیه سخنرانی کردند.

رییس جمهور در پایان حضور خود در جمع تجار ایرانی و ترکیه دفتر یادبود اتاق بازرگانی ترکیه را امضا کرد و در حضور عبدالله گل رییس جمهور ترکیه از طرف اتاق بازرگانی این کشور به رییس جمهور هدیه‌ای اهدا شد.

انتهای پیام

کد N329045

وبگردی