آفتاب

نشست کمیسیون اعضای دی 8 در اسلام آباد برگزار شد

نشست کمیسیون اعضای دی 8 در اسلام آباد برگزار شد

اسلام آباد - ایرنا - نشست دو روزه سی و پنجمین کمیسیون هشت کشور اسلامی در حال توسعه موسوم به سازمان - ˈدی 8ˈ - روز سه شنبه در محل وزارت امور خارجه پاکستان در شهر اسلام آباد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سی و پنجمین اجلاس کمیسیون دی 8 به ریاست ˈسیدعلی محمد موسویˈ دبیر کل ایرانی سازمان کشورهای اسلامی در حال توسعه ( دی هشت ) و با حضور نمایندگان هشت کشور اسلامی پاکستان، ایران ،ترکیه، مصر، نیجریه، بنگلادش، مالزی و اندونزی برگزار شد.

هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی ˈاسماعیل افشاهیˈ رییس اداره کل هماهنگی امور اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در این اجلاس حضور دارند.

هشت کشور اسلامی شرکت کننده در این کمیسیون ، در نشست امروز به بحث و بررسی پیرامون مسایل مربوط به ارتقا عملکرد دی هشت ، اجرای موافقتنامه های مهم اقتصادی و تقویت همکاری میان اعضای این سازمان اقتصادی پرداختند.

توانمند سازی ساختار سازمانی دی 8 ، تعامل با نهادهای منطقه ای و بین المللی و تعیین موضوعات نهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان دی هشت که سال آینده میلادی به میزبانی ترکیه برگزار شد ، در دستور کار سی و پنجمین نشست کمیسیون دی هشت قرار دارد.

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد: طرح ها و توصیه هایی که در نشست کمیسیون های دی 8 در اسلام آباد ارایه می شود قرار است در نشست شورای وزیران خارجه این نهاد در آذر 93 (دسامبر 2014) در آنکارا به تصویب برسد.

نشست سی و پنجم کمیسیون سازمان دی هشت آخرین اجلاس این نهاد اقتصادی است ،که به میزبانی دولت پاکستان برگزار می شود.

قرار است در آذر ماه امسال در اجلاس سران کشورهای دی هشت به میزبانی دولت ترکیه، نهمین دوره ریاست این سازمان اقتصادی به آنکارا منتقل شود.

ایده تشکیل سازمان دی 8 به عنوان یک اتحادیه اقتصادی فرامنطقه ای، متشکل از هشت کشور مسلمان درحال توسعه شامل جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالـزی، مصر و نیجریه از سوی نجم الدین اربکان رهبر حزب اسلام گرای رفاه و نخست وزیر وقت ترکیه، با هدف تقویت همکاریهای اقتصادی میان کشورهای مزبور در جریان کنفرانسی تحت عنوان ˈهمکاری برای توسعهˈ (اکتبر 1996 – ترکیه) با حضور وزرای امور خارجه کشورهای فوق مطرح شد که با استقبال این کشورها روبرو شد.

این سازمان بطور رسمی 25 خردادماه 1376 با برگزاری نخستین اجلاس سران در استانبول آغاز به کار کرد.

هشتمین اجلاس سران دی هشت 22 نوامبر سال گذشته ( آبانماه 91) در اسلام آباد پایتخت پاکستان و با حضور سران دولت کشورهای عضو این سازمان برگزارشد و پاکستان ریاست دو ساله این سازمان را تا سال 2014 به عهده گرفت.

آساق ** ش.ا.ر **1010
کد N329041

وبگردی