آفتاب

رویکرد جدید یک مقام رژیم صهیونیستی در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران

رویکرد جدید یک مقام رژیم صهیونیستی در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران

رییس تحقیقات اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در سخنانی که یک رویکردی متفاوت از صحبت‌های نتانیاهو در مورد مذاکرات هسته‌ای تلقی می‌شود گفت که ایران در مذاکرات با قدرت‌های جهانی برای دستیابی به توافق جدی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال اینای برون، رییس تحقیقات اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در کنفرانس امنیتی هرزلیا در تل‌آویو گفت که ایران در حالی توافق اولیه ژنو را مهم بر می‌شمارد که نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل آن را محکوم و به دلیل کاهش تحریم‌ها علیه کشور دشمن اسراییل از آن به عنوان اشتباه تاریخی یاد می‌کند.

برون افزود: بسیار متحمل است که ایران و قدرت‌های جهانی که هم اکنون در حال مذاکره هستند در طول سال جاری یک توافق امضا کنند.

رییس تحقیقات اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی مدعی شد که توافق اولیه ژنو و فشارهایی که اغلب به دلیل بحران‌ اقتصادی در ایران حاصل شده این کشور را به سمت مذاکرات هدایت کرده که برای یک توافق نهایی بسیار مهم است.

به گزارش رویترز، این یک واگرایی بسیار نادر از رویکرد خصمانه نتانیاهو در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران است. در ماه ژانویه فرمانده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی گفته بود: به‌نظر می‌آید دیپلماسی ایران جهتی مثبت دارد، اگرچه من نمی‌دانم چگونه پایان خواهد یافت.

دور آخر مذاکرات ایران و گروه 1+5 ماه گذشته در حالی پایان یافت که طرف‌های مذاکره‌کننده یکدیگر را به داشتن خواسته‌های غیرواقع‌بینانه متهم می‌کردند. اصلی‌ترین موضوع مورد اختلاف میان مذاکره‌کنندگان ظرفیت غنی‌سازی ایران است.

غرب ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کند. این در حالی است که اسراییل تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه خاورمیانه است و همواره ابراز نگرانی می‌کند که ایران یک تهدید است و به این بهانه از دنیا می‌خواهد که برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.

اسراییل هم‌چنین تهدید می‌کند که در صورت ناکارآمدی دیپلماسی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به‌طور یک جانبه به این کشور حمله خواهد کرد. مقامات اسراییل مکررا مدعی شده‌اند که ایران نیازی به انرژی هسته‌ای ندارد در نتیجه در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تنها به دنبال ساخت بمب اتم است.

یودال اشتانیتز، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی در کنفرانس هرزلیا گفته بود: توافق خوب‌، توافقی است که مانع از غنی‌سازی اورانیوم بدون توانایی تولید پلوتونیوم در ایران شود و تنها اجازه برخورداری از برنامه هسته‌ای غیرنظامی را بدهد.

وی هم‌چنین گفته بود اگر قرار باشد ایران و قدرت‌های جهانی تا ضرب‌الاجل 20 ژوییه به هر قیمت توافقی را امضا کنند، اسراییل ترجیح می‌دهد که زمان توافق اولیه ژنو تمدید شود.

انتهای پیام

کد N328967

وبگردی