آفتاب

رویوران: داعش به دنبال گسترده تر کردن میدان جنگ در عراق است

رویوران: داعش به دنبال گسترده تر کردن میدان جنگ در عراق است

یک کارشناس مسائل عراق با اشاره به تحولات امروز در موصل گفت داعش با توجه به شکست هایی که در فلوجه و انبار داشته می خواهد با ایجاد میدان های جدید جنگ، راه را برای نفوذ خود در فلوجه هموار نماید.

حسین رویوران در گفتگو با خبرآنلاین موضوع حمله داعش به موصل و تصرف فرودگاه و بخش‌هایی دیگری از این شهر را تلاشی برای گسترده‌تر کردن فضای مقابله با دولت عراق می‌داند.

رویوران معتقد است: ارتش عراق در بابل، در سامرا و فلوجه و انبار توانسته بارها داعش را شکست دهد و آن‌ها در حملات مختلف خود نتوانسته‌اند به دست آوردی دست یابند. بر این اساس این گروه تروریستی که این روزها در سوریه هم جایگاهی ندارد تلاش می‌کند با ایجاد جبهه جدید مواجهه با ارتش عراق، فضای فعالیت خود در انبار و فلوجه را باز کند.

این کارشناس مسائل عراق همچنین می‌افزاید: داعش در حملات پیشین خود به سامرا با 5 هزار نیرو وارد شده بود، در غرب موصل با 3 هزار نیرو، اما در سامرا با 100 کشته و در موصل هم با حدود 40 کشته مجبور به عقب‌نشینی شد. یا در دانشگاه رمادی هم اعضای این گروه حدود 1000 دانشجو را گروگان گرفتند اما با اقدام ارتش تمام این دانشجویان آزاد شدند، بنابراین می‌بینیم که این جریان تروریستی در چند ماه اخیر به صورت مداوم شکست‌های پیاپی را متحمل شده است.»

رویوران همچنین در گفتگو با خبرآنلاین می‌گوید: «نتایج انتخابات سوریه و همچنین روندی که ارتش سوریه در مقابل این گروه تروریستی در پیش گرفته بود به اضافه شکست‌های داعش در عراق سبب شده تا این جریان بیش از همیشه منزوی شده و این روزها از ورود به کشور ثالث سخن به میان می آوردند. این نشان می دهد که داعش در سوریه و عراق به بن بست رسیده است و حالا گفته می شود که می خواهند به اردن بروند. بر این اساس حمله و تصرف فرودگاه موصل هم در این راستا ارزیابی می شود و دولت و ارتش عراق طی روزهای آتی می توانند به راحتی آن را از دست افراد تروریست پس بگیرند.»

به گزارش پایگاه اینترنتی ایلاف، اطلاعات به دست آمده از موصل (375 کیلومتری شمال غرب بغداد) حاکی از آن است که نیروهای امنیتی عراق تعدادی از مناطق را ترک کرده‌ و به همین دلیل اعضای داعش در این شهر پیشروی نموده و ساختمان استانداری موصل را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که افراد مسلح داعش منطقه شرقی شهر موصل را کاملاً تحت کنترل خود درآورده و مقر هنگ سوم ارتش در غرب موصل را نیز اشغال کرده‌اند.

اعضای داعش همچنین مراکز ایست‌ بازرسی موصل را که توسط نیروهای عراقی ایجاد شده بود، تخریب کردند.
سایت ایلاف گزارش داد: که افراد داعش به مرکز پلیس منطقه الداوسه و ساختمان مبارزه با تروریسم یورش برده، بیمارستان‌ها، مقرها و برج‌های دیده‌بانی ارتش را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

ایلاف همچنین گزارش داد: تعداد زیادی از مسئولان نظامی و مسئولان ارشد از این استان خارج شده و به مناطق امن رفته‌اند.

30849

کد N328853

وبگردی