آفتاب

بان کی مون دوست دارد چه کسی جانشین ابراهیمی شود؟

بان کی مون دوست دارد چه کسی جانشین ابراهیمی شود؟

در حالی که همچنان مذاکرات در سازمان ملل برای تعیین جانشین اخضر ابراهیمی ادامه دارد، منابع دیپلمات اعلام کرده‌اند که بان کی مون تمایل دارد نامزدی را از مراکش برای جانشینی ابراهیمی انتخاب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، منابع دیپلمات عربی اظهار کردند که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل تمایل دارد نامزدی را از مراکش برای جانشینی اخضر ابراهیمی، فرستاده سابق سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه تعیین کند؛ چرا که مراکش دارای روابط خوبی با تمام طرف‌های ذیربط در بحران سوریه است.

این در حالی است که یک منبع دیگر اظهار کرده است: تعیین جانشینی برای ابراهیمی از مراکش مطرح نیست و رویکردی برای انتخاب یک شخص غربی وجود دارد تا بدین ترتیب از حساسیت‌های عربی- عربی دوری جسته شود.

این منبع خاطرنشان کرد: یان‌ الیاسون، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی بیشترین شانس را برای جانشینی ابراهیمی دارد.

ناظران نیز بر این باور هستند که مطرح کردن نام یک نامزد مراکشی می‌تواند با موافقت طرف‌های عربی و غربی همراه باشد، چرا که مراکش روابط برجسته‌ای با تمام کشورهای ذیربط در بحران سوریه از جمله عربستان، آمریکا، اتحادیه اروپا و همچنین روسیه و چین دارد.

بان کی مون و نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب در سال 2012 محمد بن عیسی، وزیر خارجه اسبق مراکش را برای تصدی پست نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه انتخاب کرده بودند.

منابع اظهار کردند که نبیل العربی در 20 فوریه 2012 با محمد بن عیسی تماس تلفنی برقرار و اعلام کرد که وی و بان کی مون تمایل دارند که محمد بن عیسی تصدی پست نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه را بر عهده داشته باشد. اما عیسی یک روز بعد با دبیر کل اتحادیه عرب تماس گرفت و بنا به "دلایل خانوادگی و شخصی" با پذیرش این پیشنهاد مخالفت کرد.

در همین راستا، کمال مرجان، وزیر خارجه سابق تونس در مصاحبه‌ای کوتاه با الشرق الاوسط عنوان داشت که ماموریت تصدی پست فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از حدود یک ماه قبل به وی مطرح شده است و او آماده است تا تصدی این پست دشوار را بر عهده بگیرد.

این در حالی است که کمال مرجان اعلام کرده‌ است که هیچ‌گونه پیشنهاد رسمی از سوی سازمان ملل تاکنون به وی مطرح نشده است.

وی با بیان اینکه این ماموریت به دلیل پیچیدگی‌های پرونده سوریه تقریبا غیرممکن است، گفت: امکان موفقیت‌آمیز بودن این ماموریت دور از دسترس نیست.

از بین اسامی که نام آن‌ها برای جانشینی ابراهیمی مطرح شده بود، کوین مایکل راد، نخست وزیر استرالیا بود، اما وی اعلام کرد که تمایل ندارد این پست را بر عهده بگیرد.

همچنین نام خاویر سولانا، مسوول سابق سیاست خارجه اتحادیه اروپا و مایکل ویلیامز از کهنه سربازهای انگلیسی و همچنین عمرو موسی، دبیر کل سابقه اتحادیه عرب برای جانشینی ابراهیمی مطرح شده است.

انتهای پیام

کد N328011

وبگردی