آفتاب

"اسب تروا" در مدارس بیرمنگام!

"اسب تروا" در مدارس بیرمنگام!

اداره ارزشیابی آموزش، خدمات و مهارت‌های کودکان انگلیس (آفستد) امروز (سه‌شنبه) در گزارشی هشدار داد که تعدادی از مدارس برمینگام "به دام فرهنگ ترس و ارعاب افتاده‌اند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سر مایکل ویلشو، رئیس آفستد می‌گوید: "مدیران این مدارس به حاشیه رانده شده یا مجبور شده‌اند از کار کنار بروند."

به گفته او، شواهدی از وجود یک برنامه سازمان یافته برای هدف قرار دادن مدارس خاصی وجود دارد.

مسئولان یکی از این مدارس به نام پارک‌ویو در واکنشی خشم آلود این اتهام‌ها را کاملا رد کرده‌اند و گفته‌اند که این گزارش نتیجه واکنش شتابزده و فکر نشده سیاستمداران است و هیچ مدرکی برای آن ارائه نشده است.

این مدرسه دو سال پیش به عنوان مدرسه‌ای شاخص ارزشیابی شده بود، اما اکنون از همه نظر نامناسب دانسته شده است.

آفستد چندی پیش نامه‌ای از یک فرد ناشناس دریافت کرد که در آن هشدار داده شده بود که "مسلمانان تندرو" سعی دارند افکار خود را در برخی مدارس برمینگام به دانش‌آموزان القا کنند.

سر مایکل ویلشو گفته است که این افراد سعی داشتند ماهیت مدارس را عامدانه تغییر دهند و برای جلوگیری از این موضوع پیشنهادهایی به وزیر آموزش انگلیس مایکل گوو داده است: "برخی از یافته‌های ما به شدت نگران کننده و در برخی موارد تکان دهنده هستند."

بر اساس گزارش آفستد برای پنج مدرسه از جمله سه مدرسه مجتمع آموشی پارک ویو "تدابیر ویژه" اتخاذ شده است. استانداردهای آموزشی مدرسه ششم بسیار ضعیف بوده است.

آفستد می‌گوید در ۱۲ مدرسه باید اصلاحاتی انجام شود و سه مدرسه دیگر هم تشویق شده‌اند.

به گزارش بی.بی.سی، سر مایکل ویلشو در بیانیه خود از شورای شهر به شدت انتقاد کرده و "ناتوانی شدید" این شورا در محافظت کودکان از افراط گرایی را محل نگرانی جدی دانسته است. به علاوه از شورا انتقاد شده که بشکلی "نامناسب و غیرقابل قبول" در کار مدارس دخالت کرده‌است.

بر اساس گزارش، در مدارس غیرمذهبی فقط فرهنگ مسلمانان ترویج می‌شده، تساهل و مدارا تشویق نمی‌شده و تبعیض جنسیتی یا مذهبی در آنها وجود داشته است.

بیرمنگام با تقریبا یک میلیون نفر جمعیت بعد از لندن پر جمعیت‌ترین شهر انگلیس است. براساس آخرین سرشماری (۲۰۱۱)، ۲۱.۸ درصد جمعیت این شهر خود را مسلمان می‌دانند که بسیار بالاتر از متوسط بریتانیا است (۴.۸%).

تقریبا سه ماه پیش نامه‌ای بدون نام به شورای شهر برمینگام ارسال شد که در آن از عملیاتی به نام "اسب تروا" خبر داده شده بود.

هدف این عملیات برکنار کردن مدیران چند مدرسه و منصوب کردن جانشینی مسلمان برای آنها بود.

از این رو به به پدران و مادران دانش‌آموزان گفته می‌شد در این مدارس فرزندان آنها را "با آموزش مسائل جنسی و آموزش درباره همجنس‌گرایی، وادار کردن کودکان به دعاهای مسیحی و ورزش و شنای مختلط" فاسد می‌کنند و تشویق شده بودند تا برای انتصاب مدیران مسلمان اقدام کنند و دانش آموزان دختر و پسر از هم جدا شوند.

سه روز بعد از دریافت نامه، وزارت آموزش، شورای شهر و پلیس ضدتروریسم اعلام کردند که تحقیقاتی شش ماهه را در این باره انجام خواهد داد.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس هم از آفستد در تهیه گزارش حمایت کرد و از آنها خواست با سرکشی‌ بدون اطلاع قبلی، بررسی خود را کامل کنند.

تقریبا دو هفته بعد مفاد گزارشی که آفستد در دست تهیه داشت به بیرون درز کرد و روشن شد که مدارس مجتمع آموزشی پارک ویو در مرکز اتهامات قرار دارند.

در طی این مدت، گزارش‌های دیگری منتشر شد که برخی از مدیران مدارس که این موضوع را پیش از این مطرح کرده بودند، اما به آن بی توجهی شده بوده است.

این موضوع بحرانی را هم در کابینه دیوید کامرون ایجاد کرد. انتقاد مایکل گوو، وزیر آمورش که از کم کاری ترزا می، وزیر کشور در مبارزه با افراط گرایی، باعث شد انتقادها به دولت فعلی شدت پیدا کند.

نظرات مخالف دو وزیر باعث استعفای دستیار وزیر کشور و عذرخواهی علنی وزیر آموزش شد.

دو وزیر گفته‌اند که با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

قرار است مایکل گوو در این باره در مجلس عوام حاضر شود و همچنین بیانیه‌ای "بسیار مهم" صادر کند.

انتهای پیام

کد N327781

وبگردی