آفتاب

گردشگری، آخرین امید یونان برای خروج از بحران مالی

گردشگری، آخرین امید یونان برای خروج از بحران مالی

آتن - ایرنا- دولت یونان در سه سال اخیر برای برون رفت از بحران مالی، تلاش های مضاعفی برای جلب هر چه بیشتر گردشگران خارجی به کار گرفته و سعی دارد تا با توسعه صنعت توریسم به عنوان یکی از مهتمرین منابع درآمد ملی و افزایش گردشگران خارجی، زمینه را برای برون رفت از این بحران که بیش از 5 سال است گریبانگیرش شده، فراهم آورد.

یونان در این راه در سه سال گذشته سازمان گردشگری را در وزارت فرهنگ خود فعال کرده، نمایندگی های این سازمان را در سفارتخانه هایش دایر کرده و در کشورهای جهان با برپایی نمایشگاه، تبلیغ در رسانه ها و مطبوعات و برگزاری سمینارهای علمی و تاریخی سعی در ارائه جاذبه های گردشگری خود دارد.

دولت یونان در این گونه برنامه ها، ارائه تصاویری از مراکز تاریخی و سواحل این کشور می کوشد نشان دهد که یونان هم دارای جاذبه های تاریخی و فرهنگی فراوان و هم دارای سواحل زیبا و پاکیزه ای است و گردشگران می توانند با هزینه های کمتری نسبت به دیگر کشورها از آنها استفاده کنند.

از طرف دیگر از آنجا که یونان به علت عضویت در حوزه ˈشینگنˈ، محدویت هایی در صدور روادید برای جلب گردشگران خارجی غیر از اتباع کشورهای اروپایی و آمریکایی دارد، تلاش می کند تسهیلاتی چون صدور روادید و امکان پرواز مستقیم هواپیماهای مسافربری کشورهای غیر اروپایی به دیگر شهرهای یونان به جز شهر آتن را به گردشگران کشورهایی چون روسیه، چین، ژاپن و کره جنوبی فراهم آورد و تاکنون با دولت های این کشورها نیز چندین قرارداد در زمینه توسعه گردشگری به امضا رسانده است.

یونان علاوه برای گسترش تبلیغات برای جلب گردشگران خارجی برای سفرهای تعطیلاتی یا به عبارتی گردشگری برای استفاده از آفتاب و دریا، مرتبا همایش های بین المللی علمی و هنری برگزار می کند تا بدین ترتیب نیز گردشگران خارجی را جذب کند.

این تلاش ها باعث شده 17میلیون گردشگر خارجی سال گذشته میلادی به یونان 10 میلیونی سفر کنند که بدین ترتیب شمار گردشگران خارجی در مقایسه با سال قبل از آن یعنی 2012 میلادی، 5 میلیون نفر افزایش یافت.

بر اساس گزارش اداره آمار یونان و وزارت اقتصاد و دارایی این کشور، درآمد حاصل از صنعت گردشگری یونان در سال 2013 میلادی به حدود 32 میلیارد یورو رسید.

یکی دیگر از اقداماتی را که یونان برای جلب گردشگران خارجی به کار گرفته، کاهش قیمت قامت درهتل ها، کاهش بها وافزایش کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگران و نظارت مستمر بر نظافت سواحل این کشور است.

با این حال گر چه یونان تلاش می کند علت افزایش 5 میلیون نفری گردشگران خارجی را تنها ناشی از اقدامات وزارت فرهنگ و هنر و سازمان گردشگری این کشور قلمداد کند ولی عوامل دیگری نیز در این راستا بی تاثیر نبوده اند.

پارسال وجود تنش ها و درگیری ها در کشورهایی همچون مصر، سوریه، لبنان و ترکیه و ادامه ناامنی در کشورهایی همچون عراق و افغانستان ریال که معمولاً کشورهایی مورد توجه گردشگران خارجی هستند، نیز باعث شد که تعداد زیادی از گردشگران خارجی که به این کشورها سفر می کرده اند، به یونان سفر کنند.

وزارت فرهنگ و سازمان توسعه گردشگری یونان نیز اخیرا اعلام کرده اند با توجه به رزرو بلیت و جا توسط خارجیان برای سفر به یونان، مطمئن هستند که امسال (2014) حدود 20 میلیون گردشگر خرجی برای گذراندن تعطیلات خود در فصل تابستان به یونان سفر خواهند کرد و صنعت گردشگری به عنوان یکی از منابع مهم درآمد ملی این کشور شکوفایی خاصی خواهد یافت.

وزارت اقتصاد و دارایی یونان شنبه گذشته اعلام کرد: تمام شاخص های درآمد ملی حاکی از آن است که کشور در آستانه برون رفت دائمی از بحران مالی قرار گرفته و یکی از امیدهایی که این امر را تداعی می کند، افزایش درآمد ملی از طریق توسعه صنعت گردشگری است.

این وزارتخانه با اشاره به گزارش اداره آمار یونان مبنی بر روند نزولی رکود بازار افزود: بازار رفته رفته از رکود خارج می شود و مردم هم با اطمینان بیشتری از آینده و افزایش توانایی مالی، به خرید بیشتر روی آورده اند و در نتیجه تولیدات داخلی نسبت به سال های گذشته افزایش چشم گیری یافته است.

وزارت اقتصاد و دارایی یونان با اشاره به رشد درآمد ملی کشور با افزایش گردشگران خارجی به یونان ادامه داد: 17میلیون گردشگر خارجی پارسال برای گذراندن تعطیلات خود به یونان سفر کردند و درآمد ارزی از این طریق 12 درصد افزایش داشته است.

وزارت اقتصاد و دارایی یونان همچنین با اشاره به اضافه بودجه سه میلیارد و 400 میلیون یورویی پارسال این کشور افزود: کشور امسال، برای اولین بار طی دو دهه اخیر، به اضافه بودجه دست یافت و بدین ترتیب ما مطمئن هستیم که با کاهش هزینه دولت، افزایش در آمد ناشی از صنعت گردشگری و توسعه تولیدات داخلی، بزودی و برای همیشه از بحران مالی خارج خواهد شد.

اروپام**2170**1479 ** 1064
کد N327564

وبگردی