آفتاب

چین در مسیر همکاری های استراتژیک با هند

چین در مسیر همکاری های استراتژیک با هند

دهلی نو - ایرنا - ˈ وانگ ایی ˈ وزیر امور خارجه هند در پایان سفر دو روزه رسمی خود به دهلی نو گفت که پکن به همکاری های استراتژیک با هند می اندیشد.

به گزارش ایرنا، وانگ که به عنوان فرستاده ویژه ˈشی جین پینگ ˈ رییس جمهور چین روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته به دهلی نو سفر کرده بود پس از دیدار با رهبران جدید هندوستان از جمله ˈنارندرا مودی ˈ نخست وزیر در یک کنفرانس خبری گفت که همکاری های صلح آمیز بین دو کشور همسایه تقویت خواهد شد.

وی از علاقه کشورش برای تعامل با هند سخن به میان آورد و ابراز عقیده کرد که دولت جدید در هند فضایی از تغییر را به ارمغان آورده است .

وی ضمن ستایش از نارندار مودی یک رهبر حزب ملی گرای ˈبهارتیا جاناتا ˈ (بی جی پی) که به نخست وزیری هند رسیده، گفت: تحت رهبری او هند به توسعه و پیشرفت بیشتری دست خواهد یافت.

وانگ با اشاره به منافع مشترک بین هند و چین افزود: در مذاکراتش با مقام های ارشد هندی توافق هایی در مورد تقویت تعاملات و تبادلات انجام شده است.

وی دوستی و همکاری را مسوولیت تاریخی رهبران دو کشور دانست و اظهارداشت که چشم انداز روابط چین و هند روشن است.

وانگ در پاسخ به پرسشی در مورد درگیری های پراکنده مرزی و اختلافاتی که دراین زمینه با هند به خصوص در منطقه لداخ وجود دارد، گفت: واقعیت این است که مرزهای بین دو کشور در برخی نقاط مشخص نشده و پاره ای از حوادث ˈ اجتناب ناپذیرˈ هستند اما تلاش ها باید برای رفع اختلاف ها باشد.

وی تاکید کرد که اختلاف های مرزی با هند بزودی حل خواهند شد.

وزیر امور خارجه چین در ادامه همکاری های اقتصادی با هند را یک اولویت اصلی دولت متبوعش ذکر کرد و افزود: ظرفیت های زیادی از جمله ایجاد منطقه تجارت آزاد بین دو کشور وجود دارد.

وانگ تصریح کرد که چین آماده سرمایه گذاری در زیرساخت های هند ازجمله در بخش تولید و ایجاد محیط کسب و کار است .

وی ضمن تایید برنامه سفر ˈشی جین پینگˈ رییس جمهور چین به هند گفت که دو طرف در حال بررسی بر روی تاریخ آن هستند اما امید است این دیدار هر چه زودتر انجام شود.

سفر فرستاده ویژه رییس جمهور چین به هندوستان آن هم دو هفته پس از شکل گیری دولت جدید پس از انتخابات سراسری در این کشور و به قدرت رسیدن حزب راستگرای بی جی پی از نگاه کارشناسان و ناظران با اهمیت تلقی شده است.

سفر این مقام ارشد چین در حالی انجام شد که آمریکا همچنان راهبرد بازگشت نظامی به آسیا و اقیانوسیه را با هدف مهار چین و با ایجاد کانون های بحران در منطقه به پیش می برد.

اختلاف بر سر حاکمیت جزایر و قلمرو دریایی در دریای جنوب چین منجر به بلوک بندی های امنیتی و ائتلاف های منطقه ای شده است.

دولت چین به رهبری شی جین پینگ که بیش از یک سال است قدرت را به دست گرفته تلاش می کند ضمن برقراری رابطه راهبردی با کشورهای منطقه که به سیاست ˈلبخند به همسایگان ˈ معروف شده با راهبرد آمریکا به خصوص برهم زدن توازن منطقه ای جلوگیری کند.

در این میان هم برای چین و هم برای آمریکا، سیاست هند و جایگاه آن در این مسیر بسیار با اهمیت است و اکنون یک دولت راستگرا با اهداف بلند پروازانه در دهلی نو بر سرکار آمده که توجه ها را به خود جلب کرده است.

آساق ** 275 **
کد N327471

وبگردی