آفتاب

نمازی: عده‌ای تصور می‌کنند مأمور شده‌اند مراقب اشتباهات مردم باشند

نمازی: عده‌ای تصور می‌کنند مأمور شده‌اند مراقب اشتباهات مردم باشند

یک نماینده پیشین مجلس گفت: آنهایی که خود را مرشد، مولا و عامل دیگران می‌دانند باید بدانند که مردم حق دارند نظر مخالف داشته باشند چون بر اساس نظام‌ دینی ما، مردم حق انتخاب دارند و می‌توانند اظهارنظر کنند.

محمدعلی نمازی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "در هیچ نظام دموکراتیکی در دنیا، نیروهای خودسر یا گروه‌های فشار که خود را برتر از قانون می‌دانند و خارج از قانون عمل می‌کنند، وجود ندارد"، اظهار کرد: در نظام‌های دموکراتیک، همگی قاعده را پذیرفته‌اند.

وی به بیانات مقام معظم رهبری در روز رحلت امام خمینی(ره) اشاره کرد و با بیان اینکه "مشخصه کار امام تعریف نظام مبتنی بر شریعت و مردم‌سالاری برخواسته از شریعت بوده است"، افزود: مقام معظم رهبری فرمودند انتخابات برگرفته از نظام‌های غربی نیست بلکه ریشه انتخابات، انتخاب کردن و حق گزینش داشتن مردم مربوط به اسلام است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه "اسلام دینی است که برای آزادی افراد احترام قائل است"، خاطرنشان کرد: دین اسلام حتی در پذیرش خود می‌فرماید «لا اکراه فی‌الدین» و در سوره «نم» پیامبر را مأمور کرده است که مردم را به راه حق بشارت دهد اما هیچ اجباری در کار نیست.

نمازی با اشاره به اینکه "برخی نگاه اشتباه به شریعت و بُعد اجتماعی دین اسلام دارند"، گفت: ناشی از این نگاه، نگرش غلطی در رابطه با دموکراسی بوجود می‌آید و تصور این افراد این است که عده‌ای مأمور هستند تا مراقب و مواظب مردم باشند و دائم به فکر این هستند که مردم اشتباه نکنند اما این برداشت اشتباه منجر به این می‌شود که عزیزانی که تریبون رسمی در دست دارند به خود حق دهند در برابر حرف مخالف نظراتشان، پرخاش و تندی کنند و از جاده اعتدال خارج شوند.

وی با تاکید بر اینکه "دلسوزان رأس نظام باید مبانی نظام اسلامی را بطور آشکار و شفاف و بدون تعارف تبیین کنند"، تاکید کرد: باید روشن شود نظام جمهوری اسلامی چه نظامی است که در همین راستا مقام معظم رهبری در روز رحلت امام صریحاً فرمودند بنای کار شریعت، دستورات و فرامین دینی است اما سازوکار، روش، مکانیزم و انتخاب و نظر و رأی مردم نیز اهمیت دارد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: در نظام‌های دموکراتیک وقتی حزب و جماعتی اکثریت آرای مردم را به دست می‌آورد و حکومت را در بعد اجرایی یا مقننه بدست می‌گیرد، آنها که نتوانسته‌اند اعتماد مردم را جلب کنند نه تنها نباید کارشکنی کنند بلکه باید همکاری هم داشته باشند.

نمازی با تاکید بر اینکه "باید بگذاریم رسانه‌ها راحت‌تر کار کنند و مطالب و دیدگاه‌های مختلف را منتشر کنند"، تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند فضا را متعادل کنند و هیچ‌چیز بالاتر از مطبوعات و رسانه‌ها در تعدیل فضای سیاسی کشور مؤثر نخواهد بود.

وی افزود: باید راه را برای اظهارنظر همه گروه‌ها باز کنیم. قبلاً گفته می‌شد هرگونه برپایی اجتماعات نیاز به مجوز دارد اما اخیراً می‌بینیم برخی بدون مجوز اجتماعاتی برپا می‌کنند که البته ما مخالف آن نیستیم اما معتقدیم بقیه هم باید مطابق اصل 27 قانون اساسی که طبق آن برپایی اجتماعات بدون حمل سلاح آزاد است، مگر مخل مبانی دینی باشد، بتوانند این اجتماعات را برگزار کنند و در روزنامه‌های مختلف از گرایش‌های مختلف اظهارنظرهایی مطرح شود تا حالت گفت‌وگو و مناظره پیدا کند و امکان اظهارنظر برای گروه‌های مختلف موجب تعدیل فضای سیاسی شود که در این صورت هیچ اتهام و برچسبی را نمی‌توان به کسی چسباند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "اگر فضا برای اظهارنظر همه گروه‌ها و فعالیت رسانه‌ها باز باشد، نمی‌توان مدعی شد که آزادی نقد، نفی شده است"، تصریح کرد: البته اگر کسی برخلاف ارشادات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و قانون اساسی عمل کرد، باید با او بر اساس مُر قانون برخورد شود که در این صورت نمی‌توان حکومت را متهم به سختگیری یا محدود کردن فضا کرد. در این راستا صداوسیما نیز می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد؛ از جمله با استفاده از نظرات و گرایش‌های مختلف در برنامه‌هایی مثل «شناسنامه» و «دیروز، امروز، فردا».

انتهای پیام

کد N327428

وبگردی