آفتاب

روزنامه مردمسالاری: ضعف گفتمان دلواپس ها آشکار شده است

روزنامه مردمسالاری: ضعف گفتمان دلواپس ها آشکار شده است

روزنامه مردمسالاری در سرمقاله خود نوشت:

افراطيون داخلي بدون در نظر گرفتن موقعيت نظام اسلامي در داخل و خارج خواستار مقابله با مذاکره مي‌باشند هرچند عده‌اي اين گروه را دلواپس و وابسته به نگرش قبلي تيم مذاکرات مي‌دانند اما شناخت ماده ذهني آنان و به طور کلي طيف افراطيون خالي از فايده نيست. به طوري که با تحليل ادوار مختلف سياست خارجي ايران از آغاز پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي در مي‌يابيم سياست خارجي جمهوري اسلامي حاصل منازعه و کشمکش دو طيف فکري و انشقاق نظري آرمانگرايي ايدئولوژيک و واقع‌گرايي اصولي بر مبناي منافع و امنيت ملي مي‌باشد.

آرمانگرايان با انگاره تئوريک هماره ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي را بر منافع و چارچوب‌هاي بين‌المللي ترجيح داده و واقع گرايان را به خيانت و مصالحه و دست شستن از ارزش‌هاي اصيل انقلاب متهم مي‌سازند. اين نگرش تا قبل از روي کار آمدن دولت محمود احمدي‌نژاد به صورت متقن و روشمند با اتکا بر مولفه‌هاي تئوريک خويش انتقادات بسياري را بر دولت‌هاي قبلي وارد مي‌نمود اما پس از روي کار آمدن دولت نهم و قرار گرفتن قطار سياست خارجي بر ذهنيات آرمانگرايي و امتحان اين مولفه‌ها در بوته عمل و تنگنا‌ها و فشارهاي ناشي از نگرش‌هاي ساختار شکنانه اين مدل از اداره سياست خارجي همچون کاغذ پاره خواندن قطعنامه‌ها و... اينک در حال بازسازي نگرش‌هاي تئوريک خويش مي‌باشد.

هرچند سطحي از واکنش‌هاي بيروني اين جناح تحت عنوان دلواپسان را در جامعه شاهد هستيم اما بايد گفت اين نگرش با ضعف گفتماني جدي مواجه شده است. ضعفي که بدنبال بازسازي ابعاد دروني نگرش خويش است.

بنابراين دولت روحاني با شناخت وضعيت داخلي اوباما و همچنين مشکلات گفتمان آرمانگرايي مي‌تواند فرصت کنوني ديپلماسي ايران را در يک نگرش نوظهور تحت عنوان واقع گرايي ايدئولوژيک ايجاد نمايد. اين نگرش مستلزم شناخت جايگاه منطقه‌اي و بين‌المللي ايران بوده و در همين راستا نيز برخي تحولات منطقه‌اي مي‌تواند مددکار نگرش حاکم بر عرصه سياست خارجي ايران و فرصت‌گشايي فعاليت‌هاي آن باشد. پيروزي بشار اسد در انتخابات سوريه و موازنه آمريکا و روسيه در سوريه و اوکراين منطبق برشرايط نوخواسته دولت روحاني است بنابراين مي‌بايست فرصت‌هاي طرفيني را در مذاکرات در نظر گرفته و اين بار و در پايان دولت اوباما از هدر رفتن فرصت جلوگيري کرد.

 

17302

کد N327414

وبگردی