آفتاب
سرمدی:

نقش ژاپن برای حمایت از مسیر صحیح مذاکرات و توافقات حائز اهمیت است

نقش ژاپن برای حمایت از مسیر صحیح مذاکرات و توافقات حائز اهمیت است

قائم مقام وزارت امور خارجه با اشاره به رویکرد اصولی ایران برای رفع برخی نگرانیهای موجود در روند مذاکرات هسته ای در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران گفت : طرف مقابل نباید اشتباه سالهای گذشته در تحمیل مسائلی خارج از چارچوب مذاکرات و حقوق و مقررات تصریح شده در مقررات بین المللی را تکرار نماید و در این زمینه نقش کشورهایی مثل ژاپن برای حمایت از مسیر صحیح مذاکرات حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نوبوئو کیشی معاون ارشد پارلمانی وزیر امور خارجه ژاپن که در راس هیاتی به تهران سفر کرده است ، ظهر امروز دوشنبه با مرتضی سرمدی قائم مقام  وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

سرمدی در این دیدار با اشاره به مشاهده فضای جدیدی در روند روابط خارجی ایران در شروع بکار دولت روحانی ، سفرهای متقابل مقامات ایرانی و ژاپنی به تهران و توکیو را نشانگر اراده دو طرف برای توسعه بیش از پیش روابط دانست و این دیدارها و گفتگوها را در پیشبرد روابط مهم و موثر ارزیابی کرد.

وی همچنین بر ضرورت برنامه ریزی برای توسعه و ارتقای سطح مبادلات و همکاری های اقتصادی و تجاری بین دو کشور و اهتمام جدی همراه با حسن نیت برای تکمیل برخی طرحها و پروژه های در دست اجرا تاکید کرد.

سرمدی با اشاره به رویکرد اصولی ایران برای رفع برخی نگرانیهای موجود در روند مذاکرات هسته ای در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و تلاش همراه با حسن نیت کشورمان برای عمل به تمامی تعهدات خود در این راستا ، خاطر نشان کرد : طرف مقابل نباید اشتباه سالهای گذشته در تحمیل مسائلی خارج از چارچوب مذاکرات و حقوق و مقررات تصریح شده در مقررات بین المللی را تکرار نماید و در این زمینه نقش کشورهایی مثل ژاپن برای حمایت از مسیر صحیح مذاکرات و توافقات حائز اهمیت است.

قائم مقام دستگاه دیپلماسی همچنین بر تلاش ایران برای استفاده از نقش و نفوذ سازنده خود در راستای تثبیت صلح و امنیت در منطقه و حمایت از مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق اشاره کرد و افزود : کشورهای مختلف جهان باید با پرهیز از رویکرد دوگانه و اهتمام جدی به افراط گرایی و تروریسم ، از کشورهای خط مقدم مبارزه با این پدیده شوم حمایت کنند.

معاون وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از نخستین سفرش به تهران ، بر اهتمام جدی دولت کشورش برای توسعه و گسترش روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

وی همچنین با ابراز خرسندی از پیشرفت در روند مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 و تاکید بر استقبال و حمایت دولت ژاپن از این مذاکرات و نقش سازنده ایران، ابراز امیدواری کرد که با حل و فصل کامل برخی مسائل موجود بین طرفین، این مذاکرات به توافق نهایی منجر گردد .

کیسشی همچنین بر موضع کشورش در حمایت از رویکرد مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تاکید کرد و افزود : دولت ژاپن برای ثبات و صلح در منطقه خاورمیانه اهمیت زیادی قائل است و در این زمینه از همه ظرفیت خود برای حمایت از کشورهای منطقه استفاده می کند و از تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در این راستا قدردانی و حمایت می کند.

معاون ارشد پارلمانی وزیر امور خارجه ژاپن همچنین با تشریح بهبود اوضاع اقتصادی و ظرفیت سرمایه گذاری خارجی کشورش در دولت جدید این کشور ، بر ظرفیت ها و جذابیت بسیار خوب و گسترده اقتصادی و تجاری ایران و همچنین تمایل فراوان شرکتهای ژاپنی برای حضور فعال در بازار وسیع ایران و سرمایه گذاری در بخشهای مختلف تاکید کرد و ابراز امیدواری نمود با رفع برخی موانع موجود و هموار شدن مسیر مبادلات بازرگانی و تجاری فیمابین ، شاهد حضور و سرمایه گذاری بلندمدت شرکت های ژاپنی در ایران باشیم.

وی با اشاره به مذاکرات و توافقات خوب صورت گرفته در خلال سفر اخیر دکتر ظریف به توکیو برای رفع برخی موانع موجود در روابط ، از برنامه ریزی برای برگزاری سمینار و نمایشگاه  اقتصادی و سرمایه گذاری به منظور حضور فعال تر بخشهای خصوصی ژاپن در بازار ایران خبر داد.

جمهوری اسلامی ایران آماده رفع نگرانیهای مشروع طرف مقابل می باشد

 همچنین یوشکو کلیسریچ معاون وزیر امور خارجه کرواسی که به جمهوری اسلامی ایران سفرکرده است ،با مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان دیدار وگفتگو کرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به رویکردهای سیاست خارجی کشورمان برای گسترش تعامل باکشورها، از روند رو به گسترش مناسبات با کرواسی استقبال کرد.

مرتضی سرمدی تصریح کرد: دو کشور می توانند درچارچوب اتحادیه اروپا و در حوزه روابط دو جانبه همکاریهای گسترده ای را با یکدیگر داشته باشند.

قائم مقام وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات هسته ای کشورمان و گروه 1+5 افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده رفع نگرانیهای مشروع طرف مقابل می باشد.

مرتضی سرمدی گفت: تحولات مثبتی در منطقه از جمله انتخابات در کشورهای عراق، افغانستان و سوریه اتمام شده است اما همچنان در مورد موضوع تروریسم و افراط گرائی نگرانی وجود دارد و لازم است این امر مهار شود و این موضوع باید در سوریه مورد توجه قرار گیرد.

یوشکو کلیسریچ معاون وزیر امور خارجه کرواسی در این دیدار با اشاره به لزوم افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور تصریح کرد: با توجه به نقش مهم ایران در منطقه، سیاست های  منطقه ای جمهوری اسلامی ایران بسیار تاثیرگذار می باشد.

معاون وزیر امور خارجه کرواسی با تاکید بر حق همه کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ابراز امیدواری کرد که توافق نهایی بین ایران و گروه 1+5 بر سر مسائل هسته ای حاصل شود.

کد N327113

وبگردی