آفتاب

ارتش میانمار به شکنجه غیرنظامیان متهم شد

ارتش میانمار به شکنجه غیرنظامیان متهم شد

یک گروه حقوق بشری امروز (دوشنبه) همزمان با سومین سالگرد تشدید درگیری‌ها میان نیروهای دولتی میانمار و شورشیان اقلیت ایالت کاچین در شمال این کشور، اعلام کرد که نیروهای امنیتی میانمار به صورت نظام‌مند در این ایالت غیرنظامیان را شکنجه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک گروه حقوق بشری مستقر در بانکوک موسوم به گروه" تقویت حقوق بشر" اعلام کرد که با 76 تن از شاهدان و بازماندگان شکنجه‌های ارتش، پلیس و نیروهای اطلاعات ارتش میانمار مصاحبه کرده است.

براساس این گزارش، این قربانیان عنوان کرده‌اند که هدف شکنجه با چاقو و ضرب و شتم قرار گرفته و همچنین از ناحیه گردن با سیم بسته‌ شده‌اند.

متیو اسمیت، مدیر این گروه حقوق بشری در مصاحبه‌ای گفت: شکنجه‌ و سوءاستفاده‌های حقوق بشری که در حال حاضر در ایالت کاچین میانمار اتفاق می‌افتند مصداق جرایم جنگی و جرم علیه بشریت هستند اما برای مقابله با آنها تلاش چندانی نشده است.

دولت میانمار کمی پس از آنکه در سال 1948 از انگلستان استقلال پیدا کرد، شروع به مقابله با شورشیان جدایی‌طلب ایالت کاچین کرد.

چندین دهه است که شورشیان و غیرنظامیان در مناطق اقلیت‌نشین این ایالت، حکومت نظامیان در میانمار را متهم به ارتکاب سوءاستفاده‌های حقوق بشری در راستای راهبرد قطع حمایت غیرنظامیان از شورشیان می‌کنند.

دولت و ارتش میانمار چنین اتهام‌هایی را رد کرده‌اند.

گروه تقویت حقوق بشر در گزارش خود گفت:‌ اغلب سربازان نیروهای دولتی میانمار در تلاش برای بیرون کشیدن اطلاعات از غیرنظامیان در ایالت کاچین درباره نیروها و تحرکات شورشیان گروه ارتش استقلال کاچین، مرتکب شکنجه شده‌اند.

سازمان ملل اعلام کرده که از زمان تشدید درگیری‌ها در ایالت کاچین میان نیروهای دولتی میانمار و شورشیان این ایالت در 8 ژوئن 2011، بیش از صدهزار نفر آواره شده‌اند.

تشدید این درگیری‌ها در سال 2011 به آتش بس 17 ساله در ایالت کاچین پایان داد.

اتهام شکنجه نیروهای وابسته به دولت میانمار در حالی مطرح می‌شود که این دولت تلاش کرده تا آتش بس ملی میان خود و 16 نیروی شورشی وابسته به دیگر گروه‌های اقلیت برقرار کند. از میان این گروه‌ها تنها ارتش استقلال کاچین و گروه موسوم به ارتش ملی آزادی تانگ پیمان آتش‌بس امضا نکرده‌اند.

انتهای پیام

کد N327093

وبگردی