آفتاب
روحانی در کنفرانس مشترک با عبدالله گل :

ترکیه جایگاه ویژه ای در مناسبات خارجی ایران دارد

ترکیه جایگاه ویژه ای در مناسبات خارجی ایران دارد

آنکارا - ایرنا - رییس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه گفت: اراده ایران بر اساس توسعه همکاری ها با کشورهای دوست و همسایه است و ترکیه جایگاه ویژه ای در این میان دارد.

به گزارش ایرنا ، دکتر حسن روحانی این مطلب را در پایان مذاکرات رسمی خود با ˈ عبدالله گل ˈ رییس جمهوری ترکیه در کنفرانس خبری مشترک عنوان کرد.

رییس جمهوری کشورمان تاکید کرد :در دیدار با ریس جمهوری ترکیه به افزایش حجم تجارت میان دو کشور به دو برابر و رساندن آن به 30 میلیارد دلار تصمیم گرفتیم.

وی افزود: در بخش ارتباطات به ویژه بخش ریلی در نظر داریم خط ریلی را از مسیر بازرگان به ترکیه متصل کنیم و این امر موجب خواهد شد که خلیج فارس و دریای عمان به دریای سیاه و مدیترانه متصل شوند.

دکتر روحانی اضافه کرد: گسترش روابط ایران و ترکیه به نفع منطقه نیز خواهد بود.

وی در مورد سرمایه گذاریهای کارآفرینان ایرانی و ترکیه ای در کشورهای یکدیگر گفت: در این مورد توافقاتی صورت گرفت و فردا (سه شنبه) با کار آفرینان ترک نشستی برگزار خواهد شد که گام موثری برای توسعه همکاریها ارزیابی می شود.

رییس جمهوری اسلامی ایران افزود: در زمینه های فرهنگی و علمی نیز توافقاتی برای همکاریها میان دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی صورت گرفت و در بخش گردشگری نیز تصمیم به همکاری داریم.

وی اضافه کرد: ایران آمادگی دارد در بسیاری از شهرهای کشورمان زمینه سرمایه گذاری برای ساخت هتل برای بازرگانان ترکیه را فراهم کند.

در زمینه بانکهای دولتی و خصوصی نیز تسهیلاتی برای گسترش روابط ایجاد می شود.

او با بیان اینکه دو کشور ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ جهان اسلام با هرگونه خشونت و افراط گرایی مبارزه خواهند کرد ، افزود: تلاش داریم تا اسلامˈ رحمانی ˈ را به جهانیان معرفی کنیم ، در منطقه بی ثباتی وجود دارد که به نفع هیچ کسی نمی باشد و دو کشور مصمم به همکاری هستند.

روحانی افزود: در مساله هسته ای دو کشور دارای نظرات مشترکی هستند و طبق قرار دادˈ ان. پی.تیˈ هر کشور می تواند از انرژیِ صلح آمیز هسته ای استفاده کند.

وی تاکید کرد : ایران خواستار خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و کشتار جمعی است.

رییس جمهوری تصریح کرد که تمامی کشورها می توانند به حق خود درباره استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای دست یابند. ترکیه پیش از این از فعالیت های هسته ای ایران حمایت کرده است و امروز نیز به این حمایت ادامه می دهد.

رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سووالی در باره مذاکرات مقامات دو کشور در باره تحولات مصر و سوریه اظهارداشت : سفر امروز نقطه عطفی در روابط دو کشور ایران و ترکیه خواهد بود.

وی افزود: این برای نخستین بار است که مقامات ایرانی با این تعداد در پایتخت ترکیه حضور می یابند. امروز نشست شورای عالی همکاری های راهبردی دو کشور با حضور وزرای دو کشور دایر می شود . اراده جدی رهبران دو کشور بر توسعه روابط در زمینه های مختلف است .

روحانی تاکید کرد: ما در مذاکرات خود افزون بر گفت وگو در باره مباحث دو جانبه در باره مبارزه با افراط گرایی و خشونت نیز گفت وگو کردیم . ما نه تنها در باره کشورهای سوریه و مصر بلکه در باره بسیاری از کشورها که در همسایگی دو کشور هستند بحث و تبادل نظر به عمل آوردیم .

آنچه که مهم است این است که دو طرف به ثبات ، حاکمیت ، پایان جنگ و برادر کشی ، آرا و نظرات مردم برای اداره کشورهایشان توافق دارند.

وی خاطرنشان کرد : ایران و ترکیه ، دیگر کشورها و همه گروه ها می توانند در یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران در کشورهای منطقه یاری رسانند.

ˈمقامات دو کشور ایران و ترکیه نقطه نظرات مشترکی در باره این کشور ها دارند . ایران و ترکیه در گذشته نیز در این زمینه همکاری داشته اند و این همکاری ها ادامه خواهد داشت. ˈ

وی در پایان اظهارداشت: ایران و ترکیه می توانند به ایجاد ثبات در منطقه کمک کند.

ˈ عبدالله گل ˈ رییس جمهوری ترکیه نیز در این کفنرانس خبری در پاسخ به سووالی در باره دستاوردهای سفر روحانی به این کشور اظهارداشت : ایران و ترکیه دو کشور دارای توانایی های بسیاری هستند و می توانند همانند دو کشور آلمان و فرانسه همکاری ها خود را افزایش دهند.

ˈایران و ترکیه می توانند همکاری های خود را در تمامی زمینه ها توسعه دهند . رییس جمهوری اسلامی ایران زمینه گسترش فعالیت بخش خصوصی را فراهم کرد .ˈ

وی اضافه کرد: امروز شاهد انعقاد قراردادهایی در بخش های مختلف برای توسعه روابط دو کشور بودیم که باید آنها را به مرحله اجرا برسانیم . این سفر نقطه عطفی در روابط ایران ترکیه خواهد بود.

رییس جمهوری ترکیه گفت : در بخش سیاسی وزرای امور خارجه دو کشور با یکدیگر مشورت هایی به عمل می آورند و ایران و ترکیه اهداف مشترکی برای پایان دادن به درد و رنج در منطقه دارند.

خاورم ** 2010 * 230**1586
کد N326908

وبگردی