آفتاب
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

سایت‌های استانی جشنواره امام رضا(ع) راه‌اندازی شد

سایت‌های استانی جشنواره امام رضا(ع) راه‌اندازی شد

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از زیردامنه‌های استانی سایت جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) به نشانی www.shamstoos.ir رونمایی کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گردهمایی رابطان خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور سیدجواد جعفری دبیر جشنواره، حسن نجفی‌سولاری رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، محمدحسن حافظی‌پور معاون فناوری اطلاعات این مرکز، بابک دربیکی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رابطان استانی جشنواره در تالار حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این مراسم، 34 زیردامنه‌های استانی سایت شمس توس با آدرس‌های ghom.shamstoos.ir، tehran.shamstoos.ir، hamedan.shamstoos.ir و ... راه‌اندازی شد تا رابطان خبری هر استان بتوانند به صورت مستقل اخبار خود را روی سایت جشنواره قرار دهند.

نجفی‌سولاری در این مراسم گفت: سال گذشته قول راه‌اندازی زیردامنه‌های سایت «شمس توس» را داده بودیم و خدا را شاکریم که بدقول نشدیم. اما بنا را بر این گذاشته بودیم که یک درگاه مرجع بین‌المللی درباره ولایت و عترت برای همه مردم دنیا فراهم کنیم که در این باره کوتاهی کردیم ولی به معنای آن نیست که این موضوع را رها کرده باشیم و این موضوع را تکلیف خود می‌دانیم و اتفاقاً اهالی رسانه باید ما را بازخواست کنند.

وی افزود: بهترین مدل ایجابی برای هدایت جامعه شیعی در فضای مجازی ایجاد چنین امکانی است، اما در بخش خصوصی راه به جایی نبردیم و در بخش دولتی هم امکانات و بودجه محدود است. همه فعالیت‌های مجازی درباره امام رضا (ع) زمانی ارزشمند است که دارای محتوا باشد و مخاطبان با سرویس‌های تکراری و بدون تنوع مواجه نشوند.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اظهار کرد: وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات بارها و بارها به ما گفته است که اگر پورتالی ایجاد کنید که ۲۰ مگابایت بر ثانیه در لحظه ترافیک داشته باشد، ما هر دیتاسنتر و پهنای باندی که بخواهید به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهیم؛ امیدوارم روزی به این نقطه برسیم.

بابک دُربیکی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: جشنواره امام رضا(ع) ملی است از این نظر که با هویت ما عجین شده است. از سوی دیگر، این جشنواره فراملی است و باید سعی کنیم نگاهمان به حوزه‌های مختلف در این جشنواره فراتر از دیدگاه‌های دولتی و سیاستگذاری‌های کلان جمهوری اسلامی باشد و باید انسانی به این جشنواره نگاه کنیم و بدانیم هر انسانی می‌تواند جزئی از این جشنواره باشد؛ نه فقط ایرانیان یا شیعیان.

وی ادامه داد: کاری که ما به عنوان متولی دولتی باید بکنیم این است که جشنواره در خور امام رضا(ع) برگزار کنیم. به همین منظور حتی در اطلاع‌رسانی این جشنواره نیز نباید خودمان را در چارچوب رسمی اخبار و قواعد خبرنویسی محدود کنیم، ضمن اینکه کیفی‌نگر باشیم و اثر به جا بگذاریم نه اینکه دنبال افزایش تعداد خبرها باشیم. چرا که اگر یک خبر رضوی بتواند به عنوان نمونه مطلوب خبرنویسی در کلاس‌های آموزشی تدریس شود بسیار ماندگارتر از کارهای کمی است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد تأکید کرد: نیاز به گفتن ندارد که کار کردن برای امام رضا (ع) خیلی فراتر از وظیفه و کار کارمندی است. باید در اطلاع‌رسانی خود نیز از اوصاف و ویژگی‌های فرهنگ رضوی نظیر صداقت، اخلاق‌محوری و فارغ از هر گونه تعلق‌ خاطر انسانی بهره ببریم.

دُربیکی با اشاره به خبرگزاری رضوی که در شرف راه‌اندازی است، گفت: این یک فرصت بزرگ برای بنیاد امام رضا(ع) است که در کار خود تداوم داشته باشد و دچار فراز و فرود نشود. همچنین معتقدم در خبرهای جشنواره باید سیاست‌ «دارکوبی» را داشته باشیم، یعنی آنقدر انسانیت، راستگویی، صداقت و محبت را یادآوری کنیم تا روی ذهن مخاطب حک شود. ضمن اینکه از «زیبایی» و «خلاقیت» در خبررسانی غاقل نشویم.

وی اظهار کرد: باید جشنواره امام رضا(ع) را به همه جا تعمیم دهیم، به نظرم جشنواره امام رضا (ع) جزء معدود جشنواره‌هایی است که مخاطب عام دارد و این موضوعی است که حتی در جشنواره‌های فجر هم دیده نمی‌شود.

سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) نیز در پایان این مراسم گفت: «تلاش برای فراگیری معارف رضوی» و «آموختن آن به دیگران» دو راهبردی است که جشنواره امام رضا (ع) با آنها متولد شده، البته باید توجه داشت آموزش دادن به دیگران با انتشار و انتقال تفاوت دارد.

وی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری هیچ ابزاری مانند ابزار هنر در اثرگذاری و ماندگاری کمک نمی‌کند و ما نیز در جشنواره امام رضا(ع) از این قالب‌ها استفاده می‌کنیم تا در حوزه فرهنگ و سیره رضوی ماندگاری ایجاد شود.

دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) اظهار کرد: کار در حوزه رابطان خبر را به سه بخش تقسیم کرده‌ایم، یک بخش برنامه‌های تخصصی جشنواره است، بخش دوم تلاش‌ها و جشن‌های مردمی است و بخش سوم، بخش بین‌الملل است که در برخی جشنواره‌های داخلی نظیر شعر کُردی، ترکی، عربی و ... نمود دارد.

وی تأکید کرد: از عمر جشنواره اندکی بیشتر از 10 سال می‌گذرد اما توانسته موفق و تأثیرگذار باشد. تا قبل این جشنواره - که جشنواره مشاعره رضوی جزئی از آن است- کجا کودکی هفت - هشت ساله داشتیم که 8 هزار بیت شعر با مضامین دینی حفظ باشد؟!

جعفری اظهار کرد: انعکاس فعالیت‌های جشنواره به صورت گسترده الزاماتی دارد که از مهمترین آنها پیوستگی اخبار است، چون ما به دنبال ترویج فرهنگ رضوی هستیم که زمان و روز بخصوصی ندارد.

بر اساس این گزارش، دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از یکم تا یازدهم ذی‌القعده (موسوم به دهه کرامت) برابر با پنجم تا پانزدهم شهریور 1393 در تمام استان‌های ایران و 75 کشور جهان برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه این جشنواره در شب میلاد فرخنده ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد و طی آن از هشت خادم برگزیده رضوی در داخل و هشت خادم برگزیده رضوی در بخش بین‌الملل تقدیر به عمل می‌آید.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و آگاهی از نحوه شرکت در هر یک از برنامه‌ها می‌توانند به سایت «شمس طوس» به نشانی www.shamstoos.ir مراجعه کنند. همچنین سامانه پیام کوتاه: 30007888 و شماره تلفن‌: 05112283044 به عنوان پل ارتباطی میان جشنواره و مخاطبان معرفی شده است.

انتهای پیام

کد N326811

وبگردی