آفتاب

متهمی نداریم که خانواده‌اش از محل بازداشت وی مطلع نباشد

متهمی نداریم که خانواده‌اش از محل بازداشت وی مطلع نباشد

... سخنگوی قوه قضاییه گفت: افراد نباید با گمانه‌زنی‌ها و اطلاعات نادرست بی‌اعتمادی را در جامعه به وجود آورند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد این که عده‌ای از مدیران بانک‌ها گفته‌اند که پرونده‌های کلانی در قوه قضاییه مطرح است و دو سال است که به آن رسیدگی نشده است. توضیح شما به عنوان سخنگوی دستگاه قضا در این رابطه چیست؟ که وی اظهار کرد: تمامی این پرونده‌ها در حال رسیدگی است. پرونده‌های دیگری نیز وجود داشت که قبلا حکم آن صادر و قطعی شده است. مانند پرونده‌ی باقری بیرمی.

وی ادامه داد: در پاره‌ای دیگر از موارد افراد اگر شکایت کردند یا دادخواستی دادند در حال رسیدگی است؛ لذا پرونده‌ای که معطل مانده باشد و به این معنا باشد که روی آن تحقیقات صورت نگرفته باشد اطلاعی ندارم و بعید می‌دانم که وجود داشته باشد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اخیرا فردی هزار و خورده‌ای میلیارد معوقات بانکی داشته که با اقداماتی که دادستانی انجام داده وی گفته نزدیک به 350 میلیارد تومان آن را تسویه کردم و قرار است مابقی آن را تسویه کند یا فرد دیگری که اخیرا نامه‌ای نوشته و گفته 80 میلیارد تومان بدهکاری و معوقه بانکی داشته و گفته است که مبلغی از آن را پرداخت کرده است که می‌توان گفت این اخبار خوشحال کننده‌ هستند که خود افراد معوقاتشان را بابانک‌ها تسویه می‌کنند.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در رابطه با دستگیری یکی از خبرنگاران اصلاح طلب و این که خانواده‌ی وی هیچ گونه خبری از وی ندارند، گفت: هیچ متهمی وجود ندارد که خانواده‌اش از محل بازداشت وی مطلع نباشد. من اتهام افراد را نمی‌توانم بگویم اما چنین چیزی نیست و ما مطلقا همچین موضوعی را نداریم که خانواده‌های افراد از محل بازداشت افرادی که زندانی شده‌اند خبر نداشته باشند.

خبرنگاری با اشاره به افزایش نرخ دیه و این که بیمه نامه‌ها زیر بار بیمه دیه نمی‌روند و این که گفته قوه قضاییه در این مورد عکس‌العمل نشان داده است یا خیر ؟ گفت: دیه بر اساس قتل یا جراحاتی که به عضو وارد می‌شود تعیین می‌شود. اگر افراد بتوانند با هم مصالحه کنند و رضایت دهند بسیار حائز اهمیت است یا اینکه با هم به توافق برسند میزان کمتری از دیه را دریافت کنند، البته باید گفت که افراد ملزم به پرداخت دیه هستند و باید این دین را پرداخت کنند. البته اگر ثابت شد کسی از لحاظ مالی توانایی پرداخت دیه را ندارد به زندان نمی‌رود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر این که رئیس شعبه 76 دادگاه کیفری اعلام کرده که محاکمه محمدرضا رحیمی پایان یافته آیا پرونده این فرد در رابطه با بیمه است یا سایر پرونده‌های دیگر هم دخیل است، گفت: به دلیل این که شما نام این فرد را به صورت کامل ذکر کردید طبق قانون از جواب دادن به آن معذورم.

وی همچنین در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که متاسفانه هر کسی در جامعه به خود اجازه می‌دهد که در مورد مسائل مختلف اظهار نظر کند که این موضوع باعث می‌شود افکار بدی در ذهن مردم به وجود بیاید آیا قوه قضاییه در رابطه با این موضوع رسیدگی‌هایی انجام می‌دهد یا خیر گفت: افراد نباید با گمانه زنی‌ها و اطلاعات نادرست مطالبی را که موجب وارد شدن خدشه به ارگان یا نهادی است، بیان کند. همچنین خبرهایی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که موجب بی‌اعتمادی مردم به رسانه می‌شود و مردم نمی‌توانند متوجه شوند که کدام راست است و کدام دروغ. زیرا ممکن است خبری منتشر شود و بعد تکذیب آن نیز منتشر شود.

وی افزود: اما اگر خبر دروغی را نشر دهند، جرم است و ممکن است به عنوان تشویش اذهان عمومی مورد پیگرد قرار گیرند و اگر جنبه‌ عمومی پیدا کند نیز دادستان وارد می‌شود اما در مواردی که جنبه‌ عمومی ندارد آن فرد یا نهادی که شاکی باشند نیز می‌توانند شکایت کنند.

ادامه دارد ...

کد N326768

وبگردی