آفتاب
محسنی اژه‌ای در نشست خبری:/2/

حکمی برای قائم مقام سابق بانک مرکزی صادر نشده است

حکمی برای قائم مقام سابق بانک مرکزی صادر نشده است

پرونده بابک زنجانی، پرونده سه هزار میلیارد و باقری درمنی از جمله پرونده‌هایی است که ما در طول همین یکی، دو سال اخیر به آنها رسیدگی و تعیین تکلیف کرده‌ایم و بعید می‌دانم چنین پرونده‌هایی وجود داشته باشد.

سخنگوی قوه قضائیه از عدم صدور حکم و ارسال پرونده قائم مقام سابق بانک مرکزی به دادگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در خصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: قرار بازداشت این فرد تمدید شده و اقداماتی با هماهنگی وزارتخانه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت امور خارجه و نفت برای شناسایی اموال آغاز شده است. اولین بخش از اموال وی به قیمت هزار و 500 میلیارد تومان مزایده گذاشته شده و سایر اقدامات لازم برای پرداخت دیون در حال انجام است.

وی در مورد ادعای برخی از مدیران بانک‌ها مبنی بر اینکه قوه قضاییه دو سال است که پرونده برخی از بدهکاران بانکی را رسیدگی نکرده است، اظهار داشت: پرونده بابک زنجانی، پرونده سه هزار میلیارد و باقری درمنی از جمله پرونده‌هایی است که ما در طول همین یکی، دو سال اخیر به آنها رسیدگی و تعیین تکلیف کرده‌ایم و بعید می‌دانم چنین پرونده‌هایی وجود داشته باشد.

دادستان کل کشور ادامه داد: پس از عزم دستگاه قضایی برای رسیدگی به مطالبات بانکی یکی از این بدهکاران که بیش از هزار میلیارد تومان معوقه داشت، اخیرا 350 میلیارد تومان را تسویه کرده که البته ما باید آن را بررسی کنیم. اینکه برخی از این بدهکاران خود آماده پرداخت دیون بانک‌ها هستند، خبر خوشحال‌کننده‌ای است و ما امیدواریم سایر بدهکاران نیز به دنبال تسویه باشند و نیازی به ورود قوه قضاییه نباشد.

خبرنگاری از سخنگوی قوه قضاییه پرسید که آیا دستگاه قضایی برای برخورد با بدپوششی اقدامی کرده یا چنین اقدامی مجازات دارد؟ آیا تاکنون پرونده‌ای به عنوان فعالیت باندی برای بد پوششی در دستگاه قضایی تشکیل و رسیدگی شده است؟ که وی تصریح کرد: گاهی اوقات ممکن است فرد کشف حجاب کند که نه عضو باندی بوده و نه انگیزه دیگری دارد و احیانا بی‌تقید است که قاضی می‌تواند مجازات شلاق و جزای نقدی در نظر بگیرد اما برخی به صورت باندی مرتکب جرم مشهود شده که علاوه بر ارتکاب جرم به دنبال دهن‌کجی به مردم و نظام هستند که این اقدام آنها عنوان دیگری پیدا می‌کند و دیگر جرم ساده نیست. از سوی دیگر برخی دیگر جرم مشهودی از جمله بی‌عفتی مرتکب می‌شوند که این اقدام آنها یک مزاحمتی برای مردم ایجاد می‌کند و به طور مثال، موجب آزار و اذیت خانواده‌ای متدین می‌شود که ممکن است دو عنوان مجرمانه داشته باشد.

محسنی اژه‌ای افزود: این امکان نیز وجود دارد به فردی که قبلا تذکر داده و یا قبلا محکوم شده مجدد به رویه خود ادامه دهد که این مسئله در قانون پیش‌بینی شده و در پاره‌ای موارد مجازات حبس، شلاق و جزای نقدی در نظر گرفته شده که حذف نظر قاضی و طبق قانون فرد مجازات می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضایی یادآور شد: که در گذشته مواردی بوده که افراد به صورت سازمان یافته و باندی انگیزه‌هایی جدا از بد حجابی داشته‌اند.

دادستان کل کشور در مورد اقدامات این دستگاه برای بازگرداندن خاوری خاطرنشان کرد: اقدامات لازم از طریق دادگستری، وزارت خارجه و اینترپل در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تبرئه قائم‌مقام سابق بانک مرکزی که در رابطه با پرونده فساد سه هزار میلیارد بازداشت شده بود را تایید می‌کنید؟ ابراز داشت: در مورد آن فرد به دلیل اینکه پرونده به دادگاه نرفته،‌ عنوان تبرئه صحیح نیست و پرونده هنوز در دادسرا است وبه دادگاه ارسال نشده. در مورد بانک صادرات نیز هنوز حکمی صادر نشده است.

کد N326688

وبگردی