آفتاب

عراقچی: طرف‌های ما باید تصمیمات سختی بگیرند/ امیدواریم قبل از پایان شش ماه به توافق نهایی برسیم

عراقچی: طرف‌های ما باید تصمیمات سختی بگیرند/ امیدواریم قبل از پایان شش ماه به توافق نهایی برسیم

سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه هنوز فاصله‌ها میان ایران و ۱+۵ در موضوعات مختلف وجود دارد، گفت: برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها باید تلاش بسیاری شود و طرف‌های ما باید تصمیمات سختی بگیرند.



معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در ژنو تاکید کرد: طرف‌های ما باید تصمیمات سختی بگیرند تا بتوانند دیدگاه‌های ما را تامین و با پذیرش حقوق ملت ایران آن را تثبیت کنند.




وی افزود: آغاز دیدارهای دوجانبه معاونان وزرای امور خارجه ایران و اعضای ۱+۵ از امروز خواهد بود و امروز و فردا با هیات آمریکایی دیدار خواهیم کرد.




عراقچی گفت: در آستانه دور بعدی مذاکرات هسته‌ای (۲۶ خرداد ماه در وین)، دیدارهایی دوجانبه با اعضای مختلف ۱+۵ تنظیم کرده‌ایم که بر این اساس، امروز و فردا با هیات آمریکایی با حضور خانم اشمید نماینده خانم اشتون دیدار سه جانبه برگزار خواهیم کرد.




معاون وزیر امور خارجه افزود: پس از دیدار سه جانبه، با آمریکایی‌ها نیز دیدار دوجانبه انجام خواهیم داد و چهارشنبه و پنجشنبه هم به رم می‌رویم و آنجا با هیات روسیه نشست دوجانبه برگزار می‌شود.




عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: در حال تنظیم دیدارهای دوجانبه با هیات‌های دیگر نیز هستیم و احتمالاً با هیات‌های فرانسوی و آلمانی هم تا قبل از دور بعدی مذاکرات دیدار دوجانبه انجام خواهیم داد.




عراقچی هدف از برگزاری این دیدارها را رایزنی‌های جزئی‌تر و مفصل‌تر برای بررسی بیشتر گزینه‌ها و حالات مختلف دانست تا دو طرف بتوانند دیدگاه‌هایشان را به هم نزدیک‌تر کنند.




وی به برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای از ۲۶ تا ۳۰ خرداد در وین اشاره کرد و گفت: انتظار ما این است که در این دور بتوانیم از کلیات وارد جزئیات شویم و نگارش متن توافق جامع را آغاز کنیم؛ انتظاری که از مذاکرات وین ۴ داشتیم.




عراقچی ابراز امیدواری کرد در نشست بعدی (وین ۵) این هدف تحقق یابد تا بتوان اختلافات را در مسائل کلی به هم نزدیک‌تر کرد و به جزییات پرداخت که البته این هنوز خوشبینانه است.




وی گفت: در این مذاکرات هدفی جز تثبیت حقوق ملت ایران در موضوع هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز داریم که امیدواریم به این هدف در فرصت باقیمانده تا پایان شش ماه اول توافق ژنو برسیم.




معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: امیدواری‌ها بر این بوده است که توافق نهایی در این مدت حاصل شود اما اگر چنین نشود ناچاریم توافق ژنو را برای شش ماه دیگر تمدید کنیم تا مذاکرات بتواند ادامه یابد.




عراقچی در عین حال گفت: هنوز زود است قضاوت کنیم که آیا نیاز به تمدید توافق ژنو هست یا نه و این امیدواری هنوز وجود دارد که قبل از پایان شش ماه توافق ژنو (۳۰ تیر) بتوانیم به توافق نهایی برسیم.




سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای، برای گفت وگوهایی «صریح» با برخی همتایان خود از جمله ایالات متحده آمریکا در گروه ۱+۵ بامداد دوشنبه عازم ژنو سوئیس شدند تا مذاکرات سه‌جانبه‌ای با مقامات آمریکایی و نیز معاون اشتون داشته باشند.




مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه بامداد دوشنبه پیش از عزیمت به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: در ژنو گفت وگوهایی صریحی در آستانه مذاکرات هفته آینده در وین خواهیم داشت.وی تاکید کرد: نظراتمان را با صراحت کامل و درچارچوب خطوط قرمز نظام مطرح می‌کنیم.




این دیپلمات کهنه‌کار کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره میزان موفقیت مذاکرات ژنو گفت: رمز موفقیت در گفت وگوهای ژنو تکیه بر واقعیت‌ها و نه بر اساس توهمات و فشارهای خارجی است.
ریاست هیات ایرانی در ژنو را روانچی و عراقچی و ریاست طرف مقابل را «هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «بیل برنز» قائم مقام وزیر خارجه امریکا بر عهده دارند.




هیات ایرانی را در این مذاکرات حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور وزیر خارجه و رحیمیان از سازمان انرژی اتمی که همگی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران هستند، همراهی می‌کنند.
در طرف مقابل نیز علاوه بر ویلیام جوزف برنز معروف به بیل برنز و اشمید، وندی شرمن نماینده آمریکا در گروه ۱+۵ حضور دارد.




به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، تیم مذاکره کننده هسته‌ای با سایر مقام‌های اروپایی نیز در ژنو دیدار می‌کند پس از آن عازم ایتالیا می‌شود تا علاوه بر شرکت در کنفرانس خلع سلاح در رم، با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در ۱+۵ مذاکره کند. معاونان وزیر خارجه ایران همچنین با همتای ایتالیایی خود گفت وگو می‌کنند.




مذاکرات ژنو و رم، سومین دور از مذاکرات در سطوح سیاسی و کارشناسی پس از مذاکرات وین۴ است که بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت. پیش از این نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول ترکیه دیدار و گفت وگو کردند.




هفته پیش نیز همزمان با نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، کارشناسان ایران و ۱+۵ در وین اتریش با یکدیگر گفت وگو کردند.




لغو تحریم ها از موضوعات مورد بحث میان تهران و واشنگتن


پیش از این نیز، عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان صبح دیروز (یکشنبه) با اشاره به حضور «برنز» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در مذاکرات روز دوشنبه میان تهران و واشنگتن در ژنو سوئیس، گفته بود که در این مذاکرات که پیش از مذاکرات رسمی با گروه ۱+۵ انجام می‌شود فقط به موضوعات هسته‌ای می‌پردازیم.




وی همچنین درباره مذاکرات معاونان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا گفت که لغو تحریم‌ها یکی از موضوعات مورد بحث میان تهران و واشنگتن است.
عراقچی درباره درباره ضرورت مذاکرات جداگانه ایران با کشورهای روسیه و آمریکا پیش از دور جدید مذاکرات رسمی با گروه ۱+۵ در وین نیز گفت: مذاکره با ۶ کشور سخت و پیچیده است و باید مواضع این کشورها با یکدیگر هماهنگ باشد چون ایده‌های مختلف وجود دارد.




معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه تاکید کرد: مذاکرات دوجانبه در قبل و بعد از گفت‌وگوها امری رایج و همواره وجود داشته است. البته ما با روسیه و چین به طور مرتب مشورت کرده‌ایم که بر این اساس یا ما به مسکو و پکن رفته‌ایم یا آن‌ها آمده‌اند.




عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران یادآور شد: مذاکره دو جانبه با آمریکا فقط در حاشیه گفت‌وگوها با ۱+۵ بوده است اما از آنجا که این بار مذاکرات به مراحل جدی رسیده است، می‌خواهیم مشورت جداگانه داشته باشیم.
وی افزود: بیشتر تحریم‌ها توسط آمریکا اعمال شده و سایر کشورهای عضو ۱+۵ در آن دخالتی نداشته‌اند.




 




23503

کد N326681

وبگردی