آفتاب

ادعای فایننشیال‌تایمز درباره طرح ایران برای سوریه

ادعای فایننشیال‌تایمز درباره طرح ایران برای سوریه

روزنامه فایننشیال تایمز مدعی شد: دیپلماسی ایران در سوریه یادآور نقشی است که دمشق در دهه 1990 با تقسیم قدرت در لبنان بازی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته فایننشیال تایمز، انتخابات هفته گذشته سوریه که ریاست‌جمهوری بشار اسد را برای سومین بار تضمین کرد، پس از آن حاصل شد که در چند ماه گذشته اسد توانسته بود موقعیت خود را در کشورش قدرتمندتر کند. ماه گذشته شورشیان از شهر مرکزی حمص عقب‌نشینی کردند و در نتیجه کنترل این شهر به دست نیروهای دولتی بازگشت. همچنین خروج آنها با استعفای اخضر ابراهیمی نماینده پیشین سازمان ملل در امور سوریه همزمان شد که پس از شکست مذاکرات ژنو تلاش می‌کرد میان دولت سوریه و مخالفان که توسط غرب حمایت می‌شوند یک زمینه مشترک پیدا کند.

این انتخابات همچنین پس از پیشرفت‌های نظامی مهم دولت سوریه با حمایت حزب‌الله لبنان حاصل شد. ارتش این کشور توانسته است کنترل شهرهای مهم در شمال و شمال شرق را به دست آورد در حالیکه کنترل شهرهای دیگر هنوز در دست مخالفان و نیروهای شورشی القاعده است اما دولت قصد دارد تا کنترل این شهرها را نیز همانند دمشق به دست بگیرد.

فایننشیال تایمز در ادامه با این ادعا که ایران مدت‌هاست از احتمال سقوط دولت سوریه هراس دارد،نوشت: اما پیروزی اسد در انتخابات اخیر احتمال وقوع چنین چیزی را کاهش داده است. تهران هم‌اکنون ذهن خود را به یک راه‌حل دیگر معطوف کرده است که ممکن است غرب را راضی نگه دارد و مانع از ناکامی‌های بعدی ایران در زمین سوریه شود.

اخضر ابراهیمی پیش از این در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص طرح پیشنهادی ایران برای راه‌حل دیپلماتیک بحران سوریه سخن گفته بود. این طرح خواستار برقراری آتش‌بس و ایجاد یک کابینه واحد ملی در سوریه شده بود. در این طرح گروه‌های سیاسی مستقر در سوریه اجازه خواهند داشت تا در امور کشور مشارکت داشته باشند اما مخالفان مستقر در خارج از این کشور که در مذاکرات ژنو نیز حضور داشتند از گود بیرون نگه داشته خواهند شد. همچنین قانون اساسی سوریه با رویکرد کاهش اختیارات رییس‌جمهور مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

به ادعای این روزنامه، ایران وارد جزئیات بیشتری می‌شود و می‌گوید که نهادهای دولتی سوریه شامل ارتش باید حفظ شوند. همچنین اکثریت سنی این کشور باید در زیربنای سیاسی جدید سوریه حضور داشته باشند و در کنار این حقوق اقلیت علوی نیز باید حمایت شود.

بر اساس این ادعا ایران پیشنهاد داده است که اسد می‌تواند در تصمیمات اعتمادسازی اولیه در ازای اینکه انکار نکند دولتش مرتکب کشتارهای دسته جمعی شده، نقش داشته باشد. علاوه بر این در این طرح بشار اسد و دیگر مقامات ارشد علوی سوریه از مصونیت قانونی برخوردار خواهند بود و حق دارند در سوریه پس از جنگ احزاب سیاسی تشکیل دهند.

به ادعای این روزنامه ایران معتقد است که تمام طرف‌ها باید به تلاش برای یافتن راه‌حلی سیاسی از موضع بالا پایان دهند. در ازا این کشور خواستار اصلاحات از موضع پایین است: برقراری آتش‌بس‌ در داخل می‌تواند راه را برای ساخت و سازهای جدید باز کند.

فایننشیال تایمز همچنین مدعی شد: دیپلماسی ایران در سوریه یادآور نقش دولت این کشور در لبنان پس از پانزده سال جنگ داخلی است که در سال 1990 پایان یافت. جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد با پیروزی در سوریه، عربستان سعودی و غرب را فریب دهد.

در این گزارش ادعا شده که همانند لبنان راه‌حل ایران بر اساس تقسیم قدرت میان اقلیت علوی و اکثریت سنی سوریه بنا شده است. آقای اسد از جایگاه خود به عنوان رییس‌جمهور برخوردار خواهد بود اما باید یک نخست‌وزیر سنی قدرتمند را در کنار خود که از میان مخالفان داخلی انتخاب شده است حفظ کند. همچنین رییس پارلمان باید یک کرد باشد و مسیحیان و دیگر اقلیت‌ها نیز باید مشارکت داشته باشند.

مساله حائز اهمیت در اینجا این است که رهبران سعودی و بسیاری از رهبران مخالف و سوری‌ها حاضر نیستند جایگاه اسد را به عنوان رییس‌جمهور پس از جنگ داخلی این کشور که تلفات زیادی بر جای گذاشت تحمل کنند.

اما ایران می‌خواهد با تقسیم قدرت توازن نظامی در سوریه برقرار کند تا به نفع هم‌پیمانش در دمشق باشد.

به گزارش ایسنا، ادعای فاینشنال تایمز درباره تقسیم قدرت در سوریه توسط ایران بیشتر یک فضاسازی رسانه‌ای برای اهمیت زدایی از انتخابات سوریه، زمینه سازی برای ایجاد مطالبه در میان اقوام سوری برای ایجاد ساختار طایفه‌ای و نیز القا تداوم بحران و لزوم سهم دهی به گروه های معارض است. این ادعاها با تاکید بر عدم دخالت ایران در امور سوریه و تعیین سرنوشت این کشور توسط مردم و احترام ایران به خواست و اراده ملت سوریه سوزانده شود.

انتهای پیام

کد N326474

وبگردی