آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

ایزدی: اقرار مقامات آمریکا به اشتباه بودن جنگ در عراق دلایل سیاسی دارد

ایزدی: اقرار مقامات آمریکا به اشتباه بودن جنگ در عراق دلایل سیاسی دارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دولت آمریکا با وجود این که می‌داند برخی اقداماتش مانند حمله به عراق به ضررش تمام می‌شود ولی آن‌ها را تکرار می‌کند چرا که نمی‌تواند قبول کند برخی کشورها با سیاست‌هایش هماهنگ نیستند.

فوائد ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اظهارنظرهای اخیر برخی مسوولان آمریکایی در رابطه با اشتباه بودن حمله نظامی آمریکا به عراق، خاطرنشان کرد: این اظهارنظرها اغلب جنبه سیاسی دارد زیرا انتخابات کنگره این کشور نزدیک است.

او با بیان این که کلینتون تنها برای تضمین آینده سیاسی خود به اشتباه بودن جنگ با عراق اعتراف کرده است، خاطرنشان کرد: اخیرا هیلاری کلینتون نیز چنین اظهاراتی را بیان کرده است. در این رابطه نیز باید بگویم که کلینتون احتمالا خود را برای انتخابات 2016 کاندیدا می‌کند. در این انتخابات درون حزبی که بین دموکرات‌ها برگزار می‌شود قطعا جنگ عراق مثبت ارزیابی نمی‌شود.هم‌چنین یکی از دلایلی که کلینتون در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در سال 2007 مقابل اوباما شکست خورد هم همین حمایت او از جنگ عراق بود ولی این بار کلینتون اشتباهش را دوباره تکرار نکرد و تلاش دارد تا به اشتباهات گذشته خود اعتراف کند.

ایزدی ادامه داد: در رابطه با بحث سوریه هم با توجه به پیشروی‌های ارتش سوریه و کسب موفقیت در زمینه پاکسازی خاک این کشور از وجود معارضان سوری، دولت آمریکا قصد دارد اجازه ندهد گروه‌های معارض سوری شکست بخورند به همین دلیل آمریکا اعلام کرده که قصد دارد کمک‌های بیش‌تری به این معارضان کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که هدف دولت آمریکا در سوریه مقابله با پایان یافتن درگیری‌ها و خشونت‌هاست، تاکید کرد: سیاست دولت آمریکا این است که جنگ داخلی در سوریه ادامه یابد زیرا آن‌ها منافع خود را در ضعیف شدن اسد می‌دانند و هر بار که دولت سوریه پیشروی‌هایی برای پاکسازی کشور از نیروهای معارض دارد آمریکایی‌ها در عوض ارسال کمک‌های‌شان به معارضان را افزایش می‌دهند تا جلوی شکست نیروهای تروریستی را بگیرند.

ایزدی خاطرنشان کرد: این که آمریکایی‌ها با وجود داشتن ضررهای مالی سنگین باز هم اقدامات نظامی خود علیه برخی کشورها را ادامه می‌دهند به دلیل بنیان‌های سیاست خارجی این کشور است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در چهارم خردادماه، گفت: به گفته ایشان، آمریکا کشورهای دنیا را به سه گروه تقسیم می‌کند که یک گروه از آن‌ها کشورهای دشمن هستند و در نهایت دولت آمریکا از روش‌های متعددی برای ضعیف کردن آن‌ها استفاده می‌کند و از آن‌جایی که این روش‌ها در دولت آمریکا نهادینه شده است هر بار که آن‌ها را اعمال می‌کنند با اینکه نتیجه مثبتی هم برایشان به دنبال ندارد باز هم تکرار می‌کنند چرا که آمریکا خود را در جایگاهی می‌بیند که باید دنیا را مدیریت کند و اگر کشوری بخواهد مستقل باشد باید با او برخورد کنند.

انتهای پیام

کد N326472

وبگردی