آفتاب
یک کارشناس مسائل دینی:

اسلام دین امر کننده به شادی و بهجت است

اسلام دین امر کننده به شادی و بهجت است

یک کارشناس مسائل دینی با اشاره به افزایش مجالس سوگواری در سال‌های اخیر گفت: این در حالیست که اسلام دین امر کننده به شادی و بهجت است.

یک کارشناس مسائل دینی با اشاره به افزایش مجالس سوگواری در سال‌های اخیر گفت: این در حالیست که اسلام دین امر کننده به شادی و بهجت است.

حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با بیان این‌که «مردم ایران در طول تاریخ دشواری‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند» افزود: تاثیر این سختی‌ها و دشواری‌ها را می‌توان در ادبیات، اشعار و موسیقی این سرزمین به وضوح دید که همواره غمی را در خود نهفته دارد.

وی معتقد است، این فرهنگ در دورانی که اسلام در سرزمین ایران تجلی پیدا کرد، مذهب را نیز تا حدودی با آیین و حالات خود تطبیق داد.

موسوی ادامه داد: اگر روزهای ناراحتی و غم در مذهب ما وجود دارد به همان نسبت و حتی بیشتر روزهای شادی وجود دارد و اسلام همواره انسان‌ها را به شادی و بهجت دعوت کرده، زیرا شادی اساس و پایه سلامت جسم و روان است.

به گفته این کارشناس مسائل مذهبی روایات بسیاری در دین اسلام مبنی بر شاد کردن دل مسلمانان آمده و این اهمیت تا جایی است که گفته می‌شود در سوگواری افراد باید به فرد داغدار تسلیت دهند، یعنی کاری کنند که فرد غم خود را فراموش کند، نه اینکه با انجام اعمال و صحبت‌هایی موجب تازه کردن داغ فرد شوند.

وی گرایش به سوگ و اندوه را با توجه به پیشینه تاریخی و نیز روزها و ایام سوگواری در مذهب را تا حدودی طبیعی دانست و اظهار کرد: این در حالی است که متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد رشد و افزایش مراسم عزاداری و گرایش به سوگ و غم بوده‌ایم.

موسوی ادامه داد: برخی جریانات برگزار کننده مراسم و مناسبت‌ها تخصص خود را در سوگواری می‌دانند و به همین علت مناسبات سوگواری بیشتر برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این برعهده مسئولین کشوری است که بر برگزاری آیین‌های ویژه مناسبت‌ها نظارت کنند.

این کارشناس مسائل دینی به تبلیغات سطح شهر نیز اشاره و تصریح کرد: شاهدیم در ایام نزدیک آیین سوگوای پرچم‌های سیاه و بنرهایی ویژه مراسم عزاداری برپا می‌شود و این در حالی است که در روزهای جشن خبری از تزیینات جشن و شادی در سطح شهر نیست.

موسوی خاطرنشان کرد: جریانات خاصی این شرایط را راه انداختند، لذا باید مسئولین فرهنگی بر کار آنها نظارت کنند.

انتهای پیام

کد N326443

وبگردی