آفتاب

خاکپور: از تیم ملی توقع نتیجه‌ نداشته باشیم/ حفظ کی‌روش با همین رویکرد اشتباه است

خاکپور: از تیم ملی توقع نتیجه‌ نداشته باشیم/ حفظ کی‌روش با همین رویکرد اشتباه است

ملی‌پوش پیشین فوتبال ایران معتقد است که جام‌جهانی یک دانشگاه است و تیم ملی به جای این که به نتیجه‌گیری در این رقابت‌ها فکر کند، باید به دنبال یادگیری نکات آموزشی آن باشد.

محمد خاکپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در آستانه جام‌جهانی برزیل اظهار کرد: فوتبال یک پدیده اجتماعی است که امروز در دنیا همه جوامع را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تاثیر در همه زمینه‌ها از جمله سیاست، اقتصاد و روابط اجتماعی و روحی حاکم در جامعه صورت می‌گیرد. وقتی جام‌جهانی آغاز می‌شود، قطعا این تاثیر بزرگ‌تر و موثرتر است.

وی ادامه داد: از یک سال مانده به جام‌جهانی تب جام‌جهانی همه دنیا را فرا می‌گیرد و جو موجود با همه ورزش‌ها فرق می‌کند. این رشته در همه دنیا بیشترین تماشاگر را دارد و تاثیر زیادی روی مسائل اقتصادی و سیاسی کشورهایی که در جام‌جهانی حاضرند، می‌گذارد. این تاثیر در کشورهای میزبان رقابت‌ها بسیار بیشتر و قابل لمس‌تر است.

خاکپور افزود: در اخبار می‌خوانید که برگزاری جام‌جهانی چه تاثیری در جامعه برزیل داشته است. اعتراض‌ها نسبت به هزینه‌های برگزاری و همچنین اعتراض به میزان دستمزد و حقوق کارکنان در مقایسه با درآمد فوتبالیست‌ها از اتفاقات اجتناب‌ناپذیر جام‌جهانی است. هیچ ورزشی این تاثیر را ندارد. امیدوارم حالا که ما در جام‌جهانی حضور داریم، چیزهایی یاد بگیریم که روی مسائل اقتصادی و روحی – روانی ما اثر مثبت داشته باشد.

ملی‌پوش فوتبال ایران در جام‌جهانی 1998 فرانسه همچنین گفت: اثر جام‌جهانی روی جامعه می‌تواند زیاد باشد به این معنا که مردم با این ورزش زندگی می‌کنند، با این ورزش می‌خندند و گریه می‌کنند. مردم ما احساساتی هستند و معمولا بیش از سایر جوامع تاثیر می‌پذیرند. وقتی فوتبال ما به جام‌جهانی صعود می‌کند، روحیه مردم عوض می‌شود و امیدوارتر می‌شوند. این مساله به خوبی در چهره مردم قابل مشاهده است.

خاکپور ادامه داد: ملی‌پوشان ایران باید تلاش کنند که با خوب بازی کردن و نمایشی که از خود ارائه می‌دهند، تاثیر مثبتی روی مردم ایجاد کنند. از سوی دیگر نباید در جام‌جهانی به دنبال این باشیم که چه نتیجه‌ای می‌گیریم بلکه باید به این فکر کنیم که چه چیزهایی یاد می‌گیریم. جام‌جهانی برای کشورهایی مانند ایران مثل یک دانشگاه است.

بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال در ادامه با طرح این سوال که "تمام زوایا و جوانب فوتبال چیست؟"، گفت: باید پاسخ این سوال را در جام‌جهانی دریابیم. فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان باید کارشناسانی را به برزیل بفرستند که نکات جام‌جهانی را یادداشت کنند؛ نکات مهمی از جمله نحوه اجرای مسابقات، تدارکات، رسانه‌ها، امنیت، حمل و نقل، ارتباطات، تبلیغات و درآمدزایی. مسائل فنی جام‌جهانی را از همین جا و از تلویزیون هم می‌شود فهمید ولی نکات مهمی را که اشاره کردم، فقط از نزدیک می‌شود لمس کرد. جام جهانی مثل دانشگاهی است که یک دوره چند هفته‌ای فشرده برگزار می‌کند تا علاقمندان چیزهای جدید را یاد بگیرند. این مساله باید برای ما مهم باشد نه این که فکر کنیم با چه تیمی مساوی می‌کنیم و کدام را می‌بریم.

وی در ادامه به اخباری مبنی بر اعزام هنرمندان و نمایندگان مجلس به برزیل اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه دیدگاه‌ها در ایران درست نیست. در قدیم هم سفر منظور و هدف خاصی داشته و صرفا تفریح نبوده است. در مسابقات مختلف، افرادی را تحت عنوان پاداش به سفر می‌فرستیم. آیا تا به حال شده که کسی را با هدف یادگیری به یک سفر بفرستیم؟ من می گویم خیر!

خاکپور به رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها باید کسانی را به مسابقات بزرگی مثل جام‌جهانی بفرستند که شیوه‌های کار را بیاموزند. نوع سوال پرسیدن، چیدمان نشست خبری و مانند آن مدام به روز می‌شوند. همچنین مطمئنم که با شروع فصل چهاردهم لیگ برتر نمی‌توانیم برنامه کامل مسابقات را اعلام کنیم. زمان ما هم اگر برنامه چهار هفته‌ لیگ را اعلام می‌کردند مربیان کلاهشان را از شادی به هوا پرتاب می‌کردند!

وی افزود: یک بار می‌گویند که تعدادی هنرمند به برزیل می‌روند، یک بار فدراسیون افرادی را به خاطر تلاش‌هایشان تقدیر می‌کند و سفر برزیل را پاداش می‌دهد. یک عضو هیات رییسه فدراسیون سفرش را اهدا می‌کند! امروز دیگر وضعیت کشورمان طوری شده که هر کسی می‌تواند پاسپورت و بلیت بگیرد و به سفر برود اما مساله این است که از سفر به برزیل دنبال چه هستیم؟

جام جهانی روی شخصیت بازیکنان چه تاثیری می‌گذارد؟ خاکپور در پاسخ این سوال به ایسنا گفت: به عنوان کسی که یک بار افتخار حضور در جام جهانی را داشته، می‌گویم که جام‌جهانی دیدگاه را نسبت به فوتبال عوض کرد. به این نتیجه‌ رسیدم که فوتبال آنی نیست که در کشورمان به آن نگاه می‌کنیم. فوتبال فراتر از آن چیزی است که به صورت بازی و قرارداد و تمرین تلقی شود.

وی افزود: فوتبالیست‌ می‌تواند با رفتارش تاثیر زیادی در جامعه و جوانان داشته باشد. اکنون همه مردم دنیا با دستگاه‌های ارتباطی نظیر ماهواره، اینترنت و تلویزیون همه بازیکنان مورد علاقه‌شان را رصد می‌کنند. در ایران، جوانان از رونالدو و مسی اطلاعاتی دارند که شاید خودشان نداشته باشند! جام جهانی می‌تواند دیدگاه بازیکنان را عوض کند که وقتی به کشورشان برگشتند یاد بگیرند چطور رفتار کنند.

ملی‌پوش پیشین فوتبال همچنین گفت: حضور در جام‌جهانی می‌تواند سنگ محکی برای هر بازیکن باشد که به بداند کجای فوتبال قرار گرفته است و برای بهتر شدن چقدر باید کار کند. این مساله متاسفانه در چند سال اخیر در فوتبال ایران گمشده چون ارتباطات جای مسائل اصلی را گرفته است. بازیکن با ارتباطات به جاهایی می‌رسد که باید با تلاش زیاد به آنجا می‌رسید ولی وقتی جام جهانی را لمس کند، می‌فهمد که چقدر باید تلاش کند.

خاکپور در ادامه گفت: متاسفانه به جام 2014 به صورت مقطعی و تنها با دید نتیجه‌گرایی نگاه کرده‌ایم و سیاست فدراسیون این طور بوده است. ایران طبق آمار یکی از پیرترین تیم‌های جام‌جهانی است. می‌توانستیم از جوان‌هایی استفاده کنیم که چهار سال بعد در عین جوانی تجربه یک بار حضور در جام جهانی را داشته باشند. این فرصت را از دست دادیم اما برای همین تیم هم کار خاصی نکردیم که حالا به دنبال نتیجه‌ باشیم.

وی افزود: در تیم ملی چیزی نکاشتیم که برداشت کنیم. اگر واقع بینانه نگاه کنیم نباید توقع نتیجه‌ از تیم ملی داشته باشیم. کارشناسان طوری صحبت می‌کنند که مردم – آنها که علاقه خاصی به فوتبال دارند – به این باور می‌رسند که باید با آرژانتین مساوی کنیم و دو تیم دیگر را ببریم و صعود کنیم! در حالی که نباید نوع صعودمان به جام‌جهانی را فراموش کنیم. بازی اول با ازبکستان و بازی آخر با کره جنوبی را نباید از یاد ببریم. مردم ما آنقدر فهیم هستند که وضعیت تیم ملی را درک کنند. اگر تیم ملی هم توان خود را خرج کند، اگر ببازد هم، مردم خوشحالند اما اگر بازیکنان همه توان‌شان را در زمین نگذارند و ببازند، مردم دل‌زده می‌شوند.

وی درباره حضور کارلوس کی‌روش در ایران پس از جام‌جهانی گفت: به موضوع مربی این طور نگاه می‌کنم که برای چه یک مربی را می‌آوریم؟ چند سال پیش که با کی‌روش قرارداد بستیم قرار بود او همه تیم‌های ملی را زیر نظر بگیرد و فوتبال داخلی ما را تغییر دهد اما این هدف تحقق نیافت. حالا هم تاکتیک تیم ملی چندان با قبل فرقی نکرده است. اگر با همین رویکرد بخواهیم کی‌روش را حفظ کنیم، اشتباه ‌کرده‌ایم.

خاکپور افزود: اما اگر قرار باشد که کی‌روش با ماندن در ایران سیستم‌ فوتبال ما را عوض کند و بستری ایجاد کند که فوتبال ما جهت و هدف پیدا کند، باید او را نگه داریم. هیچ کسی در دنیا شک ندارد که کی‌روش یکی از بهترین مربیان جهان است.

وی در پایان درباره مدعیان قهرمانی جام جهانی 2014 گفت: داستان جام‌جهانی نشان داده که هرگاه جام‌جهانی در آمریکای جنوبی برگزار شده، جام در این قاره مانده و هر زمان اروپا میزبان بوده یک تیم اروپایی قهرمان شده است. امسال هم معتقدم که تیم‌های آرژانتین، برزیل، اسپانیا و آلمان قابلیت حضور در جمع برترین‌های جام را دارند.

ا‌نتها‌ی‌ پیا‌م

کد N326135

وبگردی