آفتاب

حامد کرازی به دنبال یک بازنشستگی فعال!

حامد کرازی به دنبال یک بازنشستگی فعال!

شاید حامد کرزای پس از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ظاهرا از عرصه سیاست‌های کشورش کنار رود اما به نظر می‌رسد او قدرت سیاسی را واگذار خواهد کرد اما قدرت تاثیر گذاری‌اش را خیر. کرزای به دنبال ایفای یک نقش فعال اجتماعی در سال‌های بازنشستگی‌اش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان در چند هفته آینده و پس از اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کنار می‌رود و راه را برای نخستین گذار دموکراتیک قدرت در کشورش باز می‌کند.

روابط کرزای با آمریکا تیره شده و دولت وی به فساد گسترده متهم است و این در حالیست که افغانستان همچنان درگیر اقدامات شبه نظامی‌گرانه طالبان است.

بت دم، نویسنده هلندی که با کرزای مصاحبه کرده، می‌گوید: حقیقت این است که کرزای یک شبکه گسترده از نفوذ و قدرت ایجاد کرده که می‌تواند نفوذ خود را حفظ کند. او به دنبال راه‌های تداوم تاثیرگذاری است، بسیاری از والی‌ها و مقام‌های دولتی برای دستیابی به چنین شبکه‌ای پرنفوذ با او در تماس هستند.

پس از دو بار به دست گرفتن سمت ریاست جمهوری افغانستان به نظر می‌رسد که کرزای آماده ایفای نقشی بین رئیس صاحب قدرت و پدر ملت است.

نویسنده هلندی که خود کارشناس ساختارهای قبیله پشتون است، می‌افزاید: آمریکا و سایر کشورها همواره گمان می‌کردند که کرزای یکی از آن‌هاست و حقیقت داشت او علاوه بر یک جنگ سالار، یک دیپلمات انگلیسی دان و سیاستمداری بود که توانست به آسانی با غرب ارتباط برقرار کند. اما آنچه که من از او فهمیدم این است که کرزای بیشتر شبیه به یک رهبر قبیله است که قدرت زیادی برای پرداختن به مسائل دارد. او غربی‌ها را می‌فهمد اما متعجبم از اینکه آیا غرب نیز او و سیاست‌های قبیله‌داری او را می‌فهمد؟

کرزای در محل سکونت جدید خود که تنها چند دقیقه با کاخ ریاست جمهوری افغانستان فاصله دارد، همچنان مشهور باقی خواهد ماند و سخنگوی وی گفته که کرزای در امور روزانه دولت کابل نظارت خواهد کرد.

ایمل فیضی، سخنگوی کرزای گفت: او یک رئیس جمهور بازنشسته است، شهروندی در خدمت مردم و رئیس جمهور آتی البته اگر از او درخواست شود.

در دسامبر 2013، کرزای در جمع مخاطبانش در هند گفته بود که به دنبال تبدیل شدن به یک شهروند خوشحال است که آزادی زیادی برای تحرک و رفت و آمد دارد و می‌تواند به راحتی و با آزادی سخن بگوید.

انتهای پیام

کد N326102

وبگردی