آفتاب

گرجستان تعداد نیروهایش را در افغانستان به 700 تن کاهش می‌دهد

گرجستان تعداد نیروهایش را در افغانستان به 700 تن کاهش می‌دهد

رئیس شورای امنیت کشور و مدیریت بحران گرجستان اعلام کرد، تفلیس اول ژانویه سال 2015 میلادی تعداد نیروهایش در افغانستان را به 700 تن کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، ایراکلی آلاسانیا، وزیر دفاع گرجستان که در این نشست شورا شرکت داشت، به خبرنگاران گفت: کاهش تدریجی تعداد سربازان گرجی کاملا مطابق با سیاست آمریکا و ناتو برای کاهش تدریجی حضور نظامی خود در افغانستان است. ما با همکاری خود در ناتو و آمریکا رایزنی کرده‌ایم و تفلیس از ژانویه سال 2015 میلادی شکل ماموریت خود در افغانستان را تغییر خواهد داد.

وی افزود، از سال 2015 میلادی حداکثر 750 نیروی گرجی در ماموریت‌های غیرنظامی افغانستان خدمت خواهند کرد.

این در حالی است که میندیا جانلیدز، رئیس شورای امنیت کشور و مدیریت بحران گرجستان تعداد نیروها را 700 تن اعلام کرده است.

نیروهای گرجی در سال 2004 میلادی در افغانستان مستقر شدند. پیش از آن تنها 50 سرباز گرجی تحت فرماندهی آلمان در افغانستان حضور داشتند. از آن زمان تعداد نیروهای گرجی در این کشور افزایش یافته و در اکتبر 2012 میلادی به 1600 تن رسید که با این امر تفلیس در میان کشورهای غیر عضو ناتو بزرگترین مشارکت را داشت.

در حال حاضر گرجستان دو گردان که هر یک متشکل از 750 و700 نیرو است در ولایت‌های هلمند و قندهار مستقر کرده است. 29 سرباز گرجی در حال خدمت در افغانستان کشته شدند.

تصمیم برای کاهش تعداد نیروها در افغانستان در جریان نشست شورای امنیت کشور و مدیریت بحران اتخاذ شد که به عنوان یک هیات مشورتی برای نخست وزیر گرجستان محسوب می‌شود و متشکل است از نماینگان وزرای دفاع، کشور ، امور خارجه و دارایی و اعضای پارلمان.

این شورا در دسامبر سال 2013 میلادی تشکیل شده و کاملا تحت کنترل ایراکلی غرباشویلی، نخست وزیر گرجستان است.

انتهای پیام

کد N326009

وبگردی