آفتاب

دستگیری دومین رهبر مخالفان در سودان در عرض یک ماه

دستگیری دومین رهبر مخالفان در سودان در عرض یک ماه

یکی از مقام‌های حزب مخالف "کنگره" سودان گفت: چند هفته پس از دستگیری یکی از رهبران مخالفان که منجر به اعتراضات خشونت‌آمیز ضد دولتی شد، مقام‌های سودانی رهبر حزب مخالف "کنگره" را نیز دستگیر کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این بازداشت‌ها احتمالا به مذاکرات ملی که از سوی عمر حسن البشیر، رئیس جمهوری سودان به منظور کاهش تنش‌ها میان احزاب سیاسی این کشور پیش از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری سال آتی میلادی پیشنهاد شده، خدشه وارد می‌کند.

احزاب سیاسی در سودان نسبت به سوء مدیریت دولت در دارفور ابراز نگرانی کرده و دولت را به کشتار غیرنظامیان در جریان ناآرامی‌های خشونت‌آمیز اخیر در این منطقه متهم می‌کنند.

دیپلمات‌های غربی و منابع امنیتی سودان برآورد می‌کنند که از مارس سال جاری میلادی در درگیری‌های میان شبه نظامیان حامی و مخالف دولت در دارفور هزاران تن کشته شده‌اند.

‌عبدالقیوم عواد، دبیر کل حزب مخالف کنگره گفت: ماموران پلیس ابراهیم الشیخ، رهبر حزب ما را به دلیل شرکت در سخنرانی سیاسی چند روز گذشته دستگیر کردند.

وی افزود: پس از آنکه ابراهیم الشیخ در جریان سخنرانی روز شنبه‌اش دولت را مقصر ناآرامی‌های اخیر در دارفور دانست، دادستان وی را به متزلزل کردن قانون اساسی در پی گسترش "دروغ‌های زیان‌بار" متهم کرده است.

سودان از مارس سال جاری میلادی شاهد موجی از اعتراضات جوانان است. نظم و قانون در بیشتر بخش‌های منطقه دارفور از بین رفته است؛ جایی که اکثر قبایل آفریقایی در سال 2003 میلادی علیه دولت خارطوم تحت رهبری اعراب سلاح به دست گرفتند. براساس گزارش سازمان ملل، این درگیری جان 300 هزار تن را گرفته و دو میلیون تن دیگر را آواره کرده است.

یکی از مقام‌های دولت گفت، صادق المهدی، یکی دیگر از رهبران مخالفان نیز همانند ابراهیم الشیخ به متزلزل کردن قانون اساسی متهم شده که این اتهام ممکن است منجر به اعدام شود. مهدی، نخست وزیر سابق سودان 17 مه سال جاری میلادی دستگیر شد. وی نیز به دلیل متهم کردن مقام‌های امنیتی به شرکت در ناآرامی‌های دارفور به توهین به مقام‌های امنیتی متهم شده است.

انتهای پیام

کد N325848

وبگردی