آفتاب

تابش: طنز مرحله تکامل نقد است/سعه صدر مرحوم دکتر حبیبی، قوت قلب طنزپردازان بود

تابش: طنز مرحله تکامل نقد است/سعه صدر مرحوم دکتر حبیبی، قوت قلب طنزپردازان بود

نماینده مردم اردکان در مجلس با بیان این اینکه طنز مقاصد اصلاح‌طلبانه را با لطافت تعقیب می‌کند، به تمجید از سعه صدر مرحوم دکتر حسن حبیبی در برابر انتقادات و بیان طنزآلود آن‌ها پرداخت و گفت: امیدوارم مسئولان ما با توجه به کاستی ها و انتقاداتی که در قالب طنز بیان می شود، رافع مشکلات جامعه و مردم باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدرضا تابش که در مراسم رونمایی از کتاب «طنز لحظه‌ها» حضور یافته بود، سخنان خود در این مراسم را با این سخن ساموئل بکت که «نبوغ نهفته در طنز اول ما را به خنده می اندازد و سپس در حین خندیدن با علامت سوال روبرو می کند» شروع کرد و افزود: این ویژگی نهفته در طنز باعث می شود تا در وهله اول توجه مخاطب را به خود جلب نماید و بعد در خصوص چرایی پدیده ای که سوژه طنز است به تفکر وادارد و متفکران و مسئولان را به فکر چاره اندیشی برای رفع و اقدام عملی بیندازد.

نماینده مردم اردکان در مجلس با بیان اینکه «طنز با هجو متفاوت است»، اظهار داشت: هجو دارای تندی و تیزی و صراحت است اما در طنز آن تندی و تیزی و صراحت نیست و مقاصد اصلاح طلبانه را با لطافت تعقیب می کند.

وی تصریح کرد:درواقع می توان طنز را آخرین مرحله ی تکامل نقد دانست. نقد جامعه را پویا و بالنده می سازد و اگر این نقد با طنز درآمیزد تاثیرگذاری آن دوچندان می شود.

تابش ادامه داد:در تاثیرگذاری طنز تنها ذوق طنزپرداز کافی نیست بلکه احاطه وی به صنایع ادبی، شناخت جامعه و مردم و روانشناسی آنها، طنز را بر جان می نشاند و عاملی برای تغییر و تحول مثبت و اصلاح امور می گردد.

نماینده مردم اردکان در مجلس در ادامه از دو شخصیت که با دو کارکرد متفاوت، طنز را در جامعه ایرانی بعد از انقلاب، رونق دادند یعنی مرحوم کیومرث صابری و مرحوم دکتر حسن حبیبی یاد کرد.

وی گفت:مرحوم کیومرث صابری با انتشار مجله گل آقا و انتخاب سوژه ها و موضوعاتی که مردم و جامعه در آن زمان مبتلا به آن بودند و احاطه وی و تیم همکار او به جوانب گوناگون تاثیرگذاری طنز این مقوله را در جامعه رواج داد.

تابش تاکید کرد:شخصیت دیگر مرحوم دکتر حسن حبیبی این منبع فضیلت و علم و بزرگواری است که چنان سعه صدری داشت که در مقابل نقد و انتقاد و بیان طنز آمیز آن که یک ضرورت در ایران دوران پس از انقلاب بود خم به ابرو نمی آورد و همین امر قوت قلب برای منتقدان و طنزپردازان می شد تا بتوانند کاستی ها و نارسایی ها را بیان کنند.

وی خاطر نشان کرد: برادر ارجمندمان، محمود فتاحی (قنبر) نیز با ذوق خوب و شناخت از روحیات مردم و ضعف های موجود در جامعه، مشکلات را در قالب طنز بیان می کنند. امید آنکه مسئولان نیز به رفع نارسایی ها همت گمارند و مسئولان ما با توجه به کاستی ها و انتقاداتی که در قالب طنز بیان می شود؛رافع مشکلات جامعه و مردم باشند.

انتهای پیام

کد N325812

وبگردی