آفتاب

حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه حمایت کردها را از انتخابات ریاست‌جمهوری خواستار شد

حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه حمایت کردها را از انتخابات ریاست‌جمهوری خواستار شد

رهبر حزب مردم جمهوری خواه از احزاب حامی کرد شامل "صلح دموکراسی" و "دموکراسی مردم" خواست تا به حمایت از انتخابات ریاست جمهوری برای مقابله با کاندیدای حزب حاکم عدالت و توسعه بپردازند، اقدامی که اولین درخواست صریح برای دستیابی به آرای رای دهندگان کرد محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری خواه گفت: این انتخابات و نتیجه آن به اعتماد دو طرفه وابسته است اما متاسفانه هیچ یک از طرفین به یکدیگر اعتماد ندارند. تنها حزبی که به دنبال اعتماد سازی مجدد، حل مساله و مشکلات است، ما هستیم. به همین دلیل است که ما به دنبال آرای کردها هستیم.

قلیچدار اوغلو همچنین متعهد شد که حزب مردم جمهوری خواه از یک اقدام سریعتر برای اجرای روند صلح حمایت کند.

وی افزود: من به رای دهندگان دو حزب حامی کرد می‌گویم که دموکراسی و آزادی تنها برای غرب و کشورهای غربی اعتبار ندارد و برای کشورهای شرق و جنوب شرق نیز معتبر است. ما باید از دموکراسی و آزادی به صورت برابر برای تمام نقاط ترکیه دفاع کنیم. فشار مضاعفی در سراسر کشور وجود دارد. بنابراین ما باید به دنبال کشوری باشیم که هر کس بتواند آزادانه عقاید و نظراتش را بیان کند.

وی ابراز نگرانی کرد که تعداد افرادی که تلاش می‌کنند تا به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) بپیوندند، در حال افزایش است.

وی اعلام کرد: حزب مردم جمهوری خواه آماده انجام اقدامات برای ارایه راه حلی سیاسی است. ما نمی‌خواهیم هیچ کس در ترکیه آسیب ببیند. ما حزبی هستیم که معتقدیم مشکلات را می‌توان با پارلمان و از طریق دموکراسی و آزادی حل و فصل کنیم. ما از مذاکرات غیرعلنی مطلع نیستیم اما می‌دانیم که تعداد افرادی که به این گروه شبه نظامی می‌پیوندند در حال افزایش است.

رهبر حزب مردم جمهوری خواه ادامه داد: کاندیدای ما کسی است که مدافع دموکراسی، اجرای قانون، آزادی و جامعه‌ای با تجمعات آزاد است. او کسی است که از صلح در ترکیه و یکپارچگی مردم بدون ایجاد تنش حمایت می‌کند. ما امیدواریم پشتیبان‌های دو حزب حامی کرد به چنین فردی رای دهند.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در دو مرحله 10 و 24 اوت 2014 برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N325734

وبگردی