آفتاب

حذف صفت اشغالی از قدس شرقی/فلسطین نماینده استرالیا را احضار کرد

حذف صفت اشغالی از قدس شرقی/فلسطین نماینده استرالیا را احضار کرد

وزارت امور خارجه فلسطین، دیپلمات ارشد استرالیا را در واکنش به اظهارات دادستان کل این کشور مبنی بر حذف صفت "اشغالی" از قدس شرقی احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هفته گذشته جورج براندیس، دادستان کل استرالیا اعلام کرد که دولت کانبرا دیگر از صفت "اشغالی" و چنین "زبانی برای اشاره به منطقه‌ای که موضوع مذاکرات است" استفاده نخواهد کرد.

اگر چه این اقدام خشم مقام‌های فلسطین را برانگیخت اما اسرائیل از این اظهارات استقبال کرد.

دولت فلسطین این اظهارات را شرم‌آور و شوکه کننده توصیف کرده و وزارت امور خارجه فلسطین اعتراض رسمی خود را به سفارت استرالیا اعلام کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه فلسطین آمده است: این وزارتخانه توماس ویلسون دیپلمات ارشد استرالیا را به دلیل اظهارات اخیر دادستان کل استرالیا احضار کرده است.

ریاض مالکی، وزیر امور خارجه فلسطین در جمع خبرنگاران در رام الله گفت که وی نگران چنین سخنانی است چرا که این اقدامات نقض و تخلف جامعه بین‌المللی است.

وی همچنین از دولت کانبرا درخواست کرد موضع رسمی خود را در قبال قدس شرقی طی روزهای آتی اعلام کند.

مالکی اقدام و موضع استرالیا را "تغییر افراطی" خواند و گفت که این تغییر در ماه ژانویه و در مصاحبه جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا با یک وب سایت اسرائیلی کاملا مشخص شد. طی آن مصاحبه، بیشاب غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینیان را زیر سوال برده بود.

رژیم صهیونیستی در جریان جنگ شش روزه سال 1967 قدس شرقی را اشغال کرد و آن را به مابقی اراضی خود الحاق کرد که این اقدام هرگز از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشد.

فلسطین قدس شرقی را به عنوان پایتخت خود می‌داند و جامعه جهانی تمام ساخت و سازهای اسرائیل را در اراضی اشغالی سال 1967 از جمله کرانه باختری، غیرقانونی می‌داند.

ریاض مالکی در پایان سخنانش تاکید کرد: فلسطین یک کشور است و پایتخت آن اشغال شده است و این مساله‌ای است که سازمان ملل و تمام هیات‌های آن با آن موافق هستند.

انتهای پیام

کد N325677

وبگردی