آفتاب

در بنياد شهيد چه خبر است؟

در بنياد شهيد چه خبر است؟

حدود يک سال از تصويب تحقيق و تفحص از بنياد شهيد در مجلس شوراي اسلامي مي گذرد اما تاکنون کميته تحقيق و تفحص گزارشي علني در اين باره ارائه نکرده است.





زمزمه هاي افشاي فساد گسترده مالي در بنياد شهيد در دوران رياست جمهوري محمود احمدي نژاد به گوش مي رسد. غلامعلي جعفر زاده رييس کميته تحقيق و تفحص مجلس از بنياد شهيد در اين باره مي گويد: «حجم فسادهاي مالي آن قدر زياد است مي‌ترسيم اگر آنها را افشا کنيم مردم شوکه شوند.»

به گزارش آفتاب به نقل از ابتکار، حدود يک سال از تصويب تحقيق و تفحص از بنياد شهيد در مجلس شوراي اسلامي مي گذرد اما تاکنون کميته تحقيق و تفحص گزارشي علني در اين باره ارائه نکرده است. با اين حال از لابه لاي سخنان اعضاي کميته تحقيق و تفحص مجلس مي توان به اين نتيجه رسيد که تخلفات گسترده اي در اين نهاد در دوران رياست جمهوري محمود احمدي نژاد صورت گرفته است.

غلامعلي جعفر زاده نماينده مردم رشت در مجلس و رييس کميته تحقيق و تفحص چندر روز پيش در اين باره به سايت تدبير گفته است: «حجم فسادهاي مالي آن قدر زياد است مي‌ترسيم اگر آنها را افشا کنيم مردم شوکه شوند، چراکه اتفاق‌هاي بسيار تلخي در اين نهاد رخ داده که همه ناشي از توهم و سوء مديريت است.»به گفته اين نماينده مجلس برخي اطلاعات تحقيق و تفحص از بنياد شهيد به طور محرمانه براي دستگاه قضايي ارسال شده است.

جعفر زاده درباره اين تخلفات گفته است: «متاسفانه آقاي احمدي‌نژاد بر اساس تصميمات شخصي خود عمل مي‌کرده است.» نمايندگان مجلس 20 خرداد ماه سال 92 با 129 رأي موافق، 28 رأي مخالف و 16 رأي ممتنع، طرح تحقيق و تفحص از "بنياد شهيد و امور ايثارگران" را تصويب کردند.به گزارش فرارو، عدم شفافيت مالي، وجود شائبه ها در بخش هاي اقتصادي بنياد و کشف اختلاس 15 ميليارد توماني، از جمله دلايل پيگيري اين طرح در مجلس نهم عنوان شد. پيش از آن نيز خانواده هاي جانبازان و ايثارگران دوران جنگ در مقابل مجلس تجمع کرده بودند؛ آنان به خدمات حمايتي بنياد شهيد اعتراض داشتند.اما بنياد شهيد از همان آغاز زمزمه طرح تحقيق و تفحص، تلاش کرد آنگونه که برخي از نمايندگان مجلس گفتند، با فرستادن معاونت هاي خود به مجلس شوراي اسلامي و رايزني با نمايندگان، از انجام اين طرح جلوگيري کند که با مخالفت و مقاومت نمايندگان طرح روبه رو شد.پس از استقرار دولت يازدهم رييس بنياد شهيد نيز تغيير کرد.

تخلفات صورت گرفته در بنياد شهيد مربوط به دوران مديريت مسعود زريبافان است او از نزديکترين افراد به محمود احمدي نژاد است و مدت ها رياست اين نهاد ثروتمند را بر عهده داشته است. مسعود زريبافان به ندرت درباره فساد مالي در مجموعه مديريتي خود سخن گفته است اما يکبار او در سال 91 اختلاس 15 ميلياردي را تکذيب کرد و گفت رقم آن 6 ميليارد بوده است.

زريبافان پيش از رياست جمهوري محمود احمدي نژاد، عضو شوراي شهر تهران بود. او از اعضاي هسته مرکزي ستاد احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري سال 84 بود.زريبافان در دوران رياست جمهوري احمدي نژاد مدتي دبير هيات دولت بود و پس از آن به بنياد شهيد رفت. او چهره اي رسانه اي نيست و به ندرت نام او در رسانه ها ديده مي شود. به نوشته فرارو ناظران معتقدند زريبافان در دوران رياستش بر بنياد شهيد اين نهاد را تبديل به حيات خلوت حاميان احمدي نژاد کرده بود. با گذشت يکسال از تصويب تحقيق و تفحص از بنياد شهيد هنوز گزارش علني آن به مردم ارائه نشده است، اين در حالي است که قرار بود اين تحقيق و تفحص در پاييز سال 92 به پايان برسد.
کد N325612

وبگردی