آفتاب

قلیچداراوغلو برای پیروزی بر اردوغان دست به دامن کردها شد

قلیچداراوغلو برای پیروزی بر اردوغان دست به دامن کردها شد

رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه برای پیروزی بر رقیب دیرینه خود در انتخابات ریاست جمهوری، از کردها درخواست کمک کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ترکیه در ماه آگوست سال جاری میلادی صحنه انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و آن طور که شواهد نشان می دهد "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر این کشور، اصلی ترین نامزد این رقابت ها محسوب می شود. اما در این میان احزاب مخالف و در صدر آنها حزب جمهوریخواه خلق به رهبری "کمال قلیچدار اوغلو" درصدد هستند تا با ایجاد نوعی ائتلاف و معرفی یک نامزد مشترک، از پیروزی اردوغان جلوگیری کنند. 

در همین رابطه قلیچدار اوغلو در مصاحبه با روزنامه حریت از احزاب کرد ترکیه خواست تا در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری با یکدیگر متحد شوند. وی از رهبران احزاب "صلح و دموکراسی" و "دموکراسی مردم"، که هر دو از حزب های شناخت شده کردهای ترکیه هستند و در مجلس این کشور نیز حضور دارند، خواست تا با کنار گذاشتن اختلافات جزئی با حزب جمهوریخواه خلق، برای انتخابات ریاست جمهوری با یکدیگر متحد شوند.

قلیچداراوغلو در حالی از کردها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری طلب کمک می کند که وی و حزبش پیش از این متهم می شدند که هیچ طرح مناسبی برای حل موضوع کردها در ترکیه ندارند.

قلیچداراوغلو گفت : می خواهم به احزاب و رای دهندگان کرد بگویم که دموکراسی و آزادی فقط در غرب ارزشمند نیستند بلکه در شرق و جنوب شرق جهان نیز موضوعاتی ارزشمند محسوب می شوند. ما باید از صلح و دموکراسی بر اساس ارزش های برابر برای تمام مناطق ترکیه دفاع کنیم. امروز در تمام کشور ما شاهد فشار بر مردم هستیم . ما خواهان کشوری هستیم که در آن بتوان آزادانه اندیشید. کشورما باید رهبرانی داشته باشد که به حرف مردم گوش بدهند.

کمال قلیچداراوغلو از مدت ها قبل برای افزایش میزان آرای حزب جمهوریخواه خلق در برابر حزب حاکم عدالت و توسعه، انتقادهای فراوانی را علیه اردوغان مطرح داده است. قلیچداراوغلو همچنین علاوه بر احزاب کرد از سایر احزاب مخالف دولت نیز دعوت کرده تا از طریق مشورت یک نامزد مشترک برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کنند امری که در صورت تحقق کار را برای اردوغان مشکل خواهد کرد.

 

کد N325601

وبگردی