آفتاب

شادی مصری‌ها از ریاست جمهوری سیسی در میان مخالفت حامیان اخوان‌المسلمین

شادی مصری‌ها از ریاست جمهوری سیسی در میان مخالفت حامیان اخوان‌المسلمین

در حالی که جمعی از مصری‌ها برای اظهار شادی خود از ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی به خیابان‌ها آمدند، حامیان اخوان المسلمین با برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با ریاست جمهوری سیسی اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مصری‌ها به خیابان‌ها و میدان‌ها آمده تا به مناسبت ادای سوگند و تحلیف عبدالفتاح سیسی به عنوان رئیس جمهور کشورشان شادی خود را نشان دهند.

مصری‌ها پرچم‌های کشورشان را در دست گرفته و سرودهایی را خواندند. هواپیماهای نیروهای مسلح مصر نیز در آسمان به پرواز درآمده و عکس‌های سیسی و پرچم‌های مصر را برای مردم انداختند و در مقابل مردم شعارهای در حمایت از ارتش سردادند.

مصری‌ها همچنین در میدان التحریر در قاهره از صبح روز گذشته تجمع کرده و عکس‌های سیسی و پرچم‌های مصر را در دست گرفتند.

پس از اینکه رئیس جمهور جدید مصر ادای سوگند کرد، صدها تن شعارهای "سیسی رئیس جمهور من است"، "سیسی تو را دوست داریم" و "زنده باد مصر" را سر دادند و زنان سرودهایی را خواندند.

در مناطق دیگری در قاهره و همچنین در شهر اسکندریه و در الشرقیه، زادگاه محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر مراسمی پس از ادای سوگند سیسی برگزار شد.

این در حالی است که "ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا" در مصر که حامی محمد مرسی است، با بیان اینکه نتایج انتخابات ریاست جمهوری یا تحلیف عبدالفتاح سیسی به عنوان رئیس جمهور مصر را به رسمیت نمی‌شناسد، به جامعه بین‌الملل نسبت به سرانجام "مشروعیت بخشیدن به کودتا" هشدار داد.

ائتلاف حمایت از مشروعیت در کنفرانس مطبوعاتی در شهر استانبول ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این امر قابل پیش‌بینی بود که کودتا در مصر با تحلیف "رهبر کودتای نظامی خونین" پایان یابد و این امر دور از ذهن مردم مصر نبود که سیسی هزاران تن کشت و ده‌ها هزار تن را بازداشت کرد تا رئیس جمهور کشور شود.

ائتلاف حمایت از مشروعیت در کنفرانس مطبوعاتی در استانبول

در این بیانیه آمده است: این انتخابات نمی‌تواند بیانگر اراده مردم مصر باشد، چرا که این انتخابات در فضای مملوء از سرکوب آزادی‌ها و ممانعت از حق کاندیداتوری در انتخابات یا حق مشارکت در انتخابات برگزار شد.

این ائتلاف از جامعه بین‌الملل خواست تا به این "کودتای نظامی" مشروعیت نبخشد، چرا که این اقدامات به وقوع کودتاهای بیشتر ترغیب می‌کند.

هم‌زمان با اینکه سیسی ادای سوگند کرد، در تعدادی از شهرها و روستاهای مصر تظاهراتی در مخالفت با ریاست جمهوری وی برگزار شد که شرکت کنندگان در آن عکس‌های محمد مرسی را به عنوان رئیس جمهور قانونی کشور در دست گرفتند.

در شهر حلوان در قاهره نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد، ائتلاف حمایت از مشروعیت در چندین منطقه در اسکندریه تظاهراتی را بر پا کرد که شرکت‌کنندگان در آن "اقدام نظام کودتا برای به سرقت بردن اراده مردم " را محکوم کردند.

چندین تظاهرات در استان‌های کفر شیخ، الشرقیه و در الفیوم برگزار شد و "جنبش جوانان ضد کودتا" نیز زنجیرهای انسانی در المنوفیه برگزار کرد.

تظاهراتی در دانشگاه الزقازیق برگزار شد و دانشجویان در جریان این تظاهرات شعارهایی در مخالفت با "حکومت نظامی" سر دادند.

عبدالفتاح سیسی روز گذشته در میان تدابیر بی‌سابقه‌ امنیتی، در مقابل دادگاه قانون اساسی کشورش به عنوان رئیس جمهوری جدید مصر سوگند یاد کرد و پس از ادای سوگند، وارد کاخ ریاست جمهوری مصر شد و سند تحویل قدرت را امضا کرد.

انتهای پیام

کد N325576

وبگردی