آفتاب

"هاشم تاچی" مدعی پیروزی در انتخابات کوزوو شد

"هاشم تاچی" مدعی پیروزی در انتخابات کوزوو شد

حزب حاکم کوزوو به ریاست نخست وزیر این کشور مدعی پیروزی در انتخابات پارلمانی و به دست گرفتن این سمت برای بار سوم شد. این در حالی است که تعداد شرکت کنندگان در انتخابات به خاطر فقر و فساد گسترده، پایین بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، با شمارش 70 درصد آراء از حوزه‌های رای گیری، حزب حاکم دموکراتیک کوزوو به رهبری هاشم تاچی، نخست وزیر این کشور 30 درصد آراء را کسب کرد و حزب رقیب "لیگ دموکراتیک کوزوو" تنها توانست 26 درصد آراء را به دست آورد.

احتمالا تاچی برای نجات و تضمین به دست گرفتن پست نخست وزیری برای بار سوم باید از احزاب کوچکتر و صرب‌ها یک دولت ائتلافی تشکیل دهد اما تکیه وی بر سایر احزاب بر توانایی‌اش برای ایجاد یک دولت مقتدر و تاثیرگذار ضربه می‌زند.

در همین حال حضور 43 درصدی رای دهندگان پای صندوق‌های رای که از دو انتخابات پارلمانی گذشته پایین‌تر است نشان‌گر فقر گسترده و فساد و ناامیدی در میان جمعیت 8 / 1 میلیون نفری این کشور حوزه بالکان از زمان نخست وزیری تاچی و جدایی کوزوو از صربستان در سال 2008 است.

تاچی در جمع حامیانش در پریشتینا،‌ پایتخت، گفت: امشب، کوزوو پیروز شده است از فردا، ما باید ماموریت جدید خود را آغاز کنیم. ما به جهان می‌گوییم که استقلال کوزوو نه تنها پایان نیافته بلکه آغاز می‌شود.

دولت جدید کوزوو با چالش‌های زیادی از جمله مقابله با بیکاری، فقر و فساد گسترده مواجه است و باید راهکارهایی را برای مقابله با آن‌ها بیندیشد. علاوه بر این‌ها، دولت جدید این کشور حوزه بالکان تحت فشارهای کشورهای غربی برای تسریع در روند تحقیقات درباره جرایم جنگی است که خود تهدیدی است برای همقطاران سابق نظامی تاچی.

یک نیروی ضربت ویژه از اتحادیه اروپا نیز قرار است ظرف چند هفته آتی یافته‌های تحقیقات درباره اتهامات علیه ارتش چریکی کوزوو را که به قاچاق اعضای بدن صرب‌های زندانی دوران جنگ و فروش آن‌ها در بازار سیاه می‌پرداختند، مورد بررسی قرار دهد. این رخدادها به دوران جنگ بالکان به سال‌های 1998 و 1999 باز می‌گردد.

دولت هاشم تاچی در ماه پیش از برگزاری این انتخابات دستمزد و حقوق بخش دولتی،‌ بازنشستگان و خدمات اجتماعی را تا 25 درصد افزایش داد و متعهد شد تا در صورت پیروزی در این انتخابات هر سال چنین کاری انجام دهد.

انتهای پیام

کد N325468

وبگردی