آفتاب
سرنوشت رئیس جمهور جدید لبنان در هاله ای از ابهام/

راه پرپیچ و خم به سوی بعبدا/موضعگیری مثبت حزب الله و کارشکنی 14 مارس

راه پرپیچ و خم به سوی بعبدا/موضعگیری مثبت حزب الله و کارشکنی 14 مارس

رسانه های لبنان از سرخوردگی و انفعال جریان 14 مارس از اظهارات وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به بیروت و همچنین شرط دشوار حریری برای موافقت با نامزدی میشل عون در انتخابات ریاست جمهوری لبنان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، منابعی در جریان طرفدار مقاومت موسوم به هشت مارس در گفتگو با روزنامه الدیار اعلام کردند انتخابات ریاست جمهوری سوریه(سه شنبه 13 خرداد برگزار شد) و سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به بیروت در چهارشنبه گذشته موجی از تنش و انفعال را در میان بسیاری از سران جریان 14 مارس به وجود آورده است.

این منابع گفتند هدف اصلی جان کری از سفر به لبنان، تثبیت ثبات امنیتی و سیاسی و جلوگیری از تعطیلی دولت بود، اما همین منابع اظهارات کری درباره حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی و تکرار این سخنان بارها و بارها در بیروت را مسئله ای ناشایست قلمداد کردند که نزدیک بود تمام سلام نخست وزیر لبنان را در تنگنا قرار دهد و سبب شد تا دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری توضیحاتی در این باره ارائه کند.

این منابع با اشاره به سخنان مکرر جان کری در حمایت از اسرائیل، درباره اشاره وزیر خارجه آمریکا به حزب الله به عنوان یک گروه تاثیرگذار در رویارویی با جنگی که سوریه در معرض آن قرار دارد، ابراز عقیده کردند که حزب الله می تواند نقش مثبتی در تلاشها برای توقف جنگ در کنار طرفهای موثر دیگر ایفا کند. این منابع درخواست جان کری از حزب الله برای مشارکت در حل بحران سوریه را نشان دهنده اعتراف کری به اینکه حزب الله تنها گروهی است که قادر به ایجاد راه حل در لبنان است و این اعتراف بزرگ دولت آمریکا به نقش و جایگاه تاثیرگذار این جنبش است، اما هنگامی که حزب الله را به تروریسم متهم می کند، رویکرد متناقضی را در پیش می گیرد.

به نوشته الدیار، سران 14 مارس از جان کری به این دلیل ناراحت هستند که از آنها و برخی شخصیتها پیش از قرائت بیانیه خود و پاسخ به سئوالات خبرنگاران اجازه نگرفته است و اینکه حتی هیچ تضمینی به آنها نداده است و علت انفعال و ناراحتی آنها از کری همین بوده است.

خبر دیگر اینکه روزنامه القبس کویت اعلام سعدالحریری نمی خواهد با حمایت از میشل عون، رابطه اش با سمیر جعجع و ولید جنبلاط قطع شود.

این روزنامه به نقل از یک منبع لبنانی نوشت سعدالحریری رئیس جریان المستقبل تحت هیچ شرایطی نمی خواهد روابط خود را با سمیر جعجع رئیس حزب القوات اللبنانیه(فالانژیستهای سابق) از همپیمانان خود در جریان 14 و همچنین ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه مارس قطع کند.

به گفته این منبع، جعجع و جنبلاط رابطه دوستانه ای با میشل عون رئیس جریان ملی آزاد لبنان ندارند، بلکه عملا دشمن وی هستند.

توافق کامل نبیه بری و تمام سلام درباره یک موضوع

از سوی دیگر یک روزنامه اماراتی از توافق کامل نبیه بری رئیس پارلمان و تمام سلام نخست وزیر لبنان مبنی بر مخالفت با تعطیلی فعالیت نهادهای قانونی از طریق تحریم پارلمان یا دولت خبر داده است.

واکنش اسقف اعظم مسیحیان به تحولات سیاسی

منابع نزدیک به اسقف اعظم مسیحیان لبنان در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط شایعه تصمیم مار بشاره الراعی برای دعوت به تنش و نافرمانی مدنی با هدف اعمال فشار بر سیاستمداران برای انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان را تکذیب کردند.

این منابع افزودند این حرفهایی که گفته می شود، صرفا پیشگویی و تمایلات برخی افراد است، تا این ساعت هیچ تصمیمی برای تنش آفرینی وجود ندارد و اسقف اعظم به تلاشهای خود ادامه می دهد و به دقت تحولات سیاسی را زیر نظر دارد، تا مواضع مناسب را در زمان مناسب اتخاذ کند.

النهار هم گزارش داد اسقف اعظم مسیحیان لبنان، مواضع جدی تری را در خصوص انتخاب رئیس جمهور اتخاذ خواهد کرد.

حریری از میشل عون ضمانت می خواهد

انطوان اندراوس معاون رئیس جریان المستقبل در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط گفته است حریری منتظر تضمینهای میشل عون درباره موضوع سلاح حزب الله و حضور این جنبش در سوریه است.

سعد الحریری به تلاش برای جلوگیری از انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان به سبب آنکه تا کنون پاسخ نهایی خود را درباره امکان نامزد میشل عون نداده، متهم شده است، اتهامی که اندرواس آن را رد می کند و می گوید حریری منتظر پاسخها و تضمینهای میشل عون درباره ارتباط با موضوع سلاح حزب الله و جنگ آن در سوریه و همچنین درخواست حریری از وی برای گفتگو با مسیحیان عضو جریان 14 مارس است.

وی افزود توپ امروز در زمین عون است، نه دیگران و سخنان اخیر سید حسن نصرالله امور را به نقطه صفر در زمینه انتخاب رئیس جمهور و دیگر پرونده ها برگرداند .

وی افزود انتقال گروه سیاسی ما به طرح ب یعنی تصویب نامزد جدید برای ریاست جمهوری مستلزم کسب 65 رای برای انتخاب وی است که ما در صورتی که ولید جنبلاط و فراکسیون وی تصمیم بگیرند که به پطرس حزب یا امین الجمیل رای دهند، بر روی آن حساب باز کرده ایم.

روزنامه النهار از رسانه های طرفدار جریان 14 مارس گزارش داده است سمیر جعجع رئیس حزب القوات اللبنانیه شامگاه دوشنبه شب، ابتکاری برای حل مشکل انتخاب رئیس جمهوری از طریق دست دراز کردن به سمت جریان هشت مارس و برگزاری آنچه نشست اقویا خوانده، ارائه خواهد کرد.

احتمال موافقت جنبلاط با نامزدی میشل عون

منابع نزدیک به ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه اعلام کردند میشل عون آخرین مارونی است که امکان موافقت جنبلاط با وی وجود دارد.

القبس به نقل از این منابع اعلام کرد میشل عون رئیس جریان ملی آزاد آخرین مارونی خواهد بود که ممکن است ولید بیک(لقب ولید جنبلاط) با نامزدی وی موافقت کند و نیازی به اینکه ژنرال، درهای کاخ المختاره را بکوبد، وجود ندارد.

حزب الله خواهان تسریع در انتخاب رئیس جمهور لبنان است

شیخ نعیم قاسم معاون سید حسن نصرالله تاکید کرده است حزب الله بر ضرورت تسریع در انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان آن هم از راه توافق تاکید دارد.

معاون دبیرکل حزب الله در واکنش به جوسازی جریان 14 مارس که این جنبش را به مانع تراشی در برابر انتخاب جانشین میشل سلیمان متهم می کنند، تصریح کرد این جریان اگر بخواهد با لج بازی در مسیر رسیدن به توافق برای انتخاب رئیس جمهور جدید تاخیر ایجاد کند، دوران خلاء ریاست جمهوری طولانی تر خواهد شد و مسئولیت پیامدهای آن هم متوجه 14 مارس خواهد بود.

کد N325247

وبگردی