آفتاب

روحانی: جلسه مشترک هیئت دولت ایران و ترکیه برگزار می‌شود

روحانی: جلسه مشترک هیئت دولت ایران و ترکیه برگزار می‌شود

رئیس جمهور پیش از ترک تهران به مقصد ترکیه از تشکیل جلسه هیئت دولت بین دو کشور در این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز دوشنبه پیش از ترک تهران به مقصد ترکیه در فرودگاه مهرآباد درجمع خبرنگاران با بیان اینکه ترکیه یکی از کشورهای مهم منطقه و همسایه غربی ایران است گفت: خوشبختانه ما از روابط بسیار خوب سیاسی و اقتصادی در طول سال‌های گذشته با ترکیه برخوردار بودیم.

او گفت: در دولت جدید نیز یکی از برنامه‌های مهم اعلام شده استحکام روابط با همسایگان بوده است. از همان اوایل در دولت برنامه‌ریزی شده بود تا عالی‌ترین مقامات ترکیه به کشورمان سفر کنند و در این راستا نخست‌وزیر این کشور به ایران آمد و سندهای همکاری بین دو کشور به امضا رسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سفر آقای اردوغان به ایران در خصوص توسعه روابط بین دو کشور بحث و گفت‌وگو شد گفت: قرار شد ادامه این مباحث را در سفر ما به ترکیه ترمیم و به انجام برسانیم.

روحانی گفت: در سفر به ترکیه راجع به روابط دو جانبه از نظر مسائل اقتصادی بویژه نفت، برق و گاز بحث و بررسی خواهد شد. همچنین مسائل‌های مد نظر بین دو کشور، مسائل گمرکی،؛ فرهنگی و توریستی نیز در این سفر مورد بحث قرار خواهده گرفت.

او با بیان اینکه در سفر به ترکیه اسنادی در زمینه همکاری‌های سیاسی و امنیتی بین دو کشور آماده شده و به امضا خواهد رسید گفت: در سفر آقای اردوغان به تهران توافق شد سطح روابط از لحاظ کیفی ارتقاء پیدا کند و در سفرهای مهم دوجانبه کمیسیون عالی مشترک و یا هیئت دولت مشترک بین وزرای ایرانی و ترک تشکیل شود تا مسائل مهم دو کشور در آن شورا مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس جمهور از تشکیل اولین جلسه کمیسیون عالی مشترک ایران و ترکیه در جریان این سفر خبر داد و گفت: این اتفاق به معنای این است که دو کشور برای توسعه همه جانبه اراده دارند.

او بر همین اساس اعلام کرد: مردم ما به خوبی مطلع هستند که ایران و ترکیه دو موقعیت ژئوپلتیک مهم در منطقه هستند و این یعنی اینکه ما به راحتی خلیج فارس و دریای عمان را به مدیترانه و یا اقیانوس هند را به اقیانوس اطلس وصل می‌کنیم.

روحانی با بیان ایکه به توسعه روابط بین دو کشور ایران و ترکیه برای توسعه کل منطقه اهمیت بسزایی دارد گفت: هر دو کشور همسایه و همچنین همسایه سوریه و عراق هستیم و خوشبختانه در ماه‌های اخیر شاهد تحولات مثبت در منطقه هستیم که لازم است راجع به این مسائل بحث و گفت‌وگو شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مباحث مختلف منطقه از جمله شمال آفریقا، کل خاورمیانه و مسئله فلسطین از موضوعات بحث بین دو کشور بوده است گفت: در این سفر هم این مسائل بین‌المللی مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

او با بیان اینکه مبارزه با خشونت، افراط و تروریسم از اهداف جمهوری اسلامی ایران است گفت: ما باکشورهای دوست در این موارد بحث و گفت‌وگو می‌کنیم تا همکاریهای عملیاتی و هماهنگی‌های لازم را داشته باشیم و قطعا در این سفر هم برای مبارزه با تروریسم، فرقه‌گرایی، خشونت و افراط بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد.


17231

 

کد N325188

وبگردی