آفتاب
یک مدرس حوزه:

بهشت، زوری نمی‌شود

بهشت، زوری نمی‌شود

یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: با زور می‌شود جامعه را از پلیدی پاک کرد یا جلوی اراذل و اوباش را گرفت ولی بهشت زوری نمی‌شود.

حجت‌الاسلام احمد عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان (ایسنا)، منطقه اصفهان، با اشاره به آیه 25 سوره حدید قرآن کریم «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ... به راستی ما پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند...»، هدف برگزیده شدن پیامران را راهنمایی مردم به راه راست، قسط و عدل دانست و اظهار کرد: خداوند پیامبران را با بینات که کتاب است و میزان که عقل بشر است، فرستاد تا مردم را به راه عدل و قسط راهنمایی ‌کنند پس پیامبران باید عقل بشر را رشد دهند.

وی با بی معنا خواندن هدایت اجباری افزود: هدایت باید اختیاری باشد. به عنوان نمونه با اینکه قرآن از همسران پیامبر گلایه می‌کند، اما پیامبر اکرم(ص) هیچ وقت همسرانش را مجبور به انجام کاری نکرد زیرا اجبار اصلا در راه هدایت نیست.

این مدرس مدرسه صدر بازار اصفهان در پاسخ به این پرسش که مرتبه سوم امر به معروف و نهی از منکر (استفاده از زور، برای جلوگیری از منکر و برپایی واجب؛ یعنی زدن گناهکار) در زمان نبودن معصوم وظیفه کیست؟ تصریح کرد: مرتبه سوم امر به معروف و نهی از منکر برای حکومت‌هاست و کسی حق ندارد کارهای ضرب و جرح انجام دهد، بلکه وقتی مردم به پیامبری حکومت دادند او می‌تواند قسمت سوم امر به معروف و نهی از منکر را عمل ‌کند، اما اگر پیامبری نبود و حکومت نداشت نمی‌توان به قسمت سوم امر به معروف و نهی از منکر عمل کرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه شش سوره بقره « إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ ءأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ یُؤْمِنُونَ؛ در حقیقت کسانی که کفر ورزیدند چه بیمشان دهی چه بیمشان ندهی برایشان یکسان است آنها نخواهند گروید» خاطرنشان کرد: این آیه اشاره دارد به مشرکان خاصی که در جنگی کشته شدند. این در حالی است که اگر بنا باشد بیم دادن و ندادن یکی باشد اصلا معنا نداشت پیامبری فرستاده شود.

عابدینی ادامه داد: کسی که گناه می‌کند باید جلویش را گرفت و بر عکس کسی که خوبی می‌کند باید تشویقش کرد و این معنای امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با اشاره به گفته رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه "اجازه انتخاب بهشت را به مردم دهید" گفت: با شلاق و امثال آن می‌شود جلوی مجرم را گرفت که در جامعه جنایت نکند، اما نمی‌توان کسی را با شلاق به بهشت برد. چون برای رفتن به بهشت باید خود فرد قصد کند و کار خوب برای رضای خدا انجام دهد.

عابدینی تاکید کرد: برای رفتن به بهشت باید کار خوب را با نیت خوب انجام داد و فرد گناهکار نیز باید برای ورود به بهشت از کار بدش توبه کند. با چوب زدن کسی توبه نمی‌کند ممکن است لفظا بگوید آخ یا توبه کردم، اما این توبه زبانی است و قلبی نیست.

این روحانی گفت: معنا ندارد بگوییم با زور می‌خواهیم افراد را به بهشت ببریم، با زور می‌شود جامعه را از پلیدی پاک کرد یا جلوی اراذل و اوباش را گرفت ولی بهشت زوری نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N325116

وبگردی