آفتاب

پیروزی حزب نخست وزیر کنونی کوزوو در انتخابات پارلمانی

پیروزی حزب نخست وزیر کنونی کوزوو در انتخابات پارلمانی

بلگراد- ایرنا- حزب دموکراتیک کوزوو به رهبری ˈهاشم تاچیˈ نخست وزیر کنونی این منطقه، پیروزی خود در انتخابات زودهنگام پارلمانی را جشن گرفت.

به گزارش ایرنا از رسانه های خبری پریشتینا، هاشم تاچی در شهر پریزرن واقع در جنوب کوزوو با اعلام پیروزی حزب خود در انتخابات زودهنگام پارلمانی گفت که تمام شهروندان کوزوو و احزاب سیاسی با برگزاری انتخابات در فضای بسیار خوب و آرام بر وجود ارزش های دموکراسی در کوزوو تاکید کردند.

وی همچنین با قدردانی از تمام کسانی که در برگزاری روند انتخابات در فضای صلح و دمکراسی سهیم بودند، پیروزی حزب خود را پیروزی دولت و مردم کوزوو توصیف کرد.

ˈکادری وسلیˈ معاون حزب دموکراتیک کوزوو نیز در جمع خبرنگاران در شهار پریزرن با اشاره به پیروزی قاطع این حزب در انتخابات زودهنگام پارلمانی گفت: همه با هم به آینده اروپایی کوزوو فکر می کنیم.

کمیسیون انتخابات کوزوو بنا به شمارش 11درصد از آرای حوزه های انتخاباتی اعلام کرد که حزب دمکراتیک کوزوو با کسب 32 درصد آرا نسبت به دیگر احزاب سیاسی در صدر قرار دارد.

بنا به این گزارش، حزب پیمان ˈدموکراتیک کوزووˈ به رهبری عیسی مصطفی با 27.19 درصد آرا، فهرست ˈصرب هاˈ با 8.61 درصد و حزب ˈابتکار برای کوزوو فاتمیر لیمای و یعقوب کراسینیچˈ با 7.17 درصد آرا در رده های دوم تا پنجم قرار دارند.

همچنین حزب پیمان برای آینده کوزوو نیز با کسب 5.88 درصد آرا در رده ششم میان 31 حزب سیاسی قرار دارد که برای ورود به ساختار جدید پارلمان به رقابت پرداختند.

بنا به اطلاعیه کمیسیون انتخابات کوزوو، 43.5 درصد از یک میلیون و 782 هزار و 454 نفر افراد واجد شرایط ، با رای های خود نمایندگان مورد نظرشان را در ساختار جدید مجلس انتخاب کردند.

بنا به گزارش های رسانه های جمعی پریشتینا، پایین بودن درصد حضور مردم در پای صندوق های رای نشان دهنده نارضایتی مردم از فعالیت دولت در رفع مشکلات رفاهی، اجتماعی و اقتصادی مردم است.

هاشم تاچی که بنا به نتایج غیررسمی انتخابات زودهنگام پارلمانی روز یکشنبه ( 18خرداد) احتمال دارد برای سومین بار در مقام نخست وزیری بنشیند، همراه با چند تن از اعضای حزبش از سوی ˈدیک مارتیˈ گزارشگر شورای اروپا به قاچاق اندام ها و اعضای بدن اسرای صرب در درگیری های سال های 1998 و 1999 در کوزوو متهم شده است.

انتخابات پارلمانی در کوزوو در حالی انجام شده است که حدود یک سوم از جمعیت یک میلیون و 800 هزار نفری آن بیکارند و مردم از وضعیت رفاهی، اجتماعی و فساد مالی ناراضی هستند.

نخست وزیر کنونی کوزوو همچنین به خاطر اتهامات وارد شده مبنی بر دخالت وی و برخی از اعضای حزبش در قاچاق اعضای بدن اسرای صرب در ناآرامی های اواخر دهه نود میلادی، از حمایت قاطع اتحادیه اروپا برخوردار نیست.

در انتخابات پارلمانی کوزوو، 31 حزب سیاسی روز یکشنبه برای کسب 120 کرسی نمایندگی در مجلس به رقابت پرداختند.

بر اساس قوانین انتخاباتی کوزوو، برای اینکه حزبی بتواند وارد پارلمان شود باید در انتخابات پنج درصد آرای شهروندان را بدست آورد و این حد نصاب برای ورود احزاب ائتلافی به پارلمان هفت درصد از تعداد رای دهنگان است.

برای اقلیت های قومی در کوزوو بدون احتساب کسب آرا در انتخابات پارلمانی، مجموعا 20 کرسی در مجلس تضمین شده است که 10 کرسی برای صرب های کوزوو در نظر گرفته شده و بقیه به دیگر اقلیت های قومی تعلق دارد.

پلیس امنیتی کوزوو با 500 نیرو و با حمایت ماموران پلیس اتحادیه اروپا موسوم به ˈای یولکسˈ و نیروهای بین المللی ˈ کی فورˈ امنیت برگزاری انتخابات در سراسر کوزوو به خصوص در منطقه شمال کوزووسکا میترویتسا که اکثریت ساکنین آن صرب هستند را تامین کرد.

بنا به گزارش رسانه های جمعی کوزوو، بیش از 2 هزار ناظر داخلی و خارجی که در بین آنها ناظرینی از اتحادیه اروپا هستند بر صحت روند انتخابات پارلمانی در کوزوو نظارت داشتند.

کوزوو، منطقه ای در جنوب اروپا و در شبه جزیره بالکان است که آلبانی تبارهای این منطقه در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کردند. اعلام استقلال این سرزمین سبب اختلاف و دو دستگی کشورها شده است.

برخی از کشورها از جمله آلمان، آمریکا و بریتانیا استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند و برخی دیگر مانند روسیه، یونان، چین و اسپانیا از به رسمیت شناختن کوزوو به عنوان کشوری مستقل خودداری کرده اند.

صربستان اعلام استقلال کوزوو را قبول ندارد و آن را در تضاد با منشور سازمان ملل و اصول حقوق بین الملل می داند.

بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئن سال 1999 میلادی، هیات غیرنظامی سازمان ملل قیمومیت کوزوو را بر عهده گرفته و نیروهای ناتو موسوم به نیروهای کی فور با هدف برقراری امنیت در این منطقه مستقر هستند.

اروپام**2061** 2023
کد N324993

وبگردی