آفتاب

عربستان صندوق سرمایه گذاری ملی تاسیس می کند

عربستان صندوق سرمایه گذاری ملی تاسیس می کند

تهران – ایرنا – خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد: عربستان سعودی آماده تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری ملی برای مدیریت مازاد بودجه ناشی از افزایش بهای نفت خام می شود که گمان می رود برابر با صدها میلیارد دلار باشد.

خبرگزاری فرانسه از ریاض به نقل از رسانه های دولتی عربستان نوشت: تاکنون مدیریت سرمایه گذاری ذخایر ارزی این کشور در اختیار بانک مرکزی بود که بیشتر آن را به صورت اوراق قرضه خزانه داری آمریکا نگهداری می کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان ˈاسپاˈ گزارش داد: قرار است شورای مشورتی عربستان در نشست های روزهای دوشنبه و سه شنبه خود در ریاض، پیش نویس قانونی را برای تاسیس صندوق ذخیره ملی بررسی کند.

در این گزارش اشاره ای به هرگونه تغییر در راهبرد سرمایه گذاری ذخایر ارزی این کشور نشده است.

ˈسعد مارقˈ عضو کمیته امور مالی شورای مشورتی عربستان به روزنامه ˈالشرق الاوسطˈ گفت: وظیقه این صندوق، سرمایه گذاری ذخایر دولتی به منظور تضمین ثبات مالی این کشور خواهد بود.

این روزنامه سعودی افزود: این صندوق فعالیت خود را با سرمایه ای بالغ بر 30 درصد مازاد بودجه گردآوری شده در طول سال های اخیر این کشور آغاز خواهد کرد.

عربستان سعودی که بزرگترین صادر کننده نفت خام به علت افزایش بهای نفت در بازارهای بین المللی توانسته است ذخایر ارزی قابل توجهی گردآوری کند.

هر چند آمار رسمی در باره دارایی های این کشور در دست نیست، اما بر اساس ارزیابی کارشناسان مالی، ارزش دارایی های ترکیبی این کشور به حدود 700 میلیارد دلار (515 میلیارد یورو) می رسد.

بر اساس آمار اعلام شده عربستان، مازاد بودجه این کشور تنها در 3 سال گذشته حدود 232 میلیارد دلار بوده است.

خاورم**1486** 5981
کد N324851

وبگردی