آفتاب

سرگذشت سربازی که 10 سال پیش در عراق از ارتش آمریکا فرار کرد

سرگذشت سربازی که 10 سال پیش در عراق از ارتش آمریکا فرار کرد

10 سال پیش یک سرباز یگان تفنگداران دریایی آمریکا از محل خدمت خود در کمپ فلوجه عراق خارج شد. پس از تحقیقات پنج ماهه‌ وی متهم به فرار از خدمت و دزدی شد و به پایگاه تفنگداران دریایی در آمریکا منتقل شد اما از آنجا نیز فرار کرد و اکنون یک دهه است که وی همچنان آزاد است و سرنوشتش مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه یو اکسپرس، در حال حاضر محل دقیق این سرباز که واصف علی حسون نام دارد و متهم به فرار از ارتش آمریکا است، مشخص نیست. حتی محاکمه وی نیز آغاز نشده است و مجازاتی علیه او اعمال نشده است.

در عین حال رهبران واشنگتن نیز به نظر می‌رسد نمی خواهند کاری در این زمینه انجام دهند. حسون متولد لبنان بوده و در سال 1999 با خانواده‌اش به ایالت یوتای آمریکا مهاجرت کرد.

چند سال پس از آن او به عنوان یک مترجم عربی به یگان تفنگداران دریایی ارتش آمریکا پیوست. در 20 ژوئن 2004 حسون در پایگاه خود در فلوجه عراق نگهبان بود اما محل خدمت خود را با اسلحه‌اش ترک کرد.

دادگاه سالت لیک آمریکا برخی اسناد نظامی را به دست آورده که نشان می‌دهند حسون در وفاداری به ارتش آمریکا شک پیدا کرده بوده است.

براساس تحقیقاتی که انجام شده او به دلیل این تردیدها عملیات‌های جمع‌آوری اطلاعات در ارتش آمریکا را با خودداری از ترجمه برخی پرسش‌ها تضعیف کرده است.

او پس از آن تهدید کرده بود که ارتش را ترک خواهد کرد. همچنین برخی از اعضای واحد او به بازرسان گفته بودند که وی احساسات ضدآمریکایی پیدا کرده و با افراط‌گران هم‌ذات‌پنداری می‌کرده است.

پس از آنکه وی در ارتش آمریکا غیبت کرد، ویدیویی از او منتشر شد که برخی افراط‌گران ظاهرا او را به گروگان گرفته و چشمانش را بسته و شمشیری را بالای سرش گذاشته‌اند اما هم‌قطاران وی می‌گفتند که این ویدیو صحنه‌سازی بوده و مساله ربوده شدن وی واقعیت ندارد.

این در حالی است که گروگان گیران او در ازای آزادی وی، خواهان آزادی برخی شبه نظامیان افراطی از زندان‌های آمریکایی شدند.

در یک اتفاق عجیب‌تر، حسون چند هفته پس از آنکه از پایگاه خود خارج شد به نحوی در محل سفارت آمریکا در لبنان حضور پیدا کرد.

براساس برخی شایعات خانواده وی توانسته بودند حمایت یک گروه افراط‌گر مرتبط با اخوان‌المسلمین را جلب کنند.

پس از آن حسون که اتهام فرار از ارتش را رد کرده بود، برای محاکمه به آمریکا بازگشت اما از بازگشت به کمپ لوژون پس از ملاقات با خانواده‌اش خودداری کرد و برای دومین بار فرار کرد.

10 سال پس از آنکه که او ارتش آمریکا را ترک کرد، همچنان فراری است و محاکمه نشده است.

با توجه به اقدام اخیر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در قبال گروهبان بو برگدال و آزاد کردن پنج شبه نظامی طالبان در ازای آزادی وی که متهم به فرار از ارتش آمریکا شده، ذکر سرگذشت حسون می‌تواند جالب توجه باشد.

دولت آمریکا تمایلی به اقدام در زمینه اتهام فرار برگدال از ارتش آمریکا در سال 2009 ندارد. این در حالی است که برخی سربازان آمریکایی عنوان کردند که چرا غیبت برگدال باعث کمک به حملات مرگبار طالبان به برخی ایست‌بازرسی‌های آمریکا در افغانستان شد.

انتهای پیام

کد N324842

وبگردی