آفتاب
در آستانه سفر روحانی به آنکارا

خیابان های آنکارا با پرچم های ایران و ترکیه تزیین شد

خیابان های آنکارا با پرچم های ایران و ترکیه تزیین شد

آنکارا - ایرنا - در آستانه سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به ترکیه ، مسیرهای محل دیدار وی با رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه با پرچم های دو کشور تزیین شد.

به گزارش یکشنبه ایرنا ، یک روز پیش از سفر رسمی رییس جمهوری ایران به آنکارا ، مسیرهای محل دیدار روحانی با ˈعبدالله گلˈ و ˈرجب طیب اردوغانˈ در اطراف کاخ ریاست جمهوری و نهاد نخست وزیر ترکیه و خیابان های منتهی به فرودگاه آنکارا با اهتزاز پرچم های دو کشور تزیین شده است.

براساس این گزارش ؛ روحانی در صدر هیاتی در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در سفری رسمی به آنکارا با ˈعبدالله گلˈ و ˈرجب طیب اردوغانˈ رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

شرکت در ضیافت شام رییس جمهوری ترکیه ، دیدار با ایرانیان مقیم و برخی از تجار و بازرگانان ، شرکت در مراسم گشایش شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه و نشست رسانه ای با برخی مدیران رسانه های ترکیه از دیگر برنامه های رییس جمهوری ایران در این سفر خواهد بود.

در این سفر ؛ اسنادی در بخش های فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی و در حوزه های ساخت مشترک فیلم، همکاری در حوزه گردشگری ، پست و تلگراف ، گمرک و استاندارد بین مقامات دو کشور به امضا خواهد رسید.

همچنین در بخش سیاسی در پایان نشست شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه دستاوردهای این نشست در بیانیه ای مشترک منتشر خواهد شد.

ˈعلیرضا بیکدلیˈ سفیر ایران در ترکیه به دیدگاه جدید در سیاست خارجی ایران مبنی بر گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای اسلامی اشاره کرد و توضیح داد: این امر متمایز کننده سفر رییس جمهوری ایران به ترکیه است ، پیش از این رفت وآمدهایی بسیار بین مقام های دو کشور صورت گرفته و اسناد و توافقنامه های خوبی نیز به امضا رسیده است. نقطه تمایز این سفر ایجاد ساختار شخصی رهبران دو کشور با داشتن ضمانت و پایداری روابط خواهد بود.

ˈجودت یلمازˈ وزیر توسعه و نماینده دولت آنکارا در پیگیری روابط ترکیه با ایران پیش از این ؛ در گفت وگو با ایرنا عنوان کرده بود که دولت آنکارا بی صبرانه منتظر سفر ˈحسن روحانیˈ به ترکیه است.

یلماز بار دیگر با اشاره به اهمیت سفر روحانی به آنکارا اظهار داشت: سفر رییس جمهوری ایران به ترکیه از نظر آینده روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور مهم است و به همین خاطر مقامات آنکارا این سفر را به دقت دنبال می کنند.

وزیر توسعه ترکیه گفت: مردم دو کشور سال ها است که در این منطقه در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کرده اند، ولی متاسفانه نتوانسته اند سطح همکاری های اقتصادی ، تجاری و فرهنگی خود را متناسب با ظرفیت ها و توانایی هایشان افزایش دهند.

وی افزود: ایران و ترکیه روابط سیاسی بسیار خوبی دارند، ولی روابط اقتصادی هنوز در سطح مطلوب نیست. زیرساخت های لازم برای توسعه مناسبات تجاری فراهم شده و امیدواریم با کاهش و لغو تحریم ها علیه ایران که دشواری هایی را برای اقتصاد این کشور ایجاد کرده است ، در راستای سیاست های دولت جدید ایران در تعامل با جامعه جهانی ، اقتصاد ایران در دوره پیش رو شاهد شکوفایی جدی باشد.

سفر رییس جمهوری ایران به آنکارا ، همچنین در رسانه های جمعی ترکیه بازتاب داشت.

پایگاه خبری حریت ترکیه در این باره نوشت :در سفر ˈحسن روحانیˈ به ترکیه شش سند همکاری در راستای گسترش روابط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی دو کشور منعقد می شود.

این پایگاه خبری می نویسد :این سفر به دعوت ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه صورت خواهد گرفت.

براساس این گزارش ، این سفر نخستین سفر رییس جمهوری ایران پس از سال 1996 است که ˈ علی اکبر هاشمی رفسنجانی ˈ به این کشور سفر کرده بود.

حریت نوشت: روحانی در سفر دو روزه خود به ترکیه با ˈعبدالله گلˈ و ˈرجب طیب اردوغانˈ دیدار و در ضیافت های ناهار و شامی که ترتیب داده خواهد شد ، شرکت می کند.

حریت افزود: روحانی و اردوغان در نشست شورای عالی همکاری راهبردی ایران و ترکیه که با حضور وزرای دو کشور برگزار می شود ، شرکت خواهند کرد که در این نشست در باره گسترش همکاری های دو جانبه در بخش های انرژی، حمل و نقل، گردشگری و صنعت برای رسیدن به هدف 30 میلیارد دلار تبادلات تجاری به گفت وگو خواهند پرداخت.

حریت اضافه کرد: مقامات ایران و ترکیه افزون بر گفت وگو درباره مباحث دوجانبه، درباره تحولات منطقه ای از جمله سوریه و عراق به بحث وتبادل نظر خواهند پرداخت.

روزنامه صباح چاپ ترکیه نیز در مطلبی در باره سفر ˈ حسن روحانی ˈ رییس جمهوری ایران به این کشور نوشت: تحولات سوریه از جمله مباحث گفت وگوهای مقام های ایران و ترکیه خواهد بود.

روزنامه ˈصباحˈ با اشاره به سفر روز دوشنبه هفته جاری رییس جمهوری ایران به ترکیه نوشت : روحانی که با سیاست های خود موجب تلطیف در روابط ایران با غرب شده است ، روز دوشنبه هفته جاری در دیداری رسمی به آنکارا سفر خواهد کرد.

این روزنامه با اشاره به مذاکرات مقام های دو کشور ایران و ترکیه در باره مباحث سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و امضای شش سند همکاری در طول این سفر می نویسد : موضوع تحولات سوریه در دستور کار گفت وگوهای دو طرف قرار دارد.

این نشریه چاپ ترکیه با عنوان اینکه روحانی در صدر هیات بلندپایه ای به ترکیه سفر خواهد کرد ، می نویسد: در جریان این سفر نشست شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه نیز تشکیل خواهد شد.

به نوشته صباح در دیدار مقام های ایران و ترکیه افزون بر موضوع تحولات سوریه و روابط دوجانبه دو طرف درباره مباحث منطقه ای و از جمله تحولات مصر و فلسطین و موضوع هسته ای ایران نیز بحث و تبادل نظر خواهد شد.

خاورم ** 230**1392
کد N324812

وبگردی