آفتاب
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:

برنامه جامع ریشه کنی سل گاوی و بروسلوز برای تامین اعتبار در حال بررسی است

برنامه جامع ریشه کنی سل گاوی و بروسلوز برای تامین اعتبار در حال بررسی است

تهران - ایرنا - رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: هم اکنون برنامه جامع ریشه کنی سل گاوی و بروسلوز برای تامین اعتبار در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهدی خلج روز یکشنبه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه هنوز در کنترل بیماری دامی سل گاوی و برسلوز گاوی در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: ما باید حداقل بتوانیم بالغ بر پنج تور بلاسیون در سال برای کنترل سل گاوی در کشور انجام دهیم، اما هم اکنون تنها 25 درصد از این کار اجرایی می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق این برنامه باید برای کنترل بیماری بروسلوز به گونه ای اقدام کنیم که علاوه بر پوشش واکسیناسیون مناسب و مطمئن بتوانیم دام های بیمار را از چرخه تولید حذف کنیم.

وی تصریح کرد: این برنامه توسط وزیر جهاد کشاورزی در قالب نامه ای تقدیم رییس جمهوری شده است تا از اعتبارات بخش سلامت کشور به این بخش نیز اختصاص یابد.

خلج با اشاره به این که، سازمان دامپزشکی کشور سهم عمده ای در بخش سلامت کشور دارد افزود: طبق این برنامه باید مبلغ 70 میلیارد تومان برای ریشه کنی سل گاوی و مبارزه با بیماری بروسلوز اختصاص یابد، چرا که مبارزه با این بیماری ها باید همانند سالهای 1364 و 1365 شکل گیرد، در غیر این صورت کاری نمی توانیم برای کنترل این بیماری ها انجام بدهیم.



** از ورود دام زنده غیر مجاز جلوگیری می شود

خلج در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص واردات دام زنده، گفت: تاکنون مجوزی مبنی بر ورود دام زنده از مرزهای کشور به ویژه مرز سیستان و بلوچستان صادر نشده است.

وی تاکید کرد: انتظار می رود تمامی مسئولان برای بهداشت و سلامت دام کشور از ورود دام غیرمجاز به کشور جلوگیری کنند؛ چرا که اگر این سد در مرزها ایجاد نشود، به طور حتم سلامت کشور به خطر می افتد.



** سیستم حمل و نقل جوجه یک روزه مناسب نیست

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص حمل و نقل جوجه یک روزه در کشور افزود: هم اکنون سیستم حمل و نقل جوجه یک روزه کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، چرا که با کیفیت ترین جوجه در مسیر رسیدن به مراکز پرورش به دلیل شرایط بد حل و نقل تلف می شوند و همین موجب کاهش کیفیت تولید نیز می شود.



** دستورالعمل شیر فله ای لغو شد

خلج همچنین تامین امنیت غذایی مردم را مورد تاکید قرار داد و گفت: سازمان دامپزشکی کشور نقش بی بدیلی در امنیت غذایی کشور دارد؛ بنا بر این دستورالعملی برای عرضه شیر فله ای به بازار ندارد.



** وزن مطلوب مصرف مرغ 1300 تا 1700 گرم است

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: وجود باقیمانده دارویی هم اکنون بزرگترین مشکل در جهان است که باید فرهنگ سازی مردم از گوشت مرغ با وزن پائین از بین 1300 تا 1700 گرم مصرف کنند که این مساله نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگسازی از سوی رسانه ها دارد.



** بیماری ماهی قزل آلا

خلج، ایران را نخستین تولیدکننده ماهی قزل آلا در آبهای شیرین توصیف کرد و گفت: یکی از مشکلات موجود این بخش بیماری خونریزی دهنده ماهی قزل آلا(وی.اچ.اس) است که با همکاری سازمان شیلات در وزارت جهاد کشاورزی در راستای مرتفع کردن این مشکل برنامه ریزی های لازم در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: هم اکنون در حال نهایی کردن این طرح هستیم که برای انجام آن به 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.



** فعالیت 168 کارخانه تولید داروی دامی در کشور

رییس سازمان دامپزشکی کشور از فعالیت 168 کارخانه تولید داروی دامپزشکی، مواد بیولوژیک و واکسن در کشور خبر داد و گفت که این کارخانه ها 95 درصد نیاز داروی دامی کشور را تامین می کنند.

وی اظهار داشت: 35 تا 40 درصد واکسن طیور و 75 درصد واکسن های مورد نیاز دامی کشور نیز در واحدهای تولیدی داخلی تامین می شود و مواد اولیه بخشی از این داروها و واکسن ها از خارج از کشور تامین می شود.

اقتصام(3)**9186**1594
کد N324694

وبگردی