آفتاب

بحران در دولت دیوید کامرون

بحران در دولت دیوید کامرون

دولت دیوید کامرون پس از جنگ لفظی وزیر آموزش و پرورش و وزیر کشور انگلیس بر سر مدارس مسلمانان و نفوذ تندروها در آنها، مجبور به مداخله شد که در نهایت به استعفای مشاور وزیر کشور انجامید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نوشته روزنامه دیلی میل، تنبیه مشاور ترزا می، وزیر کشور انگلیس پس از آن علنی شد که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس وارد دعوای ترزا می و مایکل گاو، وزیر آموزش و پرورش انگلیس شد.

مایکل گاو پیشتر در ضیافت نهاری با مدیران اجرایی روزنامه تایمز از عملکرد ترزا می و رئیس مبارزه با تروریسم وزارت کشور انگلیس (جاسوس سابق ام آی 6) و نحوه برخورد آنها با تندروها در مدارس که رسانه‌ای شد، انتقاد کرده بود که سرانجام پس از مذاکراتی محرمانه از وی و کامرون عذرخواهی کرد.

مشاور خانم ترزا می به نام فیونا کانینگهام، به دلیل افشای نامه محرمانه ترزا می به مایکل گاو مجبور به استعفا شده است. از سوی دیگر رابطه احساسی این مشاور با چالرز فار، رئیس مبارزه با تروریسم وزارت کشور انگلیس بحران را پیچیده‌تر کرده است.

بحران در کابینه دولت ائتلافی دیوید کامرون در واقع از زمانی که توطئه "اسب تروجان" رسانه‌ای شد، آغاز شده است. نامه اسب تروجان که در ماه مارس فاش شد، گفته می‌شود که از سوی برخی مسلمانان نوشته شده که تلاش داشتند تا کنترل مدارس در بیرمنگام را بدست بگیرند و شکایت داشتند که مجبور هستند با مسیحیان مراسم دعا برگزار کرده و در کلاس‌های درس مختلط شرکت کنند.

وزیر آموزش و پرورش انگلیس معتقد است که توطئه بیرمنگام توطئه‌ای از سوی "اسلام‌گرایان تندرو" است که وزارت کشور نتوانسته است با آن برخورد کند.

روزنامه دیلی میل در گزارش خود آورده است که جلسات محرمانه‌ای در «آکادمی اولدنو» بیرمنگام که اکثر دانش‌آموزان آن مسلمان هستند، برگزار می‌شده و معلمان مسیحی اجازه شرکت در آنها را نداشته‌اند. همچنین شنیده شده که در برخی از کلاس‌ها شعارهای ضد مسیحیان مطرح شد که این اقدام با اعتراض معلمان دیگر مواجه شد.

حال دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس دستور داده است تا هر آنچه که کمیته تحقیقات دولتی از بررسی این مدرسه و سایر مدارس بیرمنگام بدست آورده‌، ارائه کند تا این بحران بدون هزینه دیگری، حل شود.

انتهای پیام

کد N324596

وبگردی