آفتاب
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک:

تهیه گزارش ادواری فرصتی برای جمع‌بندی اقدامات در حوزه حقوق کودک است

تهیه گزارش ادواری فرصتی برای جمع‌بندی اقدامات در حوزه حقوق کودک است

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: تهیه گزارش ادواری فرصت مناسبی برای بررسی و جمع بندی اقدامات و پیشرفت ها در حوزه حقوق کودک است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مظفر الوندی در اولین کارگاه آموزشی گزارش نویسی، هدف از برپایی این کارگاه را آشنایی نهادها و سازمانهایی دانست که به نحوی در حوزه حقوق کودک ملزم به ارایه گزارش در بعد ملی و بین المللی هستند.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه پیوستن به هر کنوانسیون بین المللی مسیر مشخصی دارد و ادامه این مسیر و انجام تمهیدات و ساز و کارهای مناسب برای اجرایی شدن این تعهدها اهمیت فراوانی دارد، افزود: معمولا در همسان‌سازی قواعد و قوانین داخلی با کنوانسیون های بین المللی به طور طبیعی چالش هایی بروز می کند که دولت ها باید با ارایه راهکارهای لازم آنها را برطرف کنند.

الوندی با اشاره به اینکه کنوانسیون حقوق کودک به دلیل ماهیت انسانی، حمایتی و آموزشی خود از پذیرفته شده ترین پیمان‌های جهانی بوده و کمترین چالش را با دولتها ایجاد می کند، افزود: بر اساس مفاد این کنوانسیون دولت‌ها باید هر پنج سال نسبت به ارایه گزارش به کمیته حقوق کودک سازمان ملل در خصوص روند ارتقای حقوق کودک و پیشرفت ها و برنامه های این حوزه اقدام کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز از زمان پذیرش این کنوانسیون سه گزارش ادواری ارایه کرده است.

وی تهیه گزارش ادواری در حوزه حقوق کودک را فرصتی مغتنم و مناسب برای اطلاع از اقدامات، برنامه ها و پیشرفت های سازمان ها و نهادهای درگیر این حوزه در کشور دانست و از کارشناسان حوزه حقوق کودک خواست تا گزارش های خود را بر اساس نیازها و مستندات و به صورت موجز و مختصر تهیه کنند.

وی با بیان اینکه آمار مستند، جامع و مشخصی در خصوص وضعیت کودکان خیابانی، کودکان کار، خشونت علیه کودکان و مسایلی از این دست وجود ندارد اظهار کرد: طرحی در دست است تا گزارشات، اخبار و اطلاعات مربوط به حقوق کودک به صورت الکترونیکی و برخط جمع آوری شود که بسیار راهگشا خواهد بود.

صفی الدین، نماینده یونیسف در ایران نیز در سخنانی گفت: اندیشه ایجاد یک کنوانسیون جهانی منسجم و واحد در خصوص حقوق کودکان به سال 1338 هجری شمسی و زمانی باز می گردد که مجمع عمومی سازمان ملل بیانه ای را در این خصوص تصویب کرد. اما از آنجا که بیانیه های و اعلامیه ها الزام آور نیستند به پیشنهاد کشور لهستان کنوانسیون یا پیمان جهانی مربوط به حقوق کودک مطرح و تصویب شد.

وی همچنین با اشاره به روند تاریخی تصویب و اجرای کنوانسیون حقوق کودک اظهار کرد: پس از تصویب این کنوانسیون در سال 1989 و اجرایی شدن آن در دوم سپتامبر سال 1990، به تدریج پروتکل های مربوط به ممنوعیت خرید و فروش کودکان، فحشا و هرزه نگاری، مشارکت در مناقشات مسلحانه و راههای ارتباطی کودکان برای طرح شکایاتشان تصویب و لازم اجرا شد.

اولین کارگاه آموزشی روش های استاندارد جمع آوری، تحلیل داده و گزارش دهی در باره مسایل حقوق کودک هجدهم تا بیستم خرداد ماه جاری در محل مرکز مطالعات بین المللی وزارت امور خارجه برگزار می شود.

انتهای پیام

کد N324420

وبگردی