آفتاب
حجت الاسلام یوسفی مقدم در گفتگو با مهر:

نظام اسلامی برای اسلامی کردن فضای جامعه تکلیف دارد/ بحث اجتماع و فرد باید از هم تفکیک شود

نظام اسلامی برای اسلامی کردن فضای جامعه تکلیف دارد/ بحث اجتماع و فرد باید از هم تفکیک شود

قم - خبرگزاری مهر: مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان اینکه شعائر اسلامی در جامعه باید مورد احترام همگان باشد، بر در نظر گرفتن محدودیت‌های اجتماعی و فردی در ترغیب و رهنمون کردن افراد به بهشت تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق یوسفی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر، به بحث بهشت و جهنم در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: ما در بحث بهشت و جهنم باید چند عرصه را از یکدیگر تفکیک کنیم و در حوزه بهشت و جهنم باید بدانیم یک عرصه فردی وجود دارد و یک عرصه اجتماعی.

وی ادامه داد: در حوزه جامعه و اجتماع از آیات قرآن اینگونه استفاده می‌شود که در جامعه اسلامی و نظام اسلامی باید فضای اسلامی حاکم باشد و شعائر الهی بر جامعه حاکم شود و رونق امر به معروف و نهی از منکر از مصالح مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به عنوان مثال در جامعه اسلامی، یهودیان یا مسیحیان در اجرای احکام خود مجاز هستند اما هنگامی که در فضای جامعه اسلامی وارد می‌شوند آن چیزی که حاکم است شعائر اسلامی و الهی است و همه باید آن را رعایت کنند.

وی ادامه داد: قطعا مسئولان نظام و ائمه جماعت در برابر این اصل توافق دارند که وقتی نظام اسلامی شکل گرفت باید شعائر الهی و اسلامی در این نظام حاکم باشد اما هنگامی که از جامعه خارج و به مبحث فردی وارد می‌شویم در حوزه فردی، اسلام اجازه نمی‌دهد کسی در زندگی خصوصی دیگران وارد شود.

شعائر اسلامی در جامعه باید مورد احترام همگان باشد

حجت الاسلام یوسفی مقدم ادامه داد: به عنوان مثال در بحث روزه خواری اینکه انسان در خانه خود چنین اقدامی را انجام دهد مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد اما هنگامی که در فضای اجتماع قرار می‌گیرد این اقدام وی با مجازات همراه خواهد بود زیرا شعائر اسلامی در جامعه اسلامی باید مورد احترام و توجه همه قرار گیرد.

وی افزود: بر این اساس انسان در داخل خانه خود می‌تواند به آنچه که اعتقاد دارد عمل کند اما هنگامی که در مجتمع اسلام قرار گرفت باید به شعائر اسلامی احترام بگذارد و اینجا است که ما باید بحث اجتماع و فرد را از یکدیگر تفکیک کنیم.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم ادامه داد: اینکه می‌گویند باید زمینه را برای رفتن به بهشت فراهم کرد به این معنا نیست که با غل و زنجیر افراد را به بهشت ببریم بلکه به این معنا است که باید فضای جامعه را فضای شرعی و اسلامی کرد تا فساد و انحراف در چنین جامعه‌ای رشد و نمو نداشته باشد تا  افرادی که می‌خواهند به بهشت بروند از شرایط مساعد جامعه استفاده و به سمت بهشت حرکت کنند.

برای اسلامی کردن فضای جامعه تکلیف داریم

وی تأکید کرد: ما برای اسلامی کردن فضای جامعه تکلیف داریم و در قرآن کریم نیز بر این امر تأکید شده که به عنوان مثال در آیه 13 سوره نسا بحث حدود الهی را مطرح کرده که رعایت آن را واجب دانسته و بعد ادامه داده است کسی که از حدود الهی تجاوز نکند و خدا و رسولش را اطاعت کند داخل بهشت می‌رود و در آیه 14 همین سوره آمده است: کسی که خدا را عصیان و از حدود الهی تجاوز کند خدا این انسان را وارد جهنم می‌کند که توجه به این آیه بیانگر این امر است که برای حفظ حدود الهی و اجرای آن در جامعه وظیفه داریم.

حجت الاسلام یوسفی مقدم به مبحث حجاب اشاره و با تأکید بر اینکه در ابتدا باید تعریفی از حجاب صورت گیرد ادامه داد: چادر به عنوان حجاب برتر است اما بحث رعایت حجاب شرعی است و زن مسلمان باید این حجاب را رعایت کند.

وی تاکید کرد: من فکر نمی‌کنم که رئیس جمهور به اینکه باید در جامعه اسلامی شعائر اسلامی حاکم باشد معتقد نباشند ولی مبحث در این است که در حریم خصوصی دیگران نمی‌توان وارد شد و فکر هم نمی‌کنم که هیچ کارشناس دینی بگوید که می‌توان به حریم خصوصی دیگران وارد شد و اگر ما این دو مسئله اجتماع اسلامی و حریم خصوصی افراد را و حریم این دو را به خوبی درک کنیم نزاع ها از بین می‌رود.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: از سویی دیگر نیز باید به این مسئله توجه کرد که به بهانه آزاد بودن نمی‌توانیم به فضای جامعه اسلامی بی توجهی کرده و نسبت به حاکمیت شعائر بی توجه باشیم و از سویی دیگر به بهانه اینکه افراد باید به سمت بهشت بروند نیز نمی‌توانیم به حریم خصوصی افراد وارد شویم.

 

کد N324387

وبگردی