آفتاب

نیویورک تایمز: دیدارهای ژنو جایگزین مذاکرات هسته‌ای وین نیست

نیویورک تایمز: دیدارهای ژنو جایگزین مذاکرات هسته‌ای وین نیست

مقامات‌ آمریکایی تاکید کردند دیدارهای دو جانبه با ایران در ژنو جایگزین مذاکرات هسته‌ای وین نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزارت خارجه آمریکا روز شنبه (دیروز) اعلام کرد: چند تن از مقامات ارشد این کشور به منظور جلو بردن مذاکرات هسته‌ای با ایران به ژنو سفر خواهند کرد تا دیدارهایی دو جانبه را با مقامات ایرانی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری برگزار کنند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند که دیدارهای دو جانبه ژنو برای جلو بردن مذاکرات وین است که اکنون از حرکت بازمانده است جایگزین آن نیست.

یک مقام ارشد آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت لازم است برای اینکه بفهمیم آیا می‌توانیم برای برنامه هسته‌ای ایران یک راه حل دیپلماتیک بیابیم باید وارد دیپلماسی فعال و جسورانه بشویم.

به نوشته این روزنامه اکنون نشانه‌هایی از وجود مشکلاتی در مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 وجود دارد، یکی از اهداف توافق اولیه این کشورها که در نوامبر سال گذشته بدست آ‌مد و یکی از دستاوردهای دیپلماتیک مهم دولت باراک اوباما محسوب می‌شود این بود که برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران زمان خریداری شود.

اما دور اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران که در وین پایتخت اتریش برگزار شد در حالی پایان یافت که طرف‌های مذاکره گفته بودند پیشرفتی ملموس حاصل نشده است. یکی از اختلافات کنونی که مانع از حصول توافق جامع می‌شود، ظرفیت غنی سازی اورانیوم تهران است.

کشورهای غربی و آمریکا ادعا می‌کنند که ایران در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است. ادعایی که ایران آن را همواره رد و تاکید کرده است برنامه هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد.

انتهای پیام

کد N324219

وبگردی