آفتاب

سوریه؛ یک انتخابات با چند پیام

سوریه؛ یک انتخابات با چند پیام

تهران – ایرنا- برگزاری انتخابات در سوریه و پیروزی بشار اسد نه فقط سبب تقویت جایگاه نظام این کشور شد، بلکه نفاق و دورویی غربی ها را در برابر رویدادهای سوریه بیش از بیش آشکار کرد.

نخستین انتخابات ریاست جمهوری سوریه پس از اصلاح قانون اساسی در سال 1390 خورشیدی، سیزدهم خردادماه در سراسر این کشور برگزار شد.

در این انتخابات «حسان النوری»، «ماهر عبدالحفیظ الحجار» و «بشار اسد» با هم به رقابت پرداختند.

این نخستین بار بود که یک انتخابات رقابتی در سوریه برگزار شد. تا پیش از این سوری ها بر پایه قانون اساسی فقط در یک همه پرسی با هدف تایید رییس جمهوری شرکت می کردند.

بیانیه های وزارت کشور سوریه نشان می دهد که شمار شهروندان سوری که دارای شرایط رای دادن بودند و 18سال سن داشتند 15 میلیون و 845 هزار و 575 تن بود.

بر پایه گزارش چهاردهم خرداد تلویزیون سوریه 11 میلیون و 643 هزار و 412 تن در انتخابات شرکت کردند و بشار اسد با بیشترین رای، انتخابات شد.

به گزارش چهاردهم خرداد خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» بشار اسد توانست با به دست آوردن بیش از 88 درصد آرا به مدت هفت سال دیگر سکان هدایت سوریه را بر عهده گیرد.

در این انتخابات عبدالله النوری با به دست آوردن 3/4 درصد آرا دوم و ماهرحجار با کسب 2/3 درصد آرا در رتبه سوم قرار گرفتند.

بنا بر این گزارش 77 درصد مردم سوریه در این انتخابات شرکت کردند.

انتخابات سوریه، هفتم خرداد در خارج از کشور برگزار شد و در لبنان و اردن حضور سوری های مقیم این 2 کشور به حدی بود که مهلت رای گیری تمدید شد و این مساله حیرت ناظران بین المللی را برانگیخت.

این انتخابات در صورتی برگزار شد که بسیاری از کشورها آن را به رسمیت نشناخته و سازمان ملل هم از برگزاری آن انتقاد کرده است.

گروههای دهشت افکن و تکفیری نیز انتخابات سوریه را در داخل و خارج از کشور تحریم و حتی تهدید کرده بودند که به حوزه های رای گیری حمله مسلحانه خواهند کرد.

دوازدهم خرداد ماه «احمد جربا» رییس ائتلاف مخالفان سوریه، در گفت و گو با شبکه «العربیه» از مردم این کشور خواسته بود تا انتخابات را تحریم کنند.

اگرچه آمریکا و همپیمانانش مخالف برگزاری انتخابات در سوریه بوده و این انتخابات را «مضحکه دموکراسی» به شمار آوردند، اما گروه های مستقل طرفدار صلح به هزینه شخصی از برخی کشورهای غربی و حتی آمریکا برای نظارت بر انتخابات سوریه، به دمشق آمدند .

به گزارش دوازدهم خرداد خبرگزاری رسمی سوریه، یک هیات روسی و همچنین هیات هایی از کره شمالی و برزیل برای نظارت بر انتخابات سوریه به خاک این کشور وارد شدند.

یک هیات پارلمانی از ایران نیز به ریاست «علاء الدین بروجردی» رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، شامگاه دوازدهم خرداد وارد دمشق شد.

به گزارش شانردهم خرداد ایرنا، هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران نیز به همراه هفت هیات پارلمانی کشورهای دوست سوریه یعنی اوگاندا، بولیوی، زیمباوه، فیلیپین، تاجیکستان و ونزوئلا دوشنبه عازم دمشق و حلب شده و از نزدیک این رویداد مهم سوریه را بررسی کردند.

شهروندان سوریه همه تهدیدهای دهشت افکنان را به چالش کشیده و با وجود خودروهای بمب گذاری شده و خمپاره ها، شرکت در انتخابات را وظیفه ای گران بها تر از جان خود قلمداد کرده و در مراکز رای گیری حضوری گسترده یافتند.

پس از این اعلام نتیجه، بیشتر مردم سوریه به خیابان ها ریخته و شادی خود را اعلام کردند؛ فریاد مردم سوریه این بود که جان و روحمان را فدای کشور می کنیم و خواهان بیرون رفتن دهشت افکن ها هستیم.

** نگاه تحلیلگران به انتخابات سوریه

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که برگزاری انتخابات در سوریه پیروزی سیاسی این کشور به شمار می رود و این انتخابات تکمیل کننده پیروزی نظامی است و سوریه را به سوی ثبات و ساحل امنیت پیش خواهد برد.

در این پیوند، «خیریه سمیر» سردبیر مجله «منبر العروبه» مصر، دوازدهم خرداد در گفت و گو با روزنامه «تشرین» سوریه گفت: برگزاری انتخابات سوریه در مسیر رویدادهای این کشور نقطه عطفی مهم و سرنوشت ساز به شمار می رود. این انتخابات فرصت دیگری برای مردم سوریه بود تا با پیروزی سرنوشت ساز بر رویاهای مزدوران غرب و رژیم صهیونیستی که ادعای دوستی با مردم سوریه را دارند، خط بطلان کشند.

افزون بر این، «امیمه الشریف» مدیر مرکز «آگاهی عرب ازحقوق و قانون» مصر، دوازدهم خرداد در گفت و گو با روزنامه تشرین گفت: شرکت بشار اسد در انتخابات، پیروزی آشکار دولت و مردم این کشور است.

وی بر این مساله تاکید کرد که توطئه ها ضد سوریه ثمری نداشته و پشتیبانی مردم از دولت این کشور در این مرحله شکست سهمگینی برای رسانه هایی است که همه امکانات خود را برای ضربه زدن به خط مقاومت به کار گرفته بودند.

وی بر این باور است که سوریه سیلی های پی در پی به صورت دشمنان خود نواخته است.

از نظر او نخستین سیلی در میدان های نبرد بر صورت گروه های دهشت افکن نواخته شد. سپس این کشور در عرصه دیپلماسی و در ژنو توانست به پیروزی دیگر دست یابد و مردم سوریه با شرکت در انتخابات هم سیلی محکم دیگری بر دشمنان زدند و ثابت کردند که جنگ با دهشت افکنی در سوریه همچنان ادامه دارد.

همچنین «الکساندر زاسبیکین» سفیر روسیه در لبنان، دوازدهم خرداد در گفت و گو با خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» گفت: از نظر روسیه برگزاری انتخابات در سوریه، نشان از این دارد که دولت دمشق همچنان قدرتمند و پایدار است و توانسته همه خطرها را خنثی کند.

وی افزود: ما بر این باوریم که برگزاری انتخابات سوریه در تقویت نهادهای دولت و تحقق اهداف دولت این کشور نقش خواهد داشت و سوریه را به سوی ثبات پیش خواهد برد.

در این زمینه روزنامه «الوطن» عمان دوازدهم خرداد، در گزارشی تحلیلی به قلم «خمیس التوبی» نوشت: روز سیزدهم خرداد، روز جواز مردم سوریه برای ورود به آینده ای روشن بود تا آرمان های مردم در آن برآورده و بار دیگر لبخند بر لب مردم این کشور مشاهده شود.

از نظر وی در روز برگزاری انتخابات، مردم سوریه مداخله دهشت افکنان و دشمنان را در امور داخلی این کشور محکوم کردند و این روز، آغاز مرحله تازه ای است که ثبات و امنیت به این کشور باز گردد.

** پیام های انتخابات سوریه

حضور مردم سوریه در پای صندوق های رای، پیام های بسیاری برای دشمنان این کشور به همراه داشت. مردم با حضور پررنگ خود در خارج و داخل کشور نشان دادند که در برابر استعمارگران سر فرود نخواهند آورد. همچنین برگزاری این انتخابات نشان داد که مردم سوریه در عرصه سیاسی هم مانند عرصه نظامی تصمیم گیرنده اصلی هستند.

مردم سوریه با حضور در پای صندوق های رای این پیام را به دشمنان داخلی و خارجی فرستادند که در هیچ شرایطی حاضر نیستند اراده خود را به مصادره بگذارند. دشمنان قسم خورده سوریه هم که مخالف برگزاری انتخابات در این کشور بودند، هجمه های تبلیغاتی خود را آغاز کرده و نگران این بودند که بار دیگر با حضور مردم سوریه در صحنه روبرو و رسوا شوند.

در این پیوند، روزنامه «الوطن» عمان در دوازدهم خرداد در گزارشی به قلم خمیس التوبی و با عنوان ˈمردم سوریه انتخاب می کنند و دشمن پشت دیوارهای سوریه، ناله و گریه سرمی دهدˈ نوشت: برگزاری انتخابات در سوریه بیانگر درک ملی مردم از جایگاه میهن است. همچنین این انتخابات نشان دهنده پختگی سیاسی شهروندان سوریه است و آنها پی برده اند که چه طرح های ویرانگرانه ای علیه سوریه چیده شده است.

از نظر این نویسنده برگزاری انتخابات این پیام را به توطئه گران رساند که بازی تمام شده و گروه های توطئه گر وقت تلف شده بازی را سپری می کنند.

همچنین روزنامه الوطن عمان، سیزدهم خرداد نوشت: مردم سوریه با روانه شدن به سوی صندوق های رای و انتخاباب فرد مناسب برای رهبری، اراده آهنین و حقیقت پیروزی خود را به رخ دشمنان کشیدند.

به نوشته این روزنامه، فقط روانه شدن مردم سوریه و رسیدن به پای صندوق های رای و رای دادن با وجود تهدید و توطئه های دشمنان پیام های بسیاری را به همراه دارد و بیانگر این است که این مردم عزم خود را برای ادامه نبرد و پایداری جزم کرده اند تا از حاکمیت ملی و استقلال کشورشان دفاع کنند.

مردم سوریه با حضور در پای صندوق های رای این پیام را به توطئه گران رساندند تا زمانی که پیروزی نظامی با پیروزی مدنی همراه نباشد، کامل و شیرین نخواهد بود.

به نوشته این روزنامه مردم سوریه با حضور در انتخابات برگ زرین دیگری را به تاریخ پایداری خود افزودند و این روز در ذهن مردم سوریه و جهان عرب ماندگار خواهد بود.

در این زمینه، «خیریه سمیر» سردبیر مجله «منبر العروبه» مصر، دوازدهم خرداد در گفت و گو با روزنامه «تشرین» سوریه گفت: سوریه هم در میدان نبرد و هم در عرصه سیاسی به پیروزی دست یافت.

وی افزود: سوریه با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیروزی دیگری را به دست آورد و مردم این کشور با حضور در پای صندوق های رای در خارج از کشور این پیام را به جهانیان رساندند که از میهن خود دفاع می کنند و هر گونه شرط بندی غرب علیه مردم این کشور با شکست روبرو خواهد شد.

همچنین روزنامه «المصریون» شانزدهم خرداد در گزارشی به قلم «جهان مصطفی»، نوشت: با وجود اینکه غرب و آمریکا انتخابات سوریه را به رسمیت نمی شناسند، اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این انتخابات و پیروزی بشار اسد، دو رویی آمریکا و غرب را آشکارتر کرده و به تقویت جایگاه بشار اسد انجامیده است.

روزنامه «گاردین» انگلیس نیز در شماره پانزدهم خرداد خود نوشت: انتخابات سوریه نشان دهنده شکست های پی در پی غرب در قبال تنش های سوریه است.

افزون بر این، روزنامه «ایندیپندنت»انگلیس، هم در سرمقاله پانزدهم خرداد خود نوشت: بوی نفاق و دورویی در موضع غرب درباره انتخابات سوریه به مشام می رسد.

این روزنامه نوشت: به جای این که غرب در باره اوضاع واقعی سوریه سیاست تازه ای را در پیش گیرد «ویلیام هیگ» وزیر امور خارجه انگلیس و «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا این گونه وانمود می کنند که اگر سلاح در دست دهشت افکنان میانه رو قرار گیرد، می توانند دولت سوریه را از پای در آورند.

روزنامه «واشنگتن پست» هم پانزدهم خرداد نوشت: انتخابات سوریه این پیام بزرگ را رساند که بشار اسد توانسته است زمام امور را در اختیار گیرد و این انتخابات قدرت وی را تقویت کرده و باعث شده است تا سیاست آمریکا در سوریه شکست خورد.

در پایان باید گفت که حضور گسترده مردم سوریه در انتخابات نشان می دهد که دولتمردان این کشور تنها نیستند و در همه صحنه ها از پشتوانه مردمی برخوردارند و این انتخابات روحیه مردم و به ویژه نظامیان را در مبارزه با دهشت افکنی بالا خواهد برد و این کشور را به سمت ثبات سوق خواهد داد.

بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی برگزاری انتخابات در سوریه را نشانه قدرت دولت و ارتش سوریه در برقراری ثبات کشور دانسته اند و معتقدند که این انتخابات سوریه را به ساحل امنیت پیش خواهد برد.

از نگاه تحلیلگران، برگزاری انتخابات در سوریه و پیروزی بشار اسد، مهر تاییدی بر مشروعیت وی زد و پشتیبانی مردم سوریه از اسد در این انتخابات نشان از این دارد که مردم این کشور هم شیفته امنیت و آماده نبرد با دهشت افکنی هستند.

گروه تحقیق و تفسیر خبر

پژوهشم **9278**1358
کد N324087

وبگردی