آفتاب

آمریکا به گرجستان و مولداوی کمک مالی می کند

آمریکا به گرجستان و مولداوی کمک مالی می کند

تهران– ایرنا- کاخ سفید از کمک مالی آمریکا به گرجستان و مولداوی در آستانه امضای توافق همکاری با اتحادیه اروپا، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا بسته های کمک مالی برای دو کشور گرجستان و مولداوی که هر دو در ترکیب اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند، در نظر گرفته است. مبلغ این کمک ها برای مولداوی هشت و برای گرجستان پنج میلیون دلار اعلام شده است.

این خبر پس از آن اعلام شد که ˈجو بایدنˈ معاون رییس جمهوری آمریکا که برای حضور در مراسم دیروز (شنبه) تحلیف رییس جمهوری جدید اوکراین به کی یف سفر کرده بود، در حاشیه این مراسم با روسای جمهوری گرجستان و مولداوی دیدار و گفتگو کرد.

با احتساب کمک مالی جدید آمریکا برای رقابتی تر کردن مولداوی در نزدیک شدنش به اتحادیه اروپا، مبلغ کمک های واشنگتن به این کشور در سال جاری میلادی به 30میلیون دلار می رسد.

بر پایه این گزارش، کمک پنج میلیون دلاری به گرجستان نیز برای هزینه شدن در مناطق مرزی با آبخازیا و اوستیای جنوبی اختصاص می یابد. روسیه استقلال این دو منطقه را به رسمیت می شناسد.

خبرگزاری فرانسه مبلغ کل کمک های مالی آمریکا به تفلیس را نیز در سال جاری میلادی 65 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: گرجستان و مولداوی به طور رسمی در 27 ژوئن (6 تیر ماه) توافق همکاری با اتحادیه اروپا را امضا می کنند. امضای این توافق نامه به دلیل بحران اوکراین از نظر سیاسی مسئله حساسی محسوب می شود چرا که تصمیم ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری سابق اوکراین در تعلیق امضای این توافق در سال 2013 به بروز ناآرامی ها در این کشور و برکناری وی از قدرت انجامید.

اروپام ** 9053**1485** 1337
کد N323885

وبگردی